PoddsändningarNäringslivDigital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Tony Hammarlund
Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 156
  • Varför marknadsförare behöver tänka som investerare – Christoffer Lötebo #150
    Avsnitt 150 med Christoffer Lötebo, Group COO och medgrundare av Precis, om varför marknadsförare behöver börja tänka som investerare och hantera budgeten som en portfölj. Vi börjar lite nostalgiskt att prata om hur digital marknadsföring såg ut 2012 då Christoffer var med och startade precis. För att gå vidare med hur det ser ut idag och till varför marknadsförare behöver tänka som investerare idag, och vad det innebär i praktiken. Du får dessutom höra om: Hur plattformskunskap ersatts av datastrategi Skillnaden mellan Google och Meta idag Marketing Mix Modeling och holdout-tester Varför stigande CPM:er är en positiv signal Marknadsbudgeten som investeringsportfölj Om gästen Christoffer Lötebo är Group COO och medgrundare av Precis, norra Europas största fristående byrå inom digital marknadsföring med 14 kontor och 500 anställda. Christoffer har en bakgrund från Google innan han var med och startade Precis 2012. Han har idag ena foten i att utveckla bolaget, strategin och organisationen och andra foten i frågor som berör attribution, utvärdering av marknadsföring och martech.  Tidsstämplar [00:00:00] Digital marknadsföring 2012 kontra idag. Nostalgisk tillbakablick på hur enkelt det var att optimera konton förr och hur komplexiteten har exploderat sedan dess. [00:04:53] Varför plattformskunskap inte längre räcker. Christoffer förklarar hur AI, privacy och fragmentering har förändrat spelplanen, och varför data och kreativt material har blivit viktigare än att kunna skruva på inställningar. [00:11:48] Vad man letar efter i en kontoaudit. De viktigaste sakerna att kontrollera när man tar över ett nytt annonskonto, från profit bidding till målgruppsdata. [00:18:52] Höga klickpriser och potentialen i nya kanaler. Ett annorlunda perspektiv på stigande CPM-priser som kvalitetssignal, samt spaningar om Connected TV och DOOH som öppnar nya dörrar. [00:27:29] Varför marknadsförare måste förstå finans. Vikten av att kunna tala CFO:ns språk, förstå marginalnytta och sluta förlita sig på förenklade modeller. [00:31:36] Att hantera budgeten som en investerare. Christoffer introducerar konceptet att se marknadsföring som en investeringsportfölj med olika riskprofiler. [00:36:05] Inkrementella tester och holdout groups. Konkreta metoder för att testa om dina annonser faktiskt bidrar till försäljning eller om kunderna hade handlat ändå. [00:42:26] Vad är Marketing Mix Modeling. En enkel förklaring av ekonometrisk modellering och hur det hjälper oss att se helheten i marknadsföringen. [00:47:35] De två läkarna inom mätning och budgeteringstips. Christoffers liknelse om attribution och MMM som två olika läkare, samt rådet att öronmärka budget för att testa nytt. Länkar Christoffer Lötebo på LinkedInPrecis (webbsida) What is incrementality testing? - Funnel (artikel) Incrementality testing: The key to unlocking profitable growth in a changing industry - Think with Google (artikel) Multi-touch attribution vs. marketing mix modeling - Funnel (artikel) Marketing Mix Modelling: A CMOs handbook - Think with Google (guide) Marketing mix modeling for marketers: How to measure marketing in a privacy-first world - Supermetrics (artikel) How to diversify your paid media mix (without ditching what works) - Precis (artikel) How to drive profit, not just clicks - Precis (artikel)
    --------  
    57:45
  • Största GA4-nyheten någonsin, Analytics Advisor och iOS 26 – Johan Strand #149
    [Expertpanelen] Avsnitt 149 med Johan Strand, senior digital analyst och partner på byrån Ctrl Digital, om de senaste nyheterna och trenderna inom digital analys. Allt från hur GA4 förvandlas till en marknadsföringshubb med kostnadsimport av data från olika annonsplattformar, den enligt Johan största nyheten under GA4s livscykel. Till lanseringen av Analytics Advisor som gör det enklare att få svar och navigera i GA4. Du får dessutom höra om:  Nya funktioner för AI-analyser i BigQuery Apples nya taktik mot EU-regleringar Att hotet mot click-ID:n i iOS 26 lever EU-utredningen om cookies och samtycken Nya benchmarking-mätvärden i GA4 Om gästen Johan Strand är senior digital analyst och partner på Ctrl Digital, en av Sveriges ledande analytics-byråer. Han är otroligt vass på Google Analytics, BigQuery och att bygga datastrukturer som skapar affärsnytta. Som återkommande expert i poddens nyhetspanel delar Johan regelbundet sina analyser av de viktigaste förändringarna inom digital analys, spårning och datainsamling. Johan är också en av arrangörerna av MeasureCamp Malmö. Tidsstämplar [00:01:50] Största nyheten under GA4s livscykel. Genomgång av vad Johan anser är den största nyheten i GA4:s historia: möjligheten att importera kostnadsdata från plattformar som Meta och TikTok för att analysera direkt i verktyget. [00:14:23] Google Analytics får en AI-assistent. En genomgång av nya Google Analytics Advisor, en inbyggd AI-chatt som låter dig ställa frågor om din data och få snabba svar, förklaringar, grafer och länkar till rätt rapporter. [00:31:48] Apples hot mot klick-ID och spårning. En diskussion om Apples potentiella planer på att begränsa klick-ID:n i webbläsaren Safari och vilken enorm påverkan det skulle få på olika plattformars attributionsmodeller. [00:39:53] EU-utredningar kring cookies och samtycken. En pågående EU-utredning kan leda till enklare regler för samtycke och cookies, bland annat genom att hantera det på webbläsarnivå och tillåta anonym webbanalys utan aktivt medgivande. [00:51:03] Lightning round med andra analysnyheter. Kort om benchmarking i GA4, att Piwik Pro blir en betaltjänst, och vad Google Tag Gateway innebär för förstaparts-spårning. Länkar Johan Strand på LinkedInCtrl Digital (webbsida) Import data from external systems - Analytics Help (dokumentation)Analytics Advisor (Beta) - Analytics Help (dokumentation)[GA4] Analytics Insights - Analytics Help (dokumentation)Generative AI overview - BigQuery (dokumentation) Safari’s New Tracking Prevention on Click IDs – Impact & Solutions - Ctrl Digital (artikel) Europe’s cookie law messed up the internet. Brussels wants to fix it - Politico (artikel) Apple decries ‘intense lobbying,’ says it may be forced to turn off App Tracking Transparency in Europe - 9to5mac (artikel) CNIL’s New Guidelines and Recommendations On Cookie Consent - CookieYes (artikel) Cookies and the Data (Use and Access) Act 2025: what’s changing and why it matters - Privacy Protect Group (artikel) Benchmarking support for unnormalized metrics - Google Analytics What’s New (dokumentation) What is Google tag gateway for advertisers? - Google Tag Platform (dokumentation) Introducing Amplitude AI Visibility: The New Way to Monitor What AI Says About You - Amplitude (artikel) Introducing new pricing: More analytics value and privacy compliance as you grow - Piwik Pro (artikel)
    --------  
    1:03:12
  • Meta Andromeda, TTPA och efterlängtade LinkedIn Ads-nyheter – David Larsson #148
    [Expertpanelen] Avsnitt 148 med David Larsson, Chief Strategy Officer på Trickle, om de senaste nyheterna och trenderna inom paid social. I det här andra expertpanels-avsnittet går vi igenom några av de mest spännande uppdateringarna från Meta och LinkedIn. Allt från Reels Trending Ads och nya format i Threads Ads till hur Meta Andromeda förändrar hur annonsering på Metas plattformar. Plus en rad efterlängtade nyheter från LinkedIn, däribland en helt omgjord kampanjstruktur. Du får dessutom höra om: Instagram-följare som nytt mätvärde i Ads Manager Hur Meta Andromeda gör kreativitet viktigare än målgrupper Vad TTPA-reglerna och political ads bans handlar om Auto-targeting på LinkedIn och när det faktiskt fungerar Och varför du kan få mer personliga annonser på LinkedIn Om gästen David Larsson är chief strategy officer på performance marketing-byrån Trickle och en av Sveriges vassaste på LinkedIn Ads. Han är med expertpanelen med fokus på paid social. Utöver sin expertis inom performance marketing och paid social så är David också utbildad journalist samt har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4. Han är också en van föreläsare, kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs. Tidsstämplar [00:04:34] Meta Ads-nyheter för Instagram och Threads. Genomgång av spännande Reels Trending Ads, nya Threads Ads-annonsformat och möjligheten att sätta upp Instagram-följare som mätvärde i Ads Manager. [00:18:59] Meta Andromeda förändrar Meta Ads i grunden. Systemet som nu arbetar i bakgrunden för Meta Ads och styr vilka annonser som syns. Och hur Andromeda flyttar fokus från målgruppstargeting till kreativa signaler. [00:28:59] TTPA och Metas politiska annonsförbud. EU:s nya reglering kring politisk annonsering och hur Metas breda definition av "politik" stoppar mängder av annonser och i vissa fall till och med stänger annonskonton. [00:40:12] LinkedIn Ads får ny kampanjstruktur. Campaign manager får nu en liknande hierarki som Meta och övriga plattformars kampanstruktur. Man passar dessutom på att lansera Ads Personalization och det man kallar Auto targeting. [00:56:42] Lightning round. Google Analytics 4 cost data import från annonsplattformar som Meta, TikTok och Snap, TikTok utvecklar Smart+, targeting baserat på Meta AI-användning, landing page views utan pixel och partnership annonser på LinkedIn. Länkar David Larsson på LinkedinTrickle (webbsida) From Culture to Conversion with Meta’s Brand Building Tools - Meta (artikel) 4 NEW Meta Ads updates - Bram Van der Hallen (LinkedIn-inlägg) Meta’s Andromeda Update: What It Means for Digital Marketers in 2025 - Grofuse (artikel) Meta Andromeda October 2025 updat: Why creative diversity now defines ad performance - mtm (artikel) Meta Andromeda and Creative Diversification: 7 Examples Explained - Jon Loomer (artikel) Restriktionerna av politisk annonsering gäller alla - Peter Rosdahl (artikel) TTPA - EU:s förordning om politisk reklam - Mediemyndigheten (artikel) Ändringar i kampanjhierarkin i Campaign Manager - LinkedIn (dokumentation) Ads Personalization: Skapa annonser med makron på LinkedIn - LinkedIn (dokumentation) Automatisk målgruppsinriktning för Classic-kampanjer - LinkedIn (dokumentation) Partnerships in Campaign Manager - LinkedIn (guide) Import data from external systems - Google Analytics (dokumentation) Improving Your Recommendations on Our Apps With AI at Meta - Meta (artikel) TikTok Announces New Automation Updates for Advertisers - TikTok (artikel) Landing Page Views No Longer Require a Pixel - Jon Loomer (artikel/video)
    --------  
    1:03:35
  • AI Mode i Sverige, ChatGPT Atlas och kampen om AI-sök – Alexander Öqvist #147
    [Expertpanelen] Avsnitt 147 med Alexander Öqvist, AI Lead, senior SEO-specialist och digital strateg på Synlighet, om de senaste nyheterna och trenderna inom SEO och sök. Det här är ett avsnitt i ett nytt format där jag bjuder in experterna i min panel för att diskutera aktuella nyheter, trender och viktiga uppdateringar inom deras områden. Först ut är SEO och sök där vi börjar med att prata lanseringen av AI Mode i Sverige.  Vi pratar också om allt från hur AI Overviews har påverkat företag till lanseringen av AI-webbläsaren ChatGPT Atlas. Du får dessutom höra om: Varför AI Mode-lanseringen i Sverige blev en besvikelse Hur sökbeteende förändras när AI-sök blir mainstream Verktyg som mäter synlighet i AI-sök och hur de gör det Kampen som har blossat upp kring AI-drivna webbläsare Agentisk shopping och om vi bör optimera för det nu Om gästen Alexander Öqvist är AI Lead, senior digital strateg och SEO-specialist på Synlighet, en norsk marknadsföringsbyrå. Han har tidigare varit ansvarig för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden.  Alexander är också en del av min expertpanel och fokuserar på SEO och organiskt sök. Tidsstämplar [00:02:34] Googles AI Mode har rullats ut i Sverige. Men det är en avskalad version utan produktkaruseller, Maps och resemål. Alexander och Tony diskuterar varför det känns som steg tillbaka och vilka legala skäl som kan ligga bakom. [00:07:38] AI Overviews påverkan så här långt. B2B och andra bolag med informationstunga sajter ser tydliga dropp i CTR medan e-handlare ofta ser förbättring. Går igenom hur påverkan varierar mellan branscher och innehållsstrategier. [00:16:45] Hur sökbeteende förändras med AI-sök. Diskuterar om vad som händer med sökfrågor för traditionellt sök när fler använder sig av AI-assistenter och hur företag bör tänka kring optimering kring AI-sök. [00:28:31] Verktyg för att mäta synlighet i AI-sök. Genomgång av Ahrefs, SE Ranking och Nimt. Vad de faktiskt mäter, vilka begränsningar som finns och varför svenska marknadsförare borde börja spåra detta idag snarare än att optimera. [00:35:33] Kampen om framtidens AI-webbläsare. ChatGPT Atlas lanseras som fristående webbläsare medan Google integrerar Gemini i Chrome. Djupanalys av varför detta slagfält är viktigare än många tror och vad det betyder för webbplatsägare. [00:47:26] Agentisk shopping för svenska marknadsförare. OpenAIs Instant Checkout möter Googles betalningsprotokoll med 60 partners. Ärlig diskussion om vad som fungerar, varför Google har fördel och om vi bör optimera för detta nu. Länkar Alexander Öqvist på LinkedInSynlighet (webbsida) AI Mode is now available in more languages and locations around the world - Google (artikel) Svenskarna och internet (rapport) Köp i ChatGPT: Direkt till kassan och Agentic Commerce Protocol - OpenAI (artikel) Powering AI commerce with the new Agent Payments Protocol (AP2) - Google (artikel) Verktyg för att mäta AI-sök:AhrefsSE Ranking Nimt.aiSemrushSistrix AI-webbläsare:ChatGPT Atlas Perplexity CometOpera NeonDiaGemini i Chrome Claude in Chrome
    --------  
    57:42
  • Den mänskliga AI-byrån och hur AI förändrar byråmodellen – Arash Gilan #146
    Avsnitt 146 med Arash Gilan, vd och grundare av Viva Media, om hur AI och AI-agenter förändrar byråmodellen och hur han ska bygga världens mest mänskliga AI-byrå. Allt från vad som händer i byråbranschen i stort och hur nya byråmodeller utvecklas till varför Arash tror att många byråer kommer gå fel väg med AI. Och frågorna som avslöjar om en byrå verkligen förstår AI eller bara följer hypen. Plus ett gäng konkreta råd om AI-mognad, verktyg, promptbibliotek och varför passion alltid vinner över kapacitet. Du får bland annat också höra om: Tre nivåer av AI-mognad i organisationer Agentorganisationer och AI-teammedlemmar Riskerna med att fokusera på tekniken Vad som händer när AI sköter shoppingen AI före headcount som ny princip Det här är fjärde gången Arash är med i podden. Du hittar länkar till de andra avsnitten längst ner i länk-sektionen. Om gästen Arash Gilan är vd och grundare av Viva Media, en av Nordens ledande marknadsföringbyråer som han ska göra till världens “mest mänskliga AI-byrå". Han har också skrivit fyra böcker, bland annat “I Love AI” om hur man tar tillvara på magin med AI. Arash skriver dessutom ett populärt nyhetsbrev om AI som följs av nästan 10 tusen personer på LinkedIn och som kort och gott heter “AI med Arash”, och skriver ofta krönikor på såväl Resumé som Breakit.  Sist men inte minst så driver han den populära “VD-podden”. Tidsstämplar [00:02:15] Visionen om att bygga en mänsklig AI-byrå. Arash förklarar varför AI är en industriell revolution och presenterar Vivas vision att bygga världens mest mänskliga AI-byrå. [00:07:15]  Hur byråmodellen förändras framöver. Om byråbranschens stagnation och vad Arash ser ligger bakom den. Samt risken med ett för stort fokus på teknik. [00:11:43] Tre byråmodeller växer fram. Tröga nätverksbyråer som släpar efter, SaaS-byråer som blir ren mjukvara, och den mänskliga AI-byrån som hittar sweet spoten. [00:19:21] Timdebitering vs värdebaserat pris. Diskussion om varför värdebaserad prissättning är enda vägen framåt och hur abonnemangsmodeller blir en fälla. [00:26:18] Testa byråers verkliga AI-kompetens. Vad är er take på AI, vilka konkreta case har ni och hur ser processerna ut. Frågor som skiljer buzzwords från kunskap. [00:32:52] Vivas AI-infrastruktur och principer. AI före headcount från Shopify, promptbibliotek för olika avdelningar, AI-mognad i utvecklingssamtal. [00:43:18] AI-agenter och roller som förändras. Områdena och rollerna som förändras. Och hur AI-agenter tar plats som teammedlemmar och jobbar parallellt med människor. [00:48:42]  Promptbibliotek och AI-agenter. Arash delar tips för marknadsförare och kreatörer samt ger sin take på hur AI-agenter påverkar byråer och de som jobbar där. [01:00:59]  Agentorganisation och framtiden för branschen. Arash om Vivas ekosystem av agenter, antal anställda, roller och en avslutande spaning för branschen. Länkar Arash Gilan på LinkedInViva Media (webbsida)AI med Arash (nyhetsbrev)Vd-podden (podd)Apple Podcasts / Spotify Böcker I Love AI (bok)Adlibris / Bokus Get Digital or Die Trying (bok)Adlibris / Bokus Apparnas Planet (bok)Adlibris / Bokus En Djävel på e-handel (bok)Adlibris / Bokus Verktyg och plattformar ChatGPT (verktyg)Blaze AI (verktyg)Midjourney (verktyg)Firefly (verktyg)N8N (verktyg)Zapier (verktyg)Amplitude (verktyg) Shopify CEO tells teams to consider using AI before growing headcount - Techcrunch (artikel)Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task - MIT (rapport) Mina tidigare poddavsnitt med Arash Digitalisering: Arash Gilan #22Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96Hur AI kan påverka marknadsförare och marknadsföring – Arash Gilan #107
    --------  
    1:12:23

Fler podcasts i Näringsliv

Om Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund

Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass
Podcast-webbplats

Lyssna på Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund, The Diary Of A CEO with Steven Bartlett och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v8.1.2 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 12/13/2025 - 4:09:18 AM