Powered by RND
PoddsändningarNäringslivODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN

ODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN

odla och salja snittblommor
ODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 8
  • Att bygga målgrupp, kompisar & kompispriser
    I dagens avsnitt pratar jag om att bygga målgrupp, om kompisar och om kompispriser. Vad du kan säga när kompisen hör av sig angående blommor till fest eller bröllop, vad du kan göra för att stötta dina kompisar och hur dom kan stötta dig. Om du vill ha hjälp av mig genom personlig coaching eller köpa någon av mina kurser så hittar du dom här: https://odlaochsaljasnittblommor.se/ Jag önskar dig en riktigt fin dag! // Johanna Transkribering: Hej och välkomna till ett nytt avsnitt av Odla och sälja snittblommor-podden. Podden för dig som är intresserad av att ta din blomsterbusiness på allvar och skapa en lönsam sidoinkomst. Oavsett om du är intresserad av att bara sätta lite guldkant på vardagen eller gå ner i tid på din anställning och ägna mer tid i trädgården, mer tid i din kreativa bubbla och mer tid till att göra det du faktiskt älskar. Idag ska vi prata om att bygga målgrupp, kompisar, kompispriser och att vara omtyckt. Jag tyckte bättre om dig innan du började sälja och göra reklam. Har du fått kommentaren? Eller är det den kommentaren som kanske håller dig ifrån att göra reklam för din verksamhet? Är det en kommentar du har fått indirekt genom att personer slutade följa dig? Då är det okej för detta är en del av att bygga målgrupp. Om du vill starta eller skapa en verksamhet som är lönsam så handlar det inte om att vara omtyckt av alla. Det handlar inte om att posta inlägg som du tror inte ska vara stötande. Som du tror att det här är inte så säljigt så det kommer säkert inte göra att folk inte tycker om dig. Utan det handlar om att bygga en målgrupp på dina sociala medier som vill bli sålda till. Som vill se vad du har för någonting. Som vill att du ska lägga upp information och bilder och beskriva vad du håller på med. Tyvärr så är det så himla vanligt bland kvinnor att man är missundsam när någon väljer att gå sin egen väg. Det kan vara allt ifrån till att en kvinna bestämmer sig för att börja träna till att en kvinna bestämmer sig för att börja äta mer hälsosamt till att en kvinna bestämmer sig för att hålla på mer med trädgård eller på något annat sätt gå sin egen väg. Och gliringar som man kan få då är Ja, vad värst vad du har blivit bra på mat och kost nu. Eller visst vad du har snöat in på proteincakes. Eller visst vad du håller på att träna hela tiden. Eller visst vad du bara kan prata om blommor nu helt plötsligt. Sådana personer tycker jag helt ärligt att du ska säga Det var trevligt att hänga. Tack och hej till. För att du behöver inte ha personer i ditt nätverk och i din umgängskrets eller personer runt omkring dig som inte välkomnar att du försöker gå din egen väg och att du försöker ta plats. Du har rätt att ta plats precis som vem som helst. Och personer som inte vill se dina inlägg, som tycker att du är för säljig, som tycker att du är för tjatig, då är inte de din målgrupp som jag precis sa. Om de tackar för sig och avprenumererar så är det det bästa som kan hända dig. För att detta, denna självutrensningen, gör att de som du har kvar sen som följare på dina sociala medier det är de som är intresserade av vad du gör och som vill bli sålda till. En annan del i den här kommentaren, Jag tyckte bättre om dig innan du började sälja och göra reklam. Den här kommentaren är ju en kommentar som jag har tagit från mitt flöde där en person skriver att de tyckte om mig bättre förr. Alltså mig som person. Och en sak som är väldigt viktig att ha i åtanke också när du håller på med det här det är att du och din verksamhet behöver inte vara samma. Jag har inte förändrats för att jag har tagit den här businessen på allvar. För att jag faktiskt vill kunna sälja och göra ett levende på det här. Jag är fortfarande samma person, men jag har valt att ta min verksamhet på allvar. Så det här med att bygga målgrupp, jag ska ta som ett exempel att jag följer diverse skidanläggningar på Instagram. Och jag följer dem på Instagram för att jag vill att de ska sälja till mig. Jag vill att de ska lägga upp inspirerande bilder på nypistade backar på den här härliga soluppgången bortom trätopparna. Jag vill att de ska informera mig om att de håller på att bygga ett nytt lyftsystem. Jag vill att de ska informera mig om att de har kampanj på boende för de och de veckorna. Jag vill att de ska inspirera mig till saker jag kan göra när jag är på plats i deras områden eller på deras destination. Jag vill att de ska peppa mig hela året, alltså inte bara under vintern. Jag vill ha de där skidbilderna på sommaren också. Men jag vill också veta vad som händer bakom kulisserna. Vad gör de nu? Har de funderat på att bygga ut där? De håller på att reparera det och det. Jag vill veta vad man kan göra där på sommaren. Jag vill veta vad man kan göra där på hösten. För att jag älskar de här skidorterna. Och jag vill åka dit och jag vill bli såld till. Jag är alltså helt rätt målgrupp för dem. Jag är helt rätt prenumerant för deras sociala medier. Sen ska jag helt ärligt säga att jag inte jättebra på att likea och jag inte jättebra på att spara deras inlägg. Och jag är inte jättebra på att reposta eller kommentera det som de lägger ut. Men jag är en regelbunden köpare av deras tjänster och deras produkter. Jag bokar boendet, jag köper liftkortet, jag är där på vintern och på sommaren och på hösten. Och det här kan du applicera i ditt flöde också och hos din kundgrupp också. Kunden som vill veta när du drar igång dina fröer. Som vill se vad du planerar i vår. Som vill bli såld till. Som ser fram emot att du ska komma igång. Som ser fram emot en ny säsong. Som vill höra hur det har gått för dig. Hur gick den här säsongen? Hur har det känts för dig? Det är de kunderna som du vill åt. Och genom att posta den typen av inlägg så kommer du sålla ut så att du får den kundgruppen i ditt flöde. Och det behöver inte vara många. Det här är så himla skevt just med Instagram. Om du har hundra stycken personer som älskar dina grejer på ditt flöde. Och femtio av dem, alltså hälften av dina följare, skulle vara sådana som köper buketter varannan helg. Det är ändå 25 buketter varje helg du skulle söka sälja om du säljer till 25 procent av dina följare. Jag tror att det blir tokigt för oss ibland för att vi ser alla influencers som har 200 000 eller en miljon följare. Men du kan inte, tror jag inte i alla fall, nu känner inte jag dig, men jag tror inte att du kan leverera blommor till 200 000 personer. Och då är det helt orelevant för dig. Så om du har 200 följare och börjar annonsera mer om dina blommor och dina produkter som du säljer och så tappar du hälften. Då har du hundra följare kvar som verkligen är intresserade av dina produkter och av det du säljer. Så det här är verkligen ett sjukt bra sätt och en sjukt bra metod och tankesätt för att skapa den där målgruppen som du är ute efter och som verkligen köper dina produkter. När du har börjat posta den typen av inlägg för att bygga din målgrupp och även se till att posta på ett sätt så att du får in nya personer i ditt flöde eller i din följarskara som verkligen är ute efter det här. Det absolut bästa är att få in dem när du redan har den typen av content så att när de kommer in till din sida och scrollar igenom ditt flöde så vet de redan vad de går med på om man säger så. Då behöver du inte fundera så mycket på vad du postar och om du är säljig och om du är si och om du är så.  För då har de redan signat upp för produkten du har. Så det är lika bra att gå all in i den du vill vara och se till att bygga en målgrupp som vill ha det flödet och de inläggen som du vill posta. Precis som att du sätter en standard och ett pris på dina produkter där du vill vara och sedan ser du till att bygga en kundgrupp som vill ha den produkten och som är beredda att betala det priset. När det kommer till kompisar och kompispriser så vet jag att blommor är dyrt. Om du till exempel har en kompis som ska gifta sig och letar efter någon som kan hjälpa henne med blommorna. Vi säger att det är en tjej, för det känns som att det oftast är tjejerna som är ute efter blommorna till bröllopet. Den här tjejen har kollat hos floristen, hon har fått lite offerter, hon kommer på att jag har en kompis som odlar jättemycket blommor. Jag kan ju fråga henne och tänker att hon ska fråga dig och få ett kompispris som är jättemycket billigare än hos floristen. Jag tycker att du kan svara om det är så att du regelbundet gör buketter till bröllop eller bröllopsdekorationer så att du håller på med brödbuketter, bröllopsdekorationer. Kanske blommor till di, bröllop och sånt där. Så kan du svara din kompis, Gud vad roligt, självklart vill jag hjälpa till. Här är mina priser, så här jobbar jag och sen så skriver du dina riktiga priser som du använder till vilken kund som helst. Sen kan du skriva att det hade varit en ära att få vara den som levererar blommorna till ditt bröllop. Återkom gärna när du har funderat över saken så kan vi fortsätta planeringen och hur vi ska lägga upp arbetet för att skapa din speciella dag eller någonting sånt. Du behöver inte sälja för billigare för att om du säljer till ett bröllop för halva priset, säger vi, då tar ju du blommor och tid från dig själv som du annars skulle fått fullt pris för. Och det är inte vägen till en lönsam verksamhet. Samma sak gäller med buketter och sånt där att om kompisar hör av sig och frågar vad en bukett kostar eller de vill hänga på en workshop du har eller sådär. Så är det lika bra att bara skriva det priset som du har till alla andra. Du kan gåttgöra din kompis på ett annat sätt efter dina villkor, men du behöver inte ge kompisrabatter. Det är inte vägen till framgång. Och samma sak här med att vara omtyckt. Man kan se det på ett annat sätt också. Säg att du har en kompis som är frisör och du bokar in en tid hos henne och så vill du ha det frisörbesöket för halva priset. Då har ju du tagit en timma eller två timmar från din frisörkompis som hon annars hade fått fullt pris för. Så att respektera andras tid precis som du vill att andra ska respektera din tid och ditt arbete. Och när det kommer till kompisar och kompispriser så det minsta dina kompisar och din familj kan göra för dig är att betala fullt pris. Inklusive dricks för att de vet att du försöker bygga en verksamhet från grunden. För att de vill stötta dig, för att de vill se dig lyckas. Inte för att rida på din våg och få med sig en massa göttigheter och massa bussit. Och det här är någonting som jag själv också ju mer åren har gått har insett att shit det är verkligen the other way around. Alltså jag behöver stötta och jag behöver investera i dem runt omkring mig så att deras verksamheter kan flyga. Så om jag till exempel behöver ha hjälp med min hemsida eller om jag behöver ha hjälp som nu med en fotografering till exempel. Då kunde jag välja att antingen gå till någon sån här etablerad reklambyrå som ändå har mycket kunder. Eller så kunde jag välja att höra av mig till en tjej som jag vet är i uppstartsfasen, är superduktig och fråga henne. Har du möjlighet att hjälpa mig med fotograferingen? Hon får bilder till sin portfolio och jag får mina bilder fotograferade. Och att göra det urvalet och självklart inte be om att få allt det där gratis. Hon lägger tid på att fotografera, hon lägger tid på att redigera och jag kan i min tur använda bilderna till marknadsföring som gör att jag får in mer pengar. Så superviktigt då att inte tro att bara för att hon är i uppstartsfasen så kan jag snika mig till. Men du får ju mina bilder att använda i marknadsföringssyfte. Jag är ganska säker på att hon kan fixa det på ett annat sätt. Hon behöver inte jobba gratis för mig för att få ihop bilder utan jag vill ju såklart ha bilderna och betala för det. Och samma sak tycker jag att du ska tänka när det kommer till kompisar och kompispriser för din egen del. Du kan jobba på att utbilda dem runt omkring dig. Hur mycket, hur stor skillnad det gör att de stöttar dig och supportar dig. Genom att verkligen vara tydlig med att när du likar mina bilder, när du kommenterar på mina bilder, när du delar mina bilder, när du sprider budskapet om mig, när du berättar för dina vänner och dina bekanta, när du väljer att delta i mina workshops, när du väljer och så vidare och så vidare. Så hjälper du mig så mycket genom det här och det här. För folk tänker inte på det i sin vardag. De tänker inte hur mycket de hjälper till genom att trycka på det där hjärtat eller skriva den där kommentaren. Och det är någonting jag själv är jättedålig på och jobbar på att bli bättre på. Att dyka upp när någon har ett event, om jag har möjlighet. Att visa min support när någon har planerat någonting. Och vara en av dem som liksom fyller upp antalet i lokalen. Bidrar med min positiva inställning. Går runt och minglar och inte bara sitter tråkigt i ett hörn, utan faktiskt anstränger mig. Kommer och hjälper till och försöker vara en del av det här som den personen försöker skapa. Så återigen, det här med att jag tyckte bättre om dig innan du började sälja och göra reklam. De personerna ska du inte ha i ditt flöde.  Skit i dem. Gör reklam. Sälj de grejerna som du ska sälja. Hitta kunderna som är intresserade av att se det som du säljer, som vill bli sålda till. Så att du verkligen kan bygga den där verksamheten som du vill bygga upp helt enkelt. Jag hoppas att det här avsnittet har varit givande för dig, lite peppande för dig. Och att du ska våga göra mer än att bara posta fina bilder på dina buketter. Att du ska våga ha en text till dina buketter som säger mer. Att du ska våga visa dig själv i kameran och att du ska våga utveckla ditt konto och dina sociala medier utan rädsla för att andra ska avfölja dig. För att då är de inte rätt person att ha på ditt konto. Du ska inte ha en massa personer som du bara ska piporplisa utan du ska ha dem som faktiskt är intresserade av det du gör och som vill stötta dig i det. Så med det sagt så önskar jag dig en riktigt fin dag.  Vi ses på Instagram, vi hörs i podden. Vill du komma i kontakt med mig eller gå någon av mina kurser så hittar du dem via min hemsida odla- och säljasnittblommor.se. Önskar dig en riktigt fin dag. Hej då!
    --------  
    20:37
  • Tid - använder du den till rätt saker och hur blir du mer effektiv?
    I dagens avsnitt pratar jag om tid, hur du prissätter din tid och ställer frågan om du vet vad du lägger din tid på (och om det tar dig närmare ditt mål)?  Om du vill jobba med mig så hittar du mer information genom min hemsida: https://odlaochsaljasnittblommor.se/ Här kan du fylla i intresseformuläret för coaching - för dig som vill växa din blomsterbusiness på riktigt och ha hjälp när du gör det! Vi hörs! // Johanna
    --------  
    27:10
  • Erfarenheter från mitt blomsterabonnemang denna hösten - vad har vart bra och vad kommer jag göra annorlunda nästa gång?
    Idag berättar jag om mitt blomsterabonnemang, vad som har fungerat bra och vad jag kommer ändra till nästa gång, svarar på era frågor och försöker mig på att avdramatisera hela grejen med att sälja något som ännu inte finns :)   transkribering: Hej och välkomna till ett nytt avsnitt av odla och sälja snittblommor podden. Podden för dig som är intresserad av att ta din blomsterbusiness på allvar och skapa en lönsam sidoinkomst. Oavsett om du är intresserad av att bara sätta lite guldkant på vardagen eller gå ner i tid på din anställning och ägna mer tid i trädgården, mer tid i din kreativa bubbla och mer tid till att göra det du faktiskt älskar. Och idag så ska vi prata om mina erfarenheter från det blomsterabonnemanget som jag har haft under hösten. Jag hade nästan glömt av att jag skulle göra det här avsnittet så vi kör lite på volley här för att jag ska hinna komma ut på måndag som sagt. Men idag är i alla fall sista dagen som jag levererar och jag lyckades lösa blommor hela vägen fram till slutet av abonnemanget. Jag var lite osäker därpå om jag skulle ha mina cornellbrons. Jag klippte ner dem för några veckor sedan jättemycket för att verkligen se till att få två rejäla daliga buskar. Och det lyckades.  Det kom jättemycket knoppar och sen så ställde jag faktiskt in de krukorna i växthuset för att driva på blommorna. Så att de buketterna som blev den sista leveransen, nu de blev riktiga pangbuketter med daljor, med sinjor, med nejlikor, massor av djungfru hisch, eucalyptus. Så så fina och jag kände verkligen att jag ville avsluta på topp med det här abonnemanget. Dessutom så har jag gjort små kransar som jag kommer ge till kunderna för att locka dem lite till mina kransworkshops som jag kommer ha nu i höst. Och också för att lämna dem med någon liten påminnelse om att jag finns. För det är ett så himla bra sätt att bygga kundgrupp på och kanske speciellt när man har så här som vi hörde som lyssnar på det här. För jag tänker att de som lyssnar på det här håller på att odla blommor så den produkten som vi har den vissnar ju och man slänger den. Och för att inte glömmas bort då så kommer de få ha de här små kransarna som de kan hänga upp på väggen eller på toalettdörren eller vad man nu känner för att hänga dem. De kommer påminna lite grann om att jag finns, kanske skapa lite nyfikenhet från andra som kommer och hälsar på och som frågar över den fina kransen, vad den kommer ifrån och då så kan de rekommendera mig och berätta om sitt blomsterabonnemang. Så det här med att bygga en kundgrupp som är stadig handlar ju om att få vara en del av deras vardag. Alltså som de här kransarna till exempel eller att du är det självklara valet när det kommer till fredagsbuketten. Eller att du är det självklara valet när det kommer till att gå till marknaden så går de till dig. Eller att du är det självklara valet varje år när det handlar om att göra julkransar eller vad det nu kan vara. Att du är en del av deras vardag, en del av deras rutin. Men i alla fall, jag har fått frågor på mitt abonnemang som jag ska besvara under det här poddavsnittet. Och den första frågan har varit hur många abonnenter jag har haft och hur många veckor jag har haft. Och när jag räknade första gången på de snitten som jag hade i trädgården så tänkte jag att jag fyller upp till tio stycken abonnenter. Tio stycken platser.  Det blir bra, vi kör på det. Och om det skulle vara så att det skulle komma någon frost eller någon storm som gör att jag inte har blommor så kommer jag få komplettera med blommor. Antingen från blomsterhandeln eller från någon kompis som också har blommor eller någonting sånt. Så tio stycken var min ursprungliga idé. Och sen så fick jag lite kalla fötter för att vi gick in i en ny fas i vårt liv där vårat mellanbarn skulle börja skolan. De skulle gå på olika skolor, våra två stora barn, för att det inte finns plats på den skolan som vårt äldsta barn går på. Så de skulle åka olika bussar. Mellanbarnet åker en buss som går tidigare än det andra barnet. Så när jag tittade på vår vardag och på vår vardagspussel och hur det skulle se ut så såg jag bara hur ska det här gå framför mig. Jag kände att jag måste säifa, jag kan inte lägga på fler saker på vår vardag som det är utan vi måste hitta ett sätt att lösa det som är det viktigaste. Och det viktigaste är för mig att familjen fungerar, att jag fungerar, att jag inte planerar in en massa grejer som gör att jag stryker med på kuppen. Utan det kändes så sjukt viktigt att barnen och att de kommer med bussen och kommer hem från bussen. Och liksom Junis sovtid och min lilla tjej som jag är hemma med, att allt det fungerar, det kommer först. Och leverans av blombuketter, det kommer sen. Så då kände jag såhär okej men jag ska leverera till tio olika personer som bor runt här. Hur många timmar tar det? Hur lång tid tar det för mig att binda de här buketterna? Hur mycket? Ja men generellt, hur mycket tid kommer detta att ta? Så därför bestämde jag mig för att begränsa till fem personer. Så jag har haft fem personer på mitt abonnemang och jag bestämde mig för att leverera under fyra veckor. Så från vecka 34, 35, 36, 37 levererade jag. Och generellt så har det gått snabbt för mig att skörda och binda buketterna. Och ni som följer mig på Instagram vet ju hur jag gör med att jag lägger upp allting i högar. Och så sätter jag ihop det till en bukett helt enkelt. Så jag står inte och spiralbinder eller någonting sånt. För jag kan inte det och jag har ingen ambition att lära mig heller. Och jag är väldigt säker på att när kunden får min bukett så tar de av pappret och gummibandet och stoppar ner det i en vas. Så för mig så känns det som att det kommer vara ovärd tid i alla fall att stå och hålla på och pyssla med det. Så fem stycken kunder under fyra veckor. Och första veckan var ju en liten utmaning då att ta reda på vart alla bodde någonstans, räkna in när ska vi åka. Jag försökte att packa in det på ett bra sätt för att kunna hänga det på dörren. Men osäkerheten om när kunden har tid att ta hand om det. Alltså är kunden på jobbet, är kunden hemma? När kan buketten komma i vatten? Det var så här ska jag ta med mig en typ glasburk med vatten. Jag hade jättemycket frågor inför första leveransen och det var så skönt att få den gjort. Samtidigt som bara några dagar efter, redan på lördagen, så hörde en kund av sig och sa att hennes blommor hade redan hunnit vissna. Hon hade varit sen hem.  Det hade varit soligt på hennes ytterdörr. Så att de hade redan varit lite ledsna blommorna när hon tog in dem och sen hade de liksom inte repat sig. Och det var min största förhåga att någon skulle höra av sig och säga att de inte var nöjda. Att de inte ville fortsätta med abonnemanget. Så jag var så här, jag bara okej men hur ska vi lösa detta? Ska jag komma bort med en bukett till dig eller kan du komma hit och hämta en bukett? Och hon bara nej nej men jag behöver ingen ny bukett, jag ville bara upplysa dig om att den stod sig inte så länge med den inpackningen. Och jag bara men självklart så ska du få en ny bukett. Du kan ju inte betala en vecka och inte ha en bukett som håller sig i tre dagar. Så hon blev superglad och bara men jag ställer ut en behållare med vatten och hon skulle ändå åka iväg. Och så åkte jag och barnen dit och lämnade en bukett på lördagen innan vi skulle åka iväg till skogen och hänga. Och från och med den dagen så började jag skicka ut ett sms till alla abonnenter redan på onsdagen. Hej hej! Imorgon så kommer jag att leverera en bukett på ditt bukettabonnemang. Glöm inte att ställa ut vatten gärna i en hink så att det inte blåser omkull. Och sen dess så har mina kunder ställt ut en hink med vatten varje dag och det har varit otroligt smidigt att bara kunna stoppa ner buketten där i. Och jag har inte varit så här att du ska ställa hinken någonstans där det inte är sol eller någonting sånt. För jag har liksom ingen lust att gå runt på folks tomt om det är så här vi ställer den på baksidan och så ska jag behöva gå in på tomten och gå runt. Utan för mig var det superviktigt att det var smidigt men gärna om buketten kunde stå lite lite skyddat. En annan sak som jag tar med mig från det här abonnemanget var att jag började ganska långt efter att själva byggsemisten eller vad man ska säga var slut. Och där hade jag kunnat dra igång så mycket tidigare så abonnemanget var fullt i flera veckor innan jag behövde dra eller innan jag skulle börja leverera. Och det var någonting som jag kände så här att jag vill bara göra detta nu. Dessutom så är jag sån som person att när hösten kommer, för mig så kommer hösten tidigt och när hösten kommer då är jag inte lika pepp på trädgård. Har du dessutom fått betalt i förskott så är det ju liksom, nej men motivationen det är ju bara att slutföra den uppgiften du har tagit på dig. Men motivationsmässigt så hade det varit bättre för mig att börja abonnemanget tidigare och avsluta det tidigare. Och om jag fortfarande har mycket blommor i så fall låta mina kunder köpa till en vecka eller två veckor. En sak som var väldigt roligt var att efter att jag hade stängt abonnemanget, efter att jag hade fyllt då med fem personer och det tog bara en vecka att fylla upp med fem personer. Så fortsatte folk att höra av sig och fråga om det fanns möjlighet att komma in på abonnemanget vilket var så sjukt roligt. Och ger ju mig också bilden av att jag lätt hade kunnat leverera till fler. Så mitt självförtroende i att kunna göra detta nästa år och ännu mer är ju väldigt väldigt starkt. Jag tror absolut att jag under våren skulle kunna fylla upp med minst 15 personer runt omkring här. Om inte mer. Och jag tror ju också jättemycket på den här idén med att leverera till arbetsplatser. Speciellt arbetsplatser där det jobbar många män. Det är en sån perfekt grej att få män att signa upp på ett abonnemang för att kunna få med sig på ett enkelt sätt en härlig bukett hem till sin fru regelbundet. En jätte jätte fin present. En annan sak som jag har funderat på för att förbättra mina abonnemang är att antingen erbjuda utkörning mot en kostnad. Det hade jag inte denna gången eftersom jag ändå var föräldraledig. Så tänkte jag att jag och Juni cyklar ut buketterna och det har verkligen inte varit något problem. Hon tycker det är jätteroligt att åka bak i cykelsitsen och jag har en bra korg där fram. Så det har liksom varit en del av våran torsdags rutin att cykla ut de här buketterna. Men nästa år så kommer jag jobba igen på min anställning. Då kommer det inte finnas riktigt samma möjligheter att liksom bjuda på en utkörning. Så då tänker jag att antingen så får man i kassan vid beställningen lägga till att man vill ha det utkörd och då mot en fast kostnad på abonnemanget. Eller så får man välja ett utlämningsställe som jag har kommit överens med någon. Antingen en liten lokal butik eller någonting sånt att jag kan få ställa mina buketter utanför där för upphämtning av de som är abonnenter. För att göra det lite lättare. Jag tänker att jag också kan ha upphämtning här utanför mig. Men alltså för att dra ner på spretigheten för att jag är väldigt säker på att det är spretighet som skapar stress för mig i alla fall. För mig är det mycket bättre att ha stora puckar än att ha en massa smågrejer. Och det gäller mig generellt när det kommer till egentligen hela vårt vardagsliv och hela den här businessen i sig också. Så för mig är det mycket bättre att jobba med några fåpunktinsatser som är större puckar än att hålla på och göra massa små duttar överallt. Det tar för mycket tankeverksamhet för mig och det blir oeffektivt. Så att jobba med upphämtning eller avhämtning på utvalda platser eller att i så fall lägga till en utkörningsavgift om man vill hänga på abonnemanget. Nästa år kommer jag också höja priserna på mina buketter. Det innebär inte att jag tar samma bukett som jag har idag och bara höjer priset på utan jag kommer höja priset och lägga till några snitt. Men det kommer vara ett nytt pris som linjerar mer med hur jag vill ha det. Och är det så att jag tappar kunder på grund av det så är det egentligen bara så enkelt som att man får ge sig ut och hitta kunderna som vill betala det nya priset. Och jag har verkligen hållit mig väldigt liten i år. Jag har inte velat gå för brett utan jag har hållit mig till vårt lilla, lilla samhälle som ligger ungefär en mil utanför stadskärnan. Så potentialen att bredda sig finns ju verkligen om jag bara vill dit. Och det är också något som jag ska fundera på i min strategi inför nästa år som jag kommer göra ett avsnitt om. Men ja, vad har jag mer för tankar om det här? Generellt så tycker jag att det har gått väldigt, väldigt bra. Jag är supernöjd med resultatet. Jag älskar själva grejen med att du går ut och marknadsför hårt en gång. Gör jobbet med att få buketterna sålda en gång. Och sen så levererar du bara istället för att hålla på och behöva marknadsföra varje vecka som med kiosken till exempel. Nu lägger jag ut det här, nu lägger jag ut det här. Samtidigt så har jag varje vecka lagt ut på mitt Instagramkonto att i veckans abonnemang så är det de här blommorna i buketterna. Och buketterna ser ut så här och så här och liksom för att locka alla de som inte är med på abonnemanget att bara, nästa år, då jäklar ska jag också vara med i det där och få den härliga vardagsglädjen. Sen så har jag redan hintat om att jag kommer släppa nästa abonnemang med start vecka 20 nästa år. Och jag kommer lägga upp en lista där man kan anmäla intresse nu under hösten. Men jag kommer vänta med att ta in betalningar och slutgiltiga bokningar förrän några veckor innan, sen i vår. För att även om det finns en ambition och även om jag har en strategi så vill jag liksom vara snäll mot mig själv och inte boka upp alldeles för skarpa saker alldeles för långt innan. En sak som jag hade kunnat tänka mig att göra är till exempel att göra en early bird erbjudande nu under hösten och få folk att signa upp sig och boka och betala på 10 platser. Och sen så hade jag under våren kunnat släppa fem platser till eller tio platser till beroende på hur det verkar se ut, vad det är för typ av vår, hur allting känns, hur det har gått med tillväxten på alla mina lökar och annat som jag har tänkt att driva upp för tidig vårblom. Så det är ju absolut ett alternativ som jag går och funderar över just nu och som jag kommer berätta mer om i det avsnittet när jag ska prata om min strategi inför 2026. Men med det sagt så tror jag att vi ska avrunda här. Jag ska försöka ta in lite frågor inför mitt strategiavsnitt.  Jag har gjort ett inlägg på Instagram där du kan ställa frågor. Men annars så vill jag verkligen bara avdramatisera hela det här med att sälja på abonnemang. Det är ingen big deal, det är inte läskigt och skrämmande. För mig så har det ju varit väldigt, väldigt smidigt att jag har haft en viss typ av buketter där jag har hållit samma standard hela tiden i min kiosk och sen så har jag sagt att det är den typen av buketter som jag levererar en gång i veckan sen under abonnemanget. Så då vet man vad man kan förvänta sig och det har känts väldigt, väldigt härligt. Det kommer kanske bli lite annorlunda nu då när jag väljer att höja priset och få kunder att signa upp sig på abonnemangen i vår. Det kommer inte vara riktigt lika tydligt hur stor bukett de kan förvänta sig eller vad de kan förvänta sig sett till kvalitet. Kvaliteten är ju fortfarande bra, men alltså storleken och formen på buketten eller vad man ska säga. Där kommer jag kanske inte riktigt ha några tydliga referensramar att kunna visa på innan, men de vet ju generellt hur det ser ut det som kommer från mig.  Så jag vet att många redan känner sig trygga med hur kvaliteten är på mina produkter, så jag tror inte att det ska vara några problem att fylla de abonnemangen. Så där handlar det egentligen väldigt, väldigt mycket om hur jag vill att min vardag ska se ut, hur mycket tid jag vill lägga på det här, vad jag tycker är värt, vad jag tycker ger mest värde för min tid och helt enkelt hur jag vill ha det. Och det är så jäkla viktigt, tycker jag, när man bygger en verksamhet som är skapad och grundad utifrån en lust, ett kreativt driv och en önskan att man försöker hålla kvar i den lusten. Att man inte hoppar på alla idéer som kommer från syden och att man stämmer av sina idéer mot vad det här är mitt långsiktiga mål, vad är det som styr mig mot att vilja göra den här grejen nu? Är det att tjäna mer pengar? Är det att jag ser att andra gör det? Är det en lust eller ett driv att prova någonting nytt? Vad är mitt varför till att jag vill prova den här nya grejen? För man kommer behöva säga nej till så mycket idéer som kommer. Ingen av oss har problem med att hitta på nya idéer, det kan jag lova. Den stora grejen är verkligen att hålla igen och säga nej till 97% av de idéerna. Eller lägga det på senare listan, att först får jag se till att rulla igång de här grejerna, se till att de rullar ordentligt och sen kan jag fylla på. Så om du bestämmer dig för att nästa sommar ska jag ha ett abonnemang under våren och sen ska jag sälja buketter de och de veckorna och sen ska jag ha ett abonnemang igen i höst. Skitbra! Satsa på att göra det riktigt jävla bra då.  Och sen kan du fylla på med andra grejer som du kommer på från sidan. Att du också ska tillverka tvålar eller du ska börja stå på marknad. Jag har ingen aning vad det skulle kunna vara som du kommer på upp till, men för min egen del så tycker jag att det är en bra taktik och en bra strategi att välja någon eller några få saker som är liknande i utförandet och se till att bli riktigt jävla bra på det. Så är det med det. Jättetack för att du har lyssnat. Tack för att jag fick låna de här 20 minuterna plus av din tid. Nästa vecka kommer ett avsnitt om att vara affärsmässig tror jag. Lite dålig koll på hur avsnitten ligger nu framåt, men jag hoppas kunna bjuda på en riktigt härlig och inspirerande poddavsnitt nu framåt. Gillar du min podd får du gärna ge den ett omdöme i din poddspelare så att andra också hittar den.  Du får jättegärna också dela podden på ditt Instagram och om du gör det så får du gärna tagga mig. Det här har varit jätteroligt. Så säger vi tack för idag.  Jättetack för att du har lyssnat. Önskar dig en riktigt riktigt fin dag. Hej då!
    --------  
    26:47
  • Det är inte upp till dig att avgöra vad din kund har råd att lägga på en bukett
    Välkommen till odla och sälja snittblommor - podden. Det här är podden för dig som vill ta din blomsterbusiness på allvar, oavsett om det innebär att skapa en lönsam sidoverksamhet eller att kunna gå ner i tid. I den här podden pratar vi mindset, prissättning, hur man kan göra när det går trögt, att skapa lönsamhet, att hålla igen - och mycket mer.   Jag har skapat kursen "kom igång snabbt - lägg grunden för ditt varumärke" som är för dig som funderar på, eller kanske redan har börjat sälja, lite blommor och vill ge dig själv förutsättningarna att skapa en business som är lönsam och håller över tid. Kursen är skapad för att jag vill se dig lyckas. Jag vill se dig ta din dröm på allvar och jag vill se dig kunna gå ner i tid om det är det du vill - men inte bara genom att ge dig ut och chansa på att det ska hålla - utan genom att faktiskt ha satt en strategi och en plan. Du hittar kursen här: https://odlaochsaljasnittblommor.se/lagggrundenfordittvarumarke/ Vill du jobba med mig? Jag erbjuder coaching till dig som behöver hjälp att ta steget, reda ut din affärsplan eller få din verksamhet på rätt väg. Men för det behöver jag veta att jag är rätt person för dig. Fyll i en intresseanmälan för mentorskap via länken, så hör jag av mig! https://odlaochsaljasnittblommor.se/mentorskap/   Transkribering: Hej och välkomna till ett nytt avsnitt av odla och sälja snittblommor podden. Podden för dig som är intresserad av att ta din blomsterbusiness på allvar och skapa en lönsam sidoinkomst. Oavsett om du är intresserad av att bara sätta lite guldkant på vardagen eller gå ner i tid på din anställning och ägna mer tid i trädgården, mer tid i din kreativa bubbla och mer tid till att göra det du faktiskt älskar. Och idag så ska vi prata om pris och prissättning, men inte på det sättet där vi går igenom vad du borde ta för respektive skälk eller vad du borde ta för en bukett som innehåller så här och så här mycket, utan vi ska prata om mindset runt pris, runt vad din kund är beredd att betala och eventuella rädslor som du har när det kommer till pris och prissättning. Anledningen att jag ville göra det här avsnittet är som vanligt så grundade sig i mina egna erfarenheter, men också det som ni skriver till mig att ni brottas med eller funderar på eller så där. När jag skapade mina abonnemang så jag trodde ju att jag skulle sälja dem, men jag hade som plan B att om jag inte säljer, om jag inte kommer lyckas nå ut via social media så ska jag knacka dörr.  Så det var liksom min plan B, att först så ska jag prova social media, funkar inte det så ska jag knacka dörr och sen så ska jag sätta upp lappar på brevlådeställ och sånt där. Jag hade faktiskt redan lagt in i kalendern vilken dag jag skulle gå och knacka dörr och jag tänkte så här, men jag lägger två timmar. Det behöver läggas in i kalendern för att vi är en familj med tre barn och det är mycket som pågår och lägger jag inte in det i kalendern så kommer det inte bli gjort. Så för att räkna ut då att det skulle ta två timmar så tänkte jag så här, ja men vart ska jag gå? Vart tror jag att flest personer kommer vara beredda att köpa liksom? Vart ska jag börja? Vi har inte ett stort område, absolut inte. Det är liksom som en lång limpa där jag bor med hus från typ 60-talet och sen så är det en långväg som leder ner mot havet och längs med den vägen så ligger det några hus och sen så givetvis längs kustremsan då så ligger det en del stickgator med hus och sen så på andra sidan en ganska stor väg som går här genom vårt samhälle så ligger det upp mot skogen ytterligare än ett område eller om man ska säga med två stycken långa stickgator. Så det är absolut inte ett stort område men ska man gå och knacka på liksom på varje dörr så tar det såklart lite tid.  Så jag tänkte så här, vart ska jag börja? Ja men då kommer ju genast mina fördomar in. Där kanske jag inte ska gå för de är ju pensionärer så de kommer antagligen inte anse att de har pengar över till att lägga på det här. Eller ja men där det huset ska jag nog gå förbi för att de har ju deras hus ser ut som hejsan hopsan på utsidan så de har antagligen inte pengar över att lägga på blommor till insidan liksom. Och det huset de har ju så sjukt fin trädgård så de ska jag nog också gå förbi för att om de hade velat ha blommor så kan de bara gå ut och plocka i sin egen trädgård. Och där är de ju föräldralediga så då vet man ju att är man föräldraledig så har man inte så mycket pengar över så de ska jag också gå förbi. Och de som bor där nere vid kusten ja alltså jag har ju ändå lågpris buketter mellan låg och mellan.  De vill väl inte ha mina buketter alltså köper de buketter då går ju de säkert till en florist och köper en jättefint bunden bukett för 700 spänn. De vill inte ha mina buketter. Är ni med på vart jag är på väg? Jag med mina fördomar har redan bestämt innan jag ens har börjat fundera på vart ska jag promenera vilka som inte kommer vilja köpa mina buketter. Och vad vet jag om dem? Vad vet jag om hur de vill prioritera sin ekonomi? Vad vet jag om dem som har jättefina trädgårdar med jättefina blommor? De kanske inte vill klippa av de blommorna. Ska man se det till till exempel de som sitter utanför Ica och säljer blåbär. Ja du kan gå upp och plocka dina egna blåbär gratis eller så betalar du för att någon annan har plockat blåbären åt dig och så köper du en kopp med blåbär eller burk med blåbär eller vad det nu kan vara. Vissa betalar gladeligen för att någon har komponerat en fantastisk bukett även om de har trädgården fulla med buketter. Och när man då har, om vi inte tänker abonnemang utan vi tänker att man säljer i kiosk eller man säljer i popup eller sådär och så stannar det en kund och så säger den oj så behöver inte oj betyda oj vad dyrt för en sån där sketen bukett. Utan du kan betyda oj aha den kostade det.  Ja men då ska jag fundera en liten stund. För det är inte alltid kunden är helt köpredo när den kommer till dig. Och det är några av er som har skrivit till mig att om jag har kunder de har varit förbi kiosken eller borden eller skåpet som jag har.  De tittar lite grann och sedan åker de. Och då så frågar man med en gång är mina buketter för dyra? Det är liksom det första man går på. Medan det kan ju vara så att kunden är på väg till tandläkaren och svänger förbi din kiosk för att se vad du har idag.  Värmer upp sig själv lite grann med att nästa gång så ska jag åka förbi och köpa. Nu vet jag vad hon har i sitt skåp. Men det är inte läge för kunden att ta med en bukett till tandläkaren för att kunden har inte möjlighet att ta hand om buketten.  Den ska in på ett tandläkarbesök. Eller det kan vara så att kunden bara är ute och rekar lite. Jag går jätteofta i affärer bara för att kolla in utbudet.  Alltså kanske inte mataffären. Men att man strosar omkring, man kollar lite i bokhandeln. Jag är lite nyfiken på att kolla in vad som finns och så går jag hem och funderar lite och sen kanske jag åker dit två dagar senare när jag har bestämt mig för att jag har svårt att bestämma mig just där och då. Och det måste få vara en del av kundresan. Det kan inte alltid vara att en kund kommer för första gången utan att ha koll på någonting och köper direkt. Men det är väldigt lätt att vi genast går på, oj det var nog för dyrt.  Och att man är snabb på att sänka priset eller att man är snabb på att fylla buketten mer. Här vill jag verkligen trycka på det här med att lägga grunden för ditt varumärke som jag har pratat jättemycket om det senaste. För att lägga grunden för ditt varumärke underlättar så otroligt mycket när det kommer till hela ditt självförtroende runt det här. Om du har lagt en ordentlig grund för ditt varumärke, du har satt en strategi, du har bestämt vem som är din idealkund, vem du marknadsför dig mot, vilka värdeord du använder när du marknadsför dig. Då kommer du ha så mycket lättare för att argumentera för ditt pris. Och då menar jag inte argumentera mot en kund och stå där och gafla om vilket pris du har, utan jag menar när det kommer till dig, när det kommer till din prissättning, alltså förhindra att du går ut och prutar med dig själv. För att du vet att det priset du har satt, det är baserat på ett visst inkomstmål eller en viss strategi som du har satt. Jag har räknat ut att det är det här mina buketter ska kosta. Och om någon då skulle fråga, hur kan du ta 270 kronor för den här buketten, så skulle du kunna säga, ja, de här dalierna till exempel har jag köpt in för si och så mycket per knöl. Och de här blommorna, de kostade så så mycket. Jag har tagit hand om dem så här och så här länge. Jag har lagt sig i så mycket tid på dem.  Om du nu vill, man behöver inte stå och prata så med en kund, men om du skulle vilja det så är det mycket lättare att argumentera när du har en uttänkt strategi än om du bara ska stå och skjuta från höften. Med det sagt så vet du också då i så fall om det är en kund som står och argumenterar om priset, säger vi, så vet du att men det här är ju inte min kund då. Då får jag vänta på nästa. Ibland går det inte supersnabbt, men till slut så kommer det en kund komma som uppskattar det du gör, som uppskattar det du skapar. Hur långa skälkar eller korta skälkar du än har och hur exklusiva eller icke-exklusiva buketter du än har och hur spretiga eller inte-spretiga de än är så kommer du hitta kunden som vill ha din bukett. För de värdeorden som du har bestämt dig för att marknadsföra dig med. Jag hade ett liknande samtal faktiskt med min syster som jobbar som grönsaksbonde och hon hade stått på marknaden och så ville hon prova att inte sätta priser på alla sina varor för att hon ville se om det påverkade kunden. Hon har många kunder som kommer till henne för att de vet att det är hon, för att de vill ha hennes produkter, vilket är så fantastiskt att ha den kundgruppen och det är verkligen det vi alla ska eftersträva. De vet hon redan att det spelar inte så stor roll om det står 13 eller 14 kronor kilot på en skylt utan kunden har redan planerat sin veckomatsedel efter att de ska komma och handla av henne. Men hon ville prova att inte ha några skyltar och så sa hon att för det första så har hon svårt att hålla i huvudet vad hon hade bestämt för priser men sen så sa hon att när jag väl står där och någon frågar så är det så lätt att börja pruta på sig själv och det är så himla vanligt att man vill gå dit liksom. Och då så pratar vi om det att du kan ju fortfarande ha inte ett pris på dina varor som är synligt för kunden utan kunden bara plockar ihop att jag vill ha två gurkor och ett vitkålshuvud och så behöver jag se så mycket vaxspöner och vad det nu kan vara och sen så får man en slutsumma. Och så funkar det för mig när jag handlar i mataffären att jag har redan bestämt vad vi behöver för att äta och så kommer det ju landa på den summan sen i kassan som det gör. Jag står inte där och prutar med kassörskan och bara nej det här är orättvist för att på Willys där kostar det si och så utan det är ju så här ja men vill jag ha ICA-svara på just den grejen då är det ju det jag får betala. Så då så sa vi att för att undvika det här då med att man vill börja pruta med sig själv eller att man faller dit att man inte behöver ha en lista synlig eller man behöver inte ha allting markerat liksom enskilt på varje gröda utan man kan ha en lista som ligger vid sidan av så om någon frågar vad någonting kostar så kan man hänvisa till den listan men då får man lite koll på vilka som är ute efter att veta priset och vilka som verkligen är ute efter att bara veta eller vilja ha varan helt enkelt oavsett vad den kostar för att det finns ett annat värde. Som hos min syster då så det andra värdet är ju att det är närodlat att det är giftfritt och det är odlat av henne.  Det är hennes värdeord som hon verkligen marknadsför sig med och håller sig fast vid. Så återigen då när det kommer till den här prissättningen så har du inte satt den här strategin så att du vet varför du har satt det priset som du har satt på dina buketter så tycker jag verkligen att du ska sätta dig ner och göra den strategin. Jag vill gärna hjälpa dig, jag har gjort en kurs som heter Lägg grunden för ditt varumärke och den kommer ursprungligen från när jag startade min Youtube-kanal. För att när jag startade min Youtube-kanal så började jag med att skapa videos utifrån lust, kreativitet, lusten att skapa. Jag hade så mycket idéer och så mycket visioner. Och sen så började jag göra videos och så bara shit det är tio stycken som har tittat och sen hade jag 40 prenumeranter och så gjorde jag en video om hur jag delade Dalior och jag spelade in den på mobilen och redigerade den på mobilen i mobilens redigeringsapp och så la jag på någon låt. Och då fick jag första negativa kommentaren att man hör inte vad du säger för musiken är för hög. Och jag bara oj shit är jag liksom skapar jag för andra är jag någon välgörenhet väljer jag på att säga nu så menar jag absolut inte men jag hade nog inte riktigt tänkt på när jag började med Youtube att andra skulle ha åsikter om det jag skapar. Jag tänkte mer på att folk skulle tycka kul att kolla på det eller inte kul att kolla på det. Men det var ju jätteroligt att tittarsiffrorna gick upp och att jag hade återkommande tittare och så vidare. Sen började få önskemål kan inte du visa det här kan inte du göra en video om det här och jag gjorde en lista på videos som mina tittare ville att jag skulle göra. Jag skapade efter den här listan en video i veckan och du som följer mig på Instagram vet att där har jag skrivit ungefär hur mycket tid det tar för mig att göra en Youtube-video och när jag var precis i början så kan jag säga att det tog väldigt mycket längre tid. Jag spelade in så mycket material som jag behövde klippa bort sen och har du spelat in en timmas material då förstår du att det tar en timma att titta genom det. Så jag kunde ju spela in liksom tre och en halv timmas material för en video som skulle klippas ner till 30 minuter. Så inte bara att jag hade spelat in då i liksom över tre timmar utan sen tog det ju säkert tio timmar för mig att klippa den videon och lägga på musik och bla bla bla. Att göra det utifrån vad andra ville ha, inte kanske min egen lust och min egen kreativitet och mitt egna driv utan för att ge till andra och tillfredsställa andra och sen så var det inte ens säkert att de tittade på det. Det blev liksom som en service, en serviceenhet och jag tappade all lust, precis all lust. Undrade varför jag gör det här ens? Hur många timmar i veckan? Lägger jag liksom 14 timmar i veckan på att skapa någonting för andra? Kanske ämnen som jag själv inte ens hade tänkt liksom för min egen del utan ja men jag gjorde en höst så då drog igång frör som jag egentligen skett i. Typ bara för att liksom visa hur man drar igång för att det var någon som bara ja men kan inte du visa när du har ju frösat alla för jag berättade då att jag hade frösat alla mina pränner i en viss rabatt och så ba jo men det kan jag väl visa så då köpte jag sådana fröer så gjorde jag en video på det och så skulle det följas upp sen när det hade grått och liksom. Men jag själv skulle inte ha de plantorna till någonting utan jag tänkte jag driver väl fram de här och så ger jag bort dem sen till någon som vill ha dem. Men som sagt jag gjorde det här, hela min inspiration, all kreativitet, allting bara dog för att det inte längre var det som jag ville göra. Jag hade gått ifrån att hålla på med någonting för att jag själv ville göra det med en lust och ett driv som kom inifrån till att skapa för andras pleasure.  Hur ska man säga? Ja men för andra och den här strategin som jag har med mig nu det var liksom jag stod där i en vägskäl hur ska jag göra? Hur ska jag fortsätta och skapa och då får det vara på mina villkor. Jag måste få in det här babblet om hur jag mår och hur jag reflekterar och att landa i ett stillavardagsliv och de som inte vill titta på det då är inte det mina tittare. De som tycker att det blir långrandigt, ja men de får spola förbi då för att om jag inte har med det i mina videos då kan jag likväl skita i det.  Och det är kanske, det krävs lite grann för att komma dit i sin strategi och det krävs lite styrka. Men för det kommer jag peppa dig så att du kan lägga din grund efter hur du vill göra. Så den här kursen den är verkligen för dig.  Den är för alla er som har skrivit till mig på Instagram som känner er vilsna för att lägga grunden och skapa varumärket som du vill ha efter dina förutsättningar hur du vill driva din business. Om du inte gör det så kommer det inte hålla i längden, jag lovar. Absolut man ska titta på marknaden och hejsan, svejsan säger alla.  Men du måste börja titta inåt. Varför gör du det här? För du kommer tappa lusten annars. Så anledningen att kursen kostar det den kostar är för att jag har lagt ner tid och energi på att skriva ihop material, bygga den här hemsidan, spela in videosarna.  Så jag kan liksom inte, eller kan. Jag vill inte göra det gratis. Men de här pengarna kommer du så snabbt få igen efter att du har gjort kursen, efter att du har satt din strategi.  Om du kommer följa strategin för att då kommer du hålla i längden så att return of investment är väldigt god. Så har du tjänat lite pengar i år på din odling så reinvestera i den här kursen för att levela upp ytterligare nästa år. Kursen heter som sagt lägg grunden för ditt varumärke och finns på min hemsida. När du har gått igenom kassan så kommer du komma direkt till kursen där du hittar alla videos, allt presentationsmaterial och även en bonus som heter tre sätt att tjäna 50 000. Och de tre metoderna kan du antingen ta rakt av men jag föreslår att du givetvis anpassar dig efter din strategi och vad du är ute efter. Men det blir väldigt tydligt att se vad som krävs av dig då på olika sätt för att tjäna 50 000. Och det är absolut görbart men så väldigt väldigt bra att få det svart på vitt. Hur mycket tid kommer det ta? Hur många snitt behöver jag odla för att kunna få ihop till det här? Hur ska jag tänka med fröinköp och sånt där? Det är ju massa frörior nu så ett superbra tillfälle att verkligen fundera över din strategi för nästa år. Och där har jag ju även lagt in när vill du vara ledig? Vad är viktigt för dig och din familj i vardagen idag? Det ska inte prioriteras bort i så fall utan det är ju en superviktig del när du lägger strategin för att den ska vara hållbar över tid. Så jag vill verkligen uppmuntra dig in och köp kursen. Den ligger ute för ett lanseringspris just nu och det priset kommer jag höja sen efter den här veckan. Så det priset gäller bara veckan ut. Och som sagt du kommer direkt till landningssidan där allting finns och senare så kommer du få ett mejl med länken till sidan. Och den är uppbyggd på tre videos som tar dig igenom hela strategibyggandet. Så det är liksom inte kursen där du får 50 videos och 30 mallar och sen så 10 stycken arbetsblad och du ska sitta och jobba med den här kursen i flera månader utan den är enkel men exklusiv för att du kommer verkligen ha möjligheten att skapa den här grunden och falla tillbaka på. Så när du funderar på ska jag sälja på den marknaden? Ska jag sätta det priset? Hur ska jag göra? Så kommer du redan ha en grund att titta på. Just det, så här har jag bestämt, så här vill jag göra och så här ska jag göra för att hålla i längden. Så med det sagt önskar jag dig en riktigt riktigt fin dag.  I nästa avsnitt så tror jag att jag är färdig med mina leveranser till mina abonnemang. Jag har redan erfarenheter att dela med mig av, bland annat hur gör man när kunden inte blir nöjd. Så kom tillbaka igen nästa vecka så kör vi ett nytt avsnitt och så tills dess så ses vi på Instagram Stela vardagsliv och på min hemsida odla och sälja snittblommor.se. Alla länkar ligger i den beskrivande texten till det här avsnittet.  Ha en riktigt fin dag. Hej då!
    --------  
    26:35
  • 10 sätt att tjäna pengar på din trädgård - och hur du lägger grunden för ditt varumärke
    Välkommen till ett nytt avsnitt av odla och sälja snittblommor podden. I dagens avsnitt pratar jag om 10 olika sätt du kan tjäna pengar på din trädgård, och fördelar och nackdelar som jag ser med dom olika metoderna. Jag pratar också om att lägga grunden för sitt varumärke och hur du kan undvika att bakbinda dig eller skapa fällor för dig själv som sedan gör att du begränsar din möjliga lönsamhet eller stoppar dig helt och hållet. Eller i värsta fall - bygger en verksamhet som styr DIG istället för att du styr DEN. Du laddar ner min kurs "kom igång snabbt - lägg grunden för ditt varumärke" här: https://odlaochsaljasnittblommor.se/minakurser/ Och kampanjerbjudandet gäller under begränsad tid. Ha en fin vecka // Johanna   transkribering Hej och välkomna till ett nytt avsnitt av odla och sälja snittblommor podden. Podden för dig som är intresserad av att ta din blomsterbusiness på allvar och skapa en lönsam sidoinkomst. Oavsett om du är intresserad av att bara sätta lite guldkant på vardagen eller gå ner i tid på din anställning och ägna mer tid i trädgården, mer tid i din kreativa bubbla och mer tid till att göra det du faktiskt älskar. Idag så ska vi prata om 10 sätt du kan tjäna pengar på din trädgård och några delar i att lägga grunden för ditt varumärke. Så varmt välkommen till dagens avsnitt. Nu kör vi! Jag som pratar nu heter Johanna och du kanske känner igen min röst från Youtube-kanalen Stilla vardagsliv där jag pratar trädgård och odling. Men i det här formatet så pratar jag mer om att skapa en sidoinkomst på din trädgård för att kunna bygga den där vardagen som du går och drömmer om. Oavsett om det handlar om att gå ner i tid på din anställning eller om det handlar om att bara ha möjlighet att levla upp din odling eller om du vill kunna spara ihop eller jobba ihop till en extra resa med familjen eller vad det nu kan vara. Men hela grunden i det här konceptet är att vi pratar om att tjäna pengar, vi pratar om lönsamhet, vi pratar om att marknadsföra dig så mycket mer mot företagshållet. Medan i min Youtube-kanal Stilla vardagsliv så är det mycket mer fokus på rekreation, att ha en härlig stund, att njuta av trädgården och så vidare. För jag är helt säker på att vi kan få båda. För sommaren 2023 så bestämde jag mig för att jag skulle börja sälja det jag odlar. Jag satte en strategi sedan under kommande år för hur jag skulle gå tillväga och jag har följt den strategin till punkt och pricka. I stort sett i alla fall, absolut. Det har varit tider när jag har behövt ta en paus och det har varit tider när jag har tyckt att det har känts skittråkigt. Jag har inte orkat hålla mig till strategin exakt. Men i stort sett så har jag plockat upp igen där jag har tagit en paus ifrån och fortsatt att nöta på och det har verkligen gett resultat. Så jag vill inspirera dig och peppa dig till att våga göra det här också, för det är verkligen möjligt. Idag ska vi prata om tio olika sätt att kunna tjäna pengar på din trädgård och också om att lägga grunden för ditt varumärke. Så att du bygger ett varumärke som linjerar med det du vill, som är hållbart över tid och som lägger grunden för den här typen av liv som du hade tänkt att du ville leva. Men vi drar igång.  Första saken är att sälja snittblommor till florister. Det kräver absolut att du har koll på vad du kan få fram till när. Det kräver att du är ganska skicklig på att odla blommor. Det kräver att du får den längden på dina snitt som du behöver och det kräver att du kan leverera det som du har kommit överens med floristen om. Både i form av färg, i form av antal och så vidare. Så det kräver absolut att du har möjlighet att förutse vad du kommer få ihop. Att du har kunskap i bagaget som gör att du kan hantera olika saker som kommer från sidan, som till exempel angrepp av olika sjukdomar eller skadedjur. Och att du har en väl utarbetad strategi för hur du ska sköta din riskhantering. Nästa sak är att sälja plantor. För dig som tycker det är roligt att driva upp så har du ju möjlighet att sälja plantor från din trädgård. Nummer tre är att sälja buketter via blomsterkiosk eller pop-ups till exempel. Och det här med att sälja från blomsterkiosk är ju någonting som jag gör. Nummer fyra, hålla workshops med material från din trädgård. Och då kan det exempelvis vara kransworkshops, eller att du binder buketter, eller att du gör jularrangemang eller vad det nu kan vara. Och det här skulle jag ändå säga är ett ganska bra sätt att tjäna pengar på. Du kan ta ordentligt betalt när du har en workshop, du kan ha ett antal deltagare samtidigt. Och sätt till din tid då om man ska ta bort det du har odlat själva blommorna eller det materialet som du använder i dina workshops. Så är det ett tidseffektivt sätt att tjäna pengar. Du kan ha självplock. Du kan sälja förädlade produkter som exempelvis ringblomsalva eller tvål om du tycker att sånt är roligt. Här finns det ju bestämmelser för hur det behöver skötas och gå till. Men det är ju absolut ett alternativ för dig som tycker att sånt är härligt att hålla på med. Du kan specialisera dig på torkade blommor och sälja evighetsbuketter. Det kan absolut bli din grej och det är absolut en grej när man tittar på miljö och klimatet och sånt där. Och fler och fler blir medvetna om vad det kostar att hålla på och importera blommor och köpa saker som inte är i säsong. Du kan pressa blommor och göra konst av och sälja. Du kan sälja buketter eller andra produkter på abonnemang. Också en sak som jag själv ägnar mig åt. Och du kan sälja på rekoringar och marknader. Och här var tio olika sätt som du kan sälja på från din trädgård. Och när du går och funderar på de olika inkomstbenen till din försäljning när du ska bygga ditt blomstervarumärke så har jag några grejer som jag vill skicka med dig. Allt det här går vi mycket djupare i både under min första startprodukt eller vad man ska säga som finns på hemsidan som heter För dig som vill komma igång snabbt. Där lägger vi den första grundstenen eller resonerar på ett djupare plan just runt de här grundstenarna. Men även i bootcampet som jag har i höst som det går att anmäla sig till nu så kommer vi titta mycket mer på vart du vill komma med din odling. Hur du vill att din vardag ska se ut. Vem som du behöver ha som idealkund för att kunna skapa den verksamheten eller skapa det livet som du ser framför dig. Och om jag ska ta mig själv som exempel när jag tittar på hur jag vill att min verksamhet ska se ut och mitt varumärke och hur jag vill leva mitt liv så har jag några delar som jag tycker är viktigt. En av de delarna är att jag vill fortsätta vara anställd. Jag kommer inte göra detta på heltid utan jag kommer fortsätta att vara anställd men jag vill att detta ska kunna fylla upp den inkomsttappet som jag får så att säga från att vara deltidsanställd. Och det kommer jag gå djupare in i ett annat avsnitt. Men jag är också där att jag inte vill jobba kvällar och helger för att det tar tid från min familj som jag annars har. Jag vill inte binda upp mig på så sätt att vi inte kan åka iväg och åka skidor. Jag vill inte binda upp mig på så sätt att vi inte kan sticka hemifrån under sommarsemestern om vi vill göra det, vara spontana och kanske åka iväg till min syster i Stockholm i några dagar eller åka upp till fjällen som vi brukar göra under sommaren. Och om man börjar titta på så här, vad är min vision med min verksamhet? Vad är det jag är ute efter? Då blir det lättare att också landa i vilken typ av inkomstben du behöver jobba med. Så till exempel, vad kommunicerar du runt dina buketter när du säljer dem? Kommunicerar du att det är giftfritt? Kommunicerar du att det är närodlat? Kommunicerar du att det är bundet med omsorg? Kommunicerar du att det är odlat hos dig? Kommunicerar du att det är i säsong? Vad du än väljer att kommunicera så är det någonting som du behöver ta med dig sen. Och tittar jag på hur jag har valt att marknadsföra mina produkter så har jag inte tryckt på giftfritt och jag har inte tryckt på att det är odlat av mig. Däremot så har jag tryckt på att det är bundet av mig. Bundet med omsorg och också att det levereras av mig. Detta skapar möjligheter för mig att köpa in blommor om det är så att jag inte har tillräckligt mycket själv i odlingen. Antingen så kan jag köpa av någon kompis som odlar eller så kan jag åka till någon återförsäljare här runt omkring. Det här är verkligen ett val som du gör aktivt när du lägger grunden för ditt varumärke. Om du bestämmer att du alltid ska kommunicera att det är odlat hos dig, giftfritt, så kommer du kanske inte... Du minskar möjligheten att leverera om du till exempel bestämmer att du vill leverera ett blomsterabonnemang. Som för min del nu då att jag kommer dra igång ett abonnemang i vår. Jag har absolut ambitionen med att jag ska kunna leverera alla de buketterna som jag sagt att jag ska leverera. Att jag ska kunna få ihop tillräckligt mycket med blommor själv till alla mina abonnenter. Men jag tar hellre i lite i överkant och ser till att boka fullt hela abonnemanget. Gör allt som står i min makt för att jag ska få fram mina egna blommor att leverera. Men om det skulle vara så att jag inte kan leverera, då har jag möjlighet att köpa in till exempel tulpaner från Fjärås som ligger här bara några mil ifrån. Eller jag kan köpa in, vad det nu skulle kunna vara. Det skapar möjligheter för mig att fortfarande leverera den produkten som jag har marknadsfört att jag ska leverera. Men det blir inte enbart med mina egna blommor och jag har heller aldrig marknadsfört att det bara är mina blommor. Och på samma sätt som jag skrev bara häromdagen på Instagram att jag kommer ha kransworkshops där vi kommer göra kransar. Det är material från mig och vi kommer använda oss av enkla metoder som limpistol. Så den kransworkshopen, nej du kommer inte lära dig att göra perfekta kransbindningar med bindtråd och så vidare. Utan du kommer skapa en härlig krans. Du kommer få en härlig stund. Materialet är från mig. Den här gången har jag marknadsfört det. Men det kan ju också vara så att nästa gång så behöver du ha köpt in material. Så verkligen fundera på när du lägger grunden då vad du kommunicerar. Sen tycker jag att du ska fundera på när vill du jobba? Hur social vill du vara? Och det finns plus och minus med de grejerna också. Jag gillar att vara social till viss del. Jag tycker det är härligt och kul att ha workshops. Det är inte alla som tycker att det är roligt. Men jag tycker det är roligt att ha några timmar och hänga och bonda med folk som är intresserade av samma saker som jag är. Däremot så är jag inte så pepp på att stå på rekoringar eller stå på marknader. För jag är inte så intresserad av att jobba kvällar, eftermiddagar och helger. Hela målet med det här är ju att jag ska få mer tid i trädgården och att kunna vara med min familj så mycket jag bara kan. Då passar det inte för mig att stå på marknader till exempel på lördagar varje eller varannan vecka. Om du åker till landet varje sommar, sex veckor, då kanske du snarare ska fokusera på att sälja blommor under våren eller ha abonnemang under hösten. Så återigen då, när du lägger grundstenarna för ditt varumärke, vad ska du kommunicera? Det här handlar inte om att bestämma hur din logga ska se ut eller vilka färger du ska ha eller vilka typsnitt du ska ha på din hemsida. Utan det handlar om att bestämma hur ska din verksamhet se ut, vad är det du vill ge din kund och vad kommunicerar du runt det? Och så snart du har bestämt dig för hur ska det se ut, hur vill du jobba, när vill du jobba, hur social vill du vara? Och strategin runt hela ditt varumärke, för det handlar ju också om att kunden ska veta om att hon står där på torget varje lördag och jag går alltid till henne. Eller varje vår så kör hon igång sina fantastiska abonnemang. Eller hos henne så får jag helt närodlat, helt giftfritt. Jag känner mig inte ett dugg orolig för att ta in buketten i mitt hem för jag vet att det finns bara närodlade och giftfria blommor i säsong från henne. Så vad du än väljer att kommunicera så bestämmer du det tidigt när du lägger grunden för din verksamhet. Och så fort du har lagt den grunden så kommer det bli så mycket lättare för dig att hitta vem är min idealkund och hur når jag den personen. Så med de här små fröna planterade så hoppas jag att jag har fått igång ditt tänkande. Och som sagt jag har den här instegsprodukten som ligger på min hemsida för att ladda ner den första grunden för ditt varumärke. Det är en mini-guide skulle man kunna säga med tre stycken videos som du laddar ner och sen så tittar du på dem och så får du övningsuppgifter till. Men sen så har jag ju även det här bootcampet som vi gör tillsammans under tre stycken tillfällen på Zoom. Och jag är helt säker på att du kommer få med dig så himla mycket härligt från det. Och behöver du ytterligare hjälp sen så har jag det här coaching eller mentorskapet sen då under tre eller sex månader. Där vi utgår ifrån en grundstomme som jag har för programmet men det kan vi såklart justera efter dina behov. Vi tittar på vart du vill. Hur ser det ut idag mot önskat läge? Hur tar vi dig till önskat läge? Hur marknadsför vi dig för att komma dit? Hur lägger vi upp strukturen? Och jag finns där hela tiden för att driva på när det går trögt och hålla igen när popcornhjärnan drar iväg alldeles för mycket. Så någon att luta sig mot helt enkelt. Stämma av idéer. Bolla med.  Få nya perspektiv när marknadsföringen inte gick som man hade tänkt sig. Eller när försäljningen går trögt eller står helt stilla. För det händer ju ibland också. Då kan man behöva någon som får se det ur ett utifrån perspektiv. Så in på min hemsida. Skriv upp dig så ser vi till att bygga den här verksamheten som du drömmer om. Så att du kan gå ner i tid eller vad som nu är ditt mål med det här. Tack för att du har lyssnat hela vägen hit. Jag önskar dig en riktigt riktigt fin dag.  Så hörs vi. Hej då!
    --------  
    18:35

Fler podcasts i Näringsliv

Om ODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN

Välkommen till odla och sälja snittblommor - podden. Podden för dig som vill växa din blomsterverksamhet till en lustfylld, lönsam och hållbar business. Här får du massor av matnyttig information och inspiration till dig som vill komma igång eller komma vidare i din försäljning. Vi pratar fröinventering, marknadsföringsstrategier, långsiktig planering, vad du kan göra när du kör fast - och mycket mer! Välkommen
Podcast-webbplats

Lyssna på ODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN, Den nya ekonomin och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner

ODLA OCH SÄLJA SNITTBLOMMOR - PODDEN: Poddsändningar i Familj

Sociala nätverk
v7.23.9 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 10/4/2025 - 9:53:39 PM