045. Att sälja genom att inte sälja - det är frågan
I vårt absolut mest försäljningsnördiga avsnitt hittills fäktas Mathias och Sebastian med olika säljtekniker, och gör ett tappert försök att då dig som inte är säljare att ändå fortsätta lyssna!
Sebastian ger en inblick i hur sälj ser ut för den coachande solo-entreprenören, och Mathias levererar bredsidor av hur det är att jobba inom ett strukturerat säljteam i en större organisation. Det är lite olika, men också rätt så likt - liksom!
Utöver detta kryddas avsnittet med konkreta förhandlingstips och som knorr på den lille grisen kommer en ANNOUNCEMENT om Det handlar inte om Dig-poddens framtid….
Tack för att du lyssnar - nu är podden redan ett år gammal, tack vare dig!
Vill du connecta med oss direkt? Kanske dela med dig om några av dina förhandlings-erfarenheter:
https://www.instagram.com/dhiod_podden/
https://www.linkedin.com/in/sebsjoberg/
/Sebastian & Mathias
00:00 Introduktion till försäljningens värld
02:52 Aktivt lyssnande i försäljning
05:48 Värdeskapande försäljning vs. traditionell försäljning
08:39 Kundens behov och förväntningar
11:29 Bygga förtroende och relationer
14:28 Tålamod och intresse i försäljning
17:34 Teamarbete och kommunikation i försäljning
20:28 Förväntningshantering i komplex försäljning
26:31 Kommunikationens utmaningar
27:51 Dolda påverkare och deras inverkan
30:03 Från bekräftelse till åtagande
32:45 Att identifiera hinder och farhågor
34:20 Att skapa värde och långsiktiga relationer
36:48 Vikten av återkoppling och utvärdering
38:28 Att vara modig i kommunikationen
40:46 Nyheter och förändringar i podden
--------
48:35
--------
48:35
044. Hur du hanterar folk som avbryter dig : en obduktion av partiledardebatten
Hur du hanterar folk som avbryter dig : en obduktion av partiledardebatten
I vårt mest avbrytande avsnitt pratar vi, med illustrerade exempel från våra folkvalda titaner till partiledare, om hur bemöter folk som, ja, AVBRYTER DIG hela tiden.
Vi räknar kallt med att endast en minoritet av våra lyssnare faktiskt är partiledare, så frågan vad vi kan lära oss från de pajkastnings-debatter som förekommer. Hur kan vi tillämpa detta i vår egna tillvaro?
Sebastian håller för en gångs skull inte med Mathias, och fattar därför pennan och skriver på en whiteboard! Dessutom, varför kan det vara smart att avbryta hela tiden - fastän det anses fel?
Om du blir avbruten av någon, vad är ett dräpande effektivt motmedel som gör motpartens beteende till dennes problem att lösa - utan att du verkar purken? In other words, vad borde Ulf ha sagt till Noshi…
Tack för att du lyssnar, och tittar!
/Sebastian & Mathias
00:00 Introduktion och avbrottens konst
03:16 Reflektioner kring partiledardebatten
06:25 Beteenden och avbrott i kommunikation
09:20 Strategier för att hantera avbrott
11:57 Politikens påverkan på kommunikation
14:56 Bemötande och dess betydelse
17:47 Avbrott som maktspel
20:43 Sammanfattning och avslutande tankar
25:44 Bemötande och Strategier i Debatter
27:53 Defensivt Beteende och Valt Strategi
30:30 Att Hantera Avbrott och Ta Tillbaka Makten
34:39 Att Bemöta Avbrott i Olika Sammanhang
38:36 Pedagogiska Metoder och Deras Effektivitet
45:34 Sammanfattning och Reflektioner
--------
48:16
--------
48:16
043. Hur du förhandlar med narcissister [CONCLUSION av Narcissist-Oktober]
Förhandlingsakuten är ÖPPEN - 25% rabatt under hela oktober!
https://www.avokadometoden.se/forhandlingsakuten
Behöver du hjälp med att bekämpa narcissister? Kolla in Rebecca Zung, för bövelen!
https://www.youtube.com/@RebeccaZungEsq
I vårt mest ändamålet-helgar-medlen:iga avsnitt hittills knyter vi ihop den säck av NARCISSISKT MÖRKET vi ägnat oss åt under hela oktober. Här talar vi konkret om du förhandlar med narcissister, och vad som skiljer en sådan förhandling åt från när du bemöter folk utan denna personlighetsstörning.
TLDR:
Bekämpa inte deras eld med din egen, använd is!
Vad det innebär är värt en lyssning, och dina tvenne poddvärdar illustrerar detta med personliga exempel som inte lämnat någon utan ärr.
Så, nu har vi pratat om narcissism i en hel månad - dags för något mer lättsamt härnäst!
Stort tack till de gäster och samarbetspartners som kommit till oss och låtit vi komma till er under denna Det handlar inte om Dig-poddens Narcissist-Oktober:
Jane Jonasson
Annsofi Thunholm
Jenny Carlsson
Tack för att du lyssnar! /Sebastian & Mathias
00:00 Introduktion till Narcissism och Podden
02:35 Bemötande av Narcissister
10:34 Narcissisters Drivkrafter och Strategier
20:09 Förhandlingstekniker med Narcissister
28:53 Konflikthantering och Mandat
33:20 Riskbedömning och Strategiska Val
37:32 Att Bygga Allianser och Stöd
41:23 Att Identifiera och Hantera Narcissister
45:19 Sammanfattning och Avslutande Tankar
--------
52:49
--------
52:49
Sluta vara en Narcissist 🧲 med Jane Jonasson
Tillfälligt ur Funktion:
https://open.spotify.com/show/4mmdxuNpXvRUP9l4AJ7o2t?si=1efde3c0200846e5
I vårt mest återhämtande avsnitt hittills får vi lära oss vad en narcissist har gemensamt med ett ruttet ägg och hur personer med denna sjukdom ser sig själva.
Jane Jonasson, poddare och självutnämnd Narcissist-🧲 berättar om hur du som varit eller är under sådant angrepp kan återhämta dig och hålla satta gränser befästa!
Känner du igen dig i vad Jane beskriver? Om detta inte känns helt främmande, kolla in hur Jane kan hjälpa dig reclaima tillvaron:
https://stan.store/tillfalligturfunktion/p/terhmtningsstrategier-fr-att-terta-kontrollen
00:00 Introduktion till narcissism och dess påverkan
04:14 Jane Jonassons erfarenheter av narcissism
09:39 Narcissismens påverkan på relationer
17:18 Läkningsprocessen efter narcissistisk misshandel
22:21 Strategier för att hantera narcissister
23:17 Förståelse av narcissism och dess påverkan
26:09 Strategier för återhämtning från narcissistisk misshandel
32:01 Att bygga ett stödjande nätverk
39:29 Att ge tillbaka och hjälpa andra
44:02 Framåtblick och kommande diskussioner
--------
45:45
--------
45:45
042. Denna sida mot fienden: Konflikthantering enligt Annsofi Thunholm
Förhandlingsakuten är ÖPPEN - 25% rabatt under hela oktober!
https://www.avokadometoden.se/forhandlingsakuten
Annsofis boktips: Escaping the Void av Stuart Wood
Kontakta Annsofie:
https://www.linkedin.com/in/annsofithunholm/
https://www.instagram.com/snafurescueadvisors_swe/
https://www.snafura.se/
I vårt mest konflikthanterande avsnitt hittills gästas podden av Annsofie Thunholm - konfliktrådgivare, managementkonsult och grundare av SNAFU Rescue Advisors?
Vad är ett SNAFU? Detta och ett grovt skålpund andra konkreta tips för hur du hanterar konflikter på jobbet berättar Annsofie för dig som lyssnar.
Då detta är Narcissist-Oktober i Det handlar inte om Dig-podden så är detta också något som vi ber Annsofi hjälpa oss tolka och bemöta, och här skräds inga ord.
För dig som inte bara lyssnar men tittar på podden så kan du skönja Annsofis bokhylla och därmed förstå hur hon finner vägledning i krigshistoria när det kommer till att bemöta fiender i din vardag. Så om du tycker att Sebastian och Mathias är lite mesiga ibland, bered dig på motsatsen när Annsofi drabbar podden!
Tack för din lyssning,
/Sebastian & Mathias
00:00 Introduktion till konflikthantering
02:01 Annsofis resa till konflikthantering
06:14 SNAFU och dess betydelse
09:55 Målgrupper och deras behov
13:42 Rådgivningens roll i konflikthantering
17:56 Omedvetenhet om destruktiva beteenden
21:30 Konflikthantering och ledarskap
23:32 Asymmetrisk konflikthantering
28:06 Visselblåsning och dess utmaningar
33:00 Känslomässig ekonomi på arbetsplatsen
42:02 Navigera i Komplexa Relationer
44:39 Narcissismens Inverkan på Arbetsplatsen
47:31 Att Hantera Svåra Beteenden
51:04 Strategier för Effektiv Kommunikation
55:37 Avslutande Tankar och Framtida Samtal
Du förhandlar minst 4 gånger om dagen, och troligen mycket mer än så. Varje gång du vill ha något av någon eller tvärtom, då är du i en förhandling. Tid, uppmärksamhet, fokus, hjälp eller tillgång till en resurs - detta förhandlar vi om hela tiden både på jobbet och i livet.
I Det handlar inte om Dig-podden, går vi igenom förhandlingssituationer som du känner dig i och använder Avokadometoden för att förstå vilka behov som ligger bakom beteendet.
Framför allt delar vi med oss av praktiska tekniker för hur du kan bemästra ditt egna bemötande, så att du kan undvika att själv i affekt samtidigt som du hjälper din motpart att ändra uppfattning.