AI Mode i Sverige, ChatGPT Atlas och kampen om AI-sök – Alexander Öqvist #147
[Expertpanelen] Avsnitt 147 med Alexander Öqvist, AI Lead, senior SEO-specialist och digital strateg på Synlighet, om de senaste nyheterna och trenderna inom SEO och sök.
Det här är ett avsnitt i ett nytt format där jag bjuder in experterna i min panel för att diskutera aktuella nyheter, trender och viktiga uppdateringar inom deras områden. Först ut är SEO och sök där vi börjar med att prata lanseringen av AI Mode i Sverige.
Vi pratar också om allt från hur AI Overviews har påverkat företag till lanseringen av AI-webbläsaren ChatGPT Atlas.
Du får dessutom höra om:
Varför AI Mode-lanseringen i Sverige blev en besvikelse
Hur sökbeteende förändras när AI-sök blir mainstream
Verktyg som mäter synlighet i AI-sök och hur de gör det
Kampen som har blossat upp kring AI-drivna webbläsare
Agentisk shopping och om vi bör optimera för det nu
Om gästen
Alexander Öqvist är AI Lead, senior digital strateg och SEO-specialist på Synlighet, en norsk marknadsföringsbyrå. Han har tidigare varit ansvarig för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden.
Alexander är också en del av min expertpanel och fokuserar på SEO och organiskt sök.
Tidsstämplar
[00:02:34] Googles AI Mode har rullats ut i Sverige. Men det är en avskalad version utan produktkaruseller, Maps och resemål. Alexander och Tony diskuterar varför det känns som steg tillbaka och vilka legala skäl som kan ligga bakom.
[00:07:38] AI Overviews påverkan så här långt. B2B och andra bolag med informationstunga sajter ser tydliga dropp i CTR medan e-handlare ofta ser förbättring. Går igenom hur påverkan varierar mellan branscher och innehållsstrategier.
[00:16:45] Hur sökbeteende förändras med AI-sök. Diskuterar om vad som händer med sökfrågor för traditionellt sök när fler använder sig av AI-assistenter och hur företag bör tänka kring optimering kring AI-sök.
[00:28:31] Verktyg för att mäta synlighet i AI-sök. Genomgång av Ahrefs, SE Ranking och Nimt. Vad de faktiskt mäter, vilka begränsningar som finns och varför svenska marknadsförare borde börja spåra detta idag snarare än att optimera.
[00:35:33] Kampen om framtidens AI-webbläsare. ChatGPT Atlas lanseras som fristående webbläsare medan Google integrerar Gemini i Chrome. Djupanalys av varför detta slagfält är viktigare än många tror och vad det betyder för webbplatsägare.
[00:47:26] Agentisk shopping för svenska marknadsförare. OpenAIs Instant Checkout möter Googles betalningsprotokoll med 60 partners. Ärlig diskussion om vad som fungerar, varför Google har fördel och om vi bör optimera för detta nu.
Länkar
Alexander Öqvist på LinkedInSynlighet (webbsida)
AI Mode is now available in more languages and locations around the world - Google (artikel)
Svenskarna och internet (rapport)
Köp i ChatGPT: Direkt till kassan och Agentic Commerce Protocol - OpenAI (artikel)
Powering AI commerce with the new Agent Payments Protocol (AP2) - Google (artikel)
Verktyg för att mäta AI-sök:AhrefsSE Ranking Nimt.aiSemrushSistrix
AI-webbläsare:ChatGPT Atlas Perplexity CometOpera NeonDiaGemini i Chrome Claude in Chrome
--------
57:42
--------
57:42
Den mänskliga AI-byrån och hur AI förändrar byråmodellen – Arash Gilan #146
Avsnitt 146 med Arash Gilan, vd och grundare av Viva Media, om hur AI och AI-agenter förändrar byråmodellen och hur han ska bygga världens mest mänskliga AI-byrå.
Allt från vad som händer i byråbranschen i stort och hur nya byråmodeller utvecklas till varför Arash tror att många byråer kommer gå fel väg med AI. Och frågorna som avslöjar om en byrå verkligen förstår AI eller bara följer hypen.
Plus ett gäng konkreta råd om AI-mognad, verktyg, promptbibliotek och varför passion alltid vinner över kapacitet.
Du får bland annat också höra om:
Tre nivåer av AI-mognad i organisationer
Agentorganisationer och AI-teammedlemmar
Riskerna med att fokusera på tekniken
Vad som händer när AI sköter shoppingen
AI före headcount som ny princip
Det här är fjärde gången Arash är med i podden. Du hittar länkar till de andra avsnitten längst ner i länk-sektionen.
Om gästen
Arash Gilan är vd och grundare av Viva Media, en av Nordens ledande marknadsföringbyråer som han ska göra till världens “mest mänskliga AI-byrå". Han har också skrivit fyra böcker, bland annat “I Love AI” om hur man tar tillvara på magin med AI.
Arash skriver dessutom ett populärt nyhetsbrev om AI som följs av nästan 10 tusen personer på LinkedIn och som kort och gott heter “AI med Arash”, och skriver ofta krönikor på såväl Resumé som Breakit.
Sist men inte minst så driver han den populära “VD-podden”.
Tidsstämplar
[00:02:15] Visionen om att bygga en mänsklig AI-byrå. Arash förklarar varför AI är en industriell revolution och presenterar Vivas vision att bygga världens mest mänskliga AI-byrå.
[00:07:15] Hur byråmodellen förändras framöver. Om byråbranschens stagnation och vad Arash ser ligger bakom den. Samt risken med ett för stort fokus på teknik.
[00:11:43] Tre byråmodeller växer fram. Tröga nätverksbyråer som släpar efter, SaaS-byråer som blir ren mjukvara, och den mänskliga AI-byrån som hittar sweet spoten.
[00:19:21] Timdebitering vs värdebaserat pris. Diskussion om varför värdebaserad prissättning är enda vägen framåt och hur abonnemangsmodeller blir en fälla.
[00:26:18] Testa byråers verkliga AI-kompetens. Vad är er take på AI, vilka konkreta case har ni och hur ser processerna ut. Frågor som skiljer buzzwords från kunskap.
[00:32:52] Vivas AI-infrastruktur och principer. AI före headcount från Shopify, promptbibliotek för olika avdelningar, AI-mognad i utvecklingssamtal.
[00:43:18] AI-agenter och roller som förändras. Områdena och rollerna som förändras. Och hur AI-agenter tar plats som teammedlemmar och jobbar parallellt med människor.
[00:48:42] Promptbibliotek och AI-agenter. Arash delar tips för marknadsförare och kreatörer samt ger sin take på hur AI-agenter påverkar byråer och de som jobbar där.
[01:00:59] Agentorganisation och framtiden för branschen. Arash om Vivas ekosystem av agenter, antal anställda, roller och en avslutande spaning för branschen.
Länkar
Arash Gilan på LinkedInViva Media (webbsida)AI med Arash (nyhetsbrev)Vd-podden (podd)Apple Podcasts / Spotify
Böcker
I Love AI (bok)Adlibris / Bokus
Get Digital or Die Trying (bok)Adlibris / Bokus
Apparnas Planet (bok)Adlibris / Bokus
En Djävel på e-handel (bok)Adlibris / Bokus
Verktyg och plattformar
ChatGPT (verktyg)Blaze AI (verktyg)Midjourney (verktyg)Firefly (verktyg)N8N (verktyg)Zapier (verktyg)Amplitude (verktyg)
Shopify CEO tells teams to consider using AI before growing headcount - Techcrunch (artikel)Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task - MIT (rapport)
Mina tidigare poddavsnitt med Arash
Digitalisering: Arash Gilan #22Generalist vs Specialist: Så väljer du väg som marknadsförare #96Hur AI kan påverka marknadsförare och marknadsföring – Arash Gilan #107
--------
1:12:23
--------
1:12:23
Founder-led marketing som verktyg för tillit, PR och tillväxt – Lisa Kruse #145
Avsnitt 145 med Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, om founder-led marketing och hur grundaren blir en tillgång i marknadsföringen.
