Säsongsavslutning – Ghostflation, e-handlarnas AI-skräck och citykärnans död
I Detaljhandelspoddens säsongsfinal samlas Magnus Ohlsson, Nic Staeger och Jonas Arnberg för att summera våren 2025. Det blir spaningar om hur olika ”flationer” avlöser varