Så nådde Naturskyddsföreningen en ny målgrupp med hjälp av YouTube
Hur når man en målgrupp som inte finns i ens vanliga kanaler?Naturskyddsföreningen testade YouTube – och lyckades. I det här avsnittet får du följa med bakom kulisserna: från strategi till 3 miljoner visningar. Innehåll: • Varför YouTube blev nyckeln till en ny målgrupp• Steg-för-steg så skapar de serien• Att våga vara personlig, använda humor och… klippa in Bamse• Deras bästa knep för spridning och distribution• Kommentarer, hat och hur de hanterar debatten i kanalerna• Resultat, insikter – och hur de tänker framåt
--------
29:51
3 strategier för hur du når ut i bruset på sociala medier
Kan vi fortfarande nå ut i bruset på sociala medier – eller är det dags att tänka om?38 unika format. Ett hav av riktlinjer. Tidsbrist. Ändå förväntas du sticka ut i flödet. Men hur gör man det – egentligen?I detta avsnitt gästas podden av Digitalsnacks egna kreativa projektledare Josefine Segerberg som delar sina skarpaste tips för att få synlighet, effekt och effektivitet i din innehållsproduktion.Vi snackar visuella knep, formatanpassning och varför det ibland inte handlar om att skrika högst, utan att paketera smartast. Och så ställer vi den viktiga frågan: ska vi fortfarande försöka ”sticka ut i bruset”? Eller har det uttrycket gjort sitt?I podden får du:Josefines 3 bästa tips för att sticka ut – trots alla begränsningarSå anpassar du ditt innehåll till olika format och kanaler utan att bli tokigKonkreta sätt att effektivisera din innehållsproduktion (utan att tumma på kreativiteten)Ett måste för alla som jobbar med innehåll på sociala medier!
--------
27:33
Biblioteken i Halmstads succé på TikTok
I detta avsnittet gästas vi av Biblioteken i Halmstad som gjort succé på TikTok med sitt lättsamma och boknördiga innehåll. I podden får du höra: Hur gick det till när de startade kontot? Var det självklart för en kommunal verksamhet att få OK att starta ett TikTok-konto?Booktok-trenden och ögonblicket som förändrade allt.Vart har de fått modet från att stå framför kameran?Hur skapar de innehållet? Hur redigerar de materialet?Hur får de nys om trender och hur anpassar de dom efter deras verksamhet?Balansen mellan underhållande, avslappnat och oseriöst.Vad har varit effekten av deras succé på TikTok?Chapters00:00 Introduktion av deltagarna och deras roller02:56 Uppstart av TikTok-kontot05:52 Booktoks påverkan på biblioteket09:10 Anpassning till Booktalk-trenden12:00 Första erfarenheter av TikTok-innehåll14:55 Att våga vara framför kameran17:59 Den kreativa processen och samarbetet20:07 Att vara analog i en digital värld21:34 Tidsbrist och kreativitet i TikTok23:21 Att vara oseriös och ändå professionell24:52 Trender och hur man hänger med26:57 Gränser för humor och oseriöshet30:05 Respons och påverkan på kommunen32:58 Effekter av TikTok på biblioteket35:03 Olika personligheter och bibliotekets image38:53 Tips för att lyckas på TikTok💡Missa inga nyheter, utbildningar eller webinar från Digitalsnack. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
--------
35:38
Vad fungerar på Sociala Medier? Vi har djupdykt i 21 miljoner analyserade innehållsposter
I det här avsnittet tar Cecilia och Anton dig med på en djupdykning i Metricools analys av 21 miljoner inlägg. Upptäck vilka metoder som verkligen lyfter engagemang, räckvidd och trafik på sociala medier. Vad du lär dig i detta avsnitt:Engagemangsmästarna: Vilka plattformar som ger bäst användarengagemang.Räckviddsboosters: Vilka innehållstyper och kanaler som ger bäst räckvidd per inlägg just nu. Snabbväxande Plattformar: Kanaler för dig som snabbt vill öka ditt följartal.Trafikdrivare: Insikter om vilka kanaler som är bäst på att generera klick.Strategiska Råd: Sammanfattning av de mest effektiva kanalerna för olika sociala medier mål.
--------
30:23
BRIS unika metoder för att nå unga på sociala medier
I detta avsnittet gästas vi av BRIS kommunikation-och påverkanschef Binaji Marouf. Vi diskuterar hur BRIS når ut till unga utan att bli cringe. Uppbyggnaden av kampanjkonceptet och succén "Det är inte för sent" som belönats med priset 100-fattaren. Vi pratar även hur man skänker hoppfullhet när ämnen är svåra och världen känns otrygg?Innehåll i podden:Bris kommunikationsstrategi: Hur Bris anpassar sitt innehåll för att engagera unga, med fokus på autenticitet och relevans.Kampanjens genomslag: Diskussion kring deras unika kampanj, "Det är inte för sent", och dess oväntade effekt.Kommunikationsutmaningar: Hur Bris hanterar att ständigt vara aktuell och relevant för en ung målgrupp.Samhällspåverkan: Bris arbete med att inte bara stödja unga utan också stötta skolan i olika frågor och ämnen.Engagemang och feedback: Vikten av att involvera målgruppen i kommunikationen för att säkerställa att budskapet är rätt för målgruppen och inte “cringe”.Kanalstrategi: Hur Bris anpassar strategier över olika plattformar för att maximera sitt avtryck bland unga.💡 Notis: Avsnittet spelades in några dagar före den fasansfulla attacken i Örebro. Bris agerade även den gången som Binaji berättar i podden, genom att dela kunskap och trygghet kring situationen i deras sociala medierkanaler.❤️ Vi på Digitalsnack hade uppskattat om du som lyssnar på podden hade möjlighet att stötta BRIS viktiga arbete. Skänk ditt stöd här: https://www.bris.se/stod-bris/ge-en-gava
Podden om allt kring sociala medier!
Hör Cecilia Victoria Kärrberg berätta om insikter, möjligheter och förändringar om och kring sociala medier som du behöver ha koll på!
Dessutom intressanta intervjuer med företag, varumärken och organisationer som berättar hur de lyckats skapa effekt på sociala medier.
Cecilia är senior social medierstrateg och en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom sociala medier. Hon är VD och ägare av Digitalsnack - Sociala Medierbyrå.