Vi pratar om allt från vad founder-led marketing är och varför det pratas så mycket om begreppet just nu. Till hur man använder det på ett bra sätt, när det fungerar som bäst och Lisa lyfter flera inspirerande exempel på svenska företag och grundare som arbetar bra med founder-led marketing.
Du får också höra om:
Fördelarna med founder-led marketing
Fallgropar och misstag att undvika
Vikten av marknadsteamet leder arbetet
Nycklarna för att lyckas med det
Varför kontinuitet är viktigare än frekvens
Och hur founder-led marketing kan skapa en bättre relation mellan grundare och marknadsorganisationen.
Om gästen
Lisa Kruse är grundare av Holy Comms, en marketing-as-a-service-byrå som de senaste åren har växt snabbt. Hon har även tidigare erfarenhet från flera ledande roller inom marknad.
Som grundare av Holy Comms har hon träffat och rådgett tusentals bolag från startupnivå till Fortune 500 kring marknadsföring. Bland annat inom founder-led marketing.
Vid sidan om byrån är Lisa också medgrundare av impactbolaget 1,1 som hjälper kvinnor att starta och driva företag.
Tidsstämplar
03:51 Vad founder-led marketing är
08:18 Var begreppet kommer från
17:04 Inspirerande svenska exempel
25:34 Autencitet, räckvidd och fördelarna
32:07 Sellable founders, Elon Musk och risker
35:07 Hur founder-led marketing fungerar
41:10 Kombinera med annan marknadsföring
45:17 Founder-led marketing i funneln
48:20 När är det en bra strategi som bolag
53:51 Tips, råd, lärdomar och viktiga insikter
Länkar
Lisa Kruse på LinkedIn
Lise Kruse på TikTok
Holy Comms (webbsida)
Svenska exempel som nämndes
Truls Christenson, co-founder Rscued
Sara Wimmercranz, co-founder av Backing Minds
Jessica Löfström, grundare av Expandera Mera och Ansvarssäkerhet
The Founder-Led Marketing Show (poddtips)
Apple Podcasts / Spotify
How to Build a Founder-Led Content Strategy in 2025 - Hubspot (guide)
Founder-Led Marketing: A Guide to Engaging Your Founder - CXL (artikel)
99% of Startups Fail—The 1% Use This Founder-Led Marketing Playbook - The Clueless Company (artikel)
Bygga och använda personliga varumärken i marknadsföring – Mira Thimmayya #143 (poddavsnitt)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
33:53
--------
33:53
Viral marknadsföring, fejkkampanjer och den virala formeln – Mikael Johansson #144
Avsnitt 144 med Mikael Johansson, mannen bakom virala succéer som Khaleds Kaviar, Ballerina Footlong, Max Skurhink-shake och Foodora Goes Further.
Vi pratar om allt från vad viral marknadsföring egentligen innebär och varför Mikael tycker att varumärken borde göra ”aprilskämt året runt”. Till hur han tänker kring formeln bakom viralitet, att lyckas i sociala medier och hur företag bör göra för att skapa virala kampanjer.
Du får dessutom höra om:
Storyn bakom miljonvisningarna
Varför han blev bannad från TikTok
Hur kontroverser kan vara bra PR
Varför det är så viktigt att underhålla
Och vikten av att A/B-testa videos
Samt varför han anser att varumärken bör tänka på viralitet redan i produktutvecklingen.
Om gästen
Mikael Johansson driver byrån Swinton International och har gjort sig känd genom en rad virala kampanjer som har fått miljontals visningar på TikTok och Instagram, samt fått stor spridning i media.
Idag hjälper Mikael företag att skapa viral kampanjer och videos som vågar bryta mot traditionella regler och nå bred organisk spridning i sociala medier. Han föreläser också kring viral marknadsföring och har blivit utsedd till en av Sveriges Superkommunikatörer.
Tidsstämplar
00:00 Introduktion
02:28 Från fejkade valaffischer till Khaleds Kaviar
05:15 Reaktioner på videos och miljonvisningar
09:52 Varför Mikael blev bannad från TikTok
14:48 Från att låna varumärken till stora kampanjer
17:40 Om att göra aprilskämt året om
21:36 Enkla förklaringen av viral marknadsföring
25:23 Formeln och ingredienserna för viralitet
31:46 Trender, distribution och kreatörer
38:06 Lärdomar om att lyckas i sociala medier
Länkar
Mikael Johansson på LinkedIn
Mikael Johansson på Instagram
Mikael Johansson på TikTok
Swinton International (webbsida)
Mikael ligger bakom de fejkade valaffischerna: "Vänligt pikande" - Nyheter24 (artikel)
Aprilskämt med ny smak från Redhead 2025 - Mauri Hermundsson (TikTok)
Hackar Willys kassor – med en usb-sticka - Expressen (video)
Mikael om sina fejkade produkter på Tiktok: ”Behöver utbilda om desinformation” - SVT Nyheter (artikel)
Max ♡ Tesla (aprilskämt 2025) av Fabian Svorono - SVT Nyheter (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
--------
58:39
--------
58:39
Bygga och använda personliga varumärken i marknadsföring – Mira Thimmayya #143
Avsnitt 143 med Mira Thimmayya om hur företag kan nyttja kraften i personliga varumärken för att stärka sin kommunikation och nå ut bättre.
Allt från vad ett personligt varumärke är, varför det är särskilt relevant just nu och hur företag strategiskt kan använda dem i sin marknadsföring. Till hur thought leadership har utvecklats och nycklarna till att bygga starka personliga varumärken.
Du får dessutom höra om:
Fördelar med personliga varumärken
Riskerna och hur man hanterar dem
Hur man kan mäta effekten av arbetet
Trender inom personal branding
Konkreta exempel från olika företag
Samt varför personliga varumärken och “employee branding” borde finnas med i fler marknadsplaner.
Om gästen
Mira Thimmayya är föreläsare och varumärkesstrateg. Hon driver Brand Fixers som förmodligen är Sveriges första personal branding-byrå.
Tillsammans med ett team av konsulter hjälper hon företag, ledare och entreprenörer med allt från varumärkesstrategi till innehållsskapande. Och hon har dessutom skrivit boken “It’s personal now” där hon delar sin egen resa som entreprenör och föreläsare.
Tidsstämplar
00:19 Introduktion
02:15 Personal branding är extra relevant 2025
06:51 Thought leadership och att förmedla idéer
09:30 Vad marknadsförare missar
11:34 Hur företag använder personliga varumärken
18:30 Exempel från olika företag
20:15 För- och nackdelar med personliga varumärken
29:58 Framtidslöften och att lära av influencers
32:58 Funneln och hur vi kan mäta
37:21 Att bygga starka personliga varumärken
46:22 Trender kring personal branding
Länkar
Mira Thimmayya (LinkedIn)
Personlig webbsida
Brand Fixers (webbsida)
It's personal now - av Mira Thimmayya (bok)
Personer och företag som nämndes:
Anna Björkeryd, Kleer
Daniel Wikberg, Upsales
Tim Soulo, Ahrefs
Rand Fishkin, Sparktoro
Tobias Berglund, Wise Group
Mikael Johansson
Inet
Naturkompaniet
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)
Tony intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge en inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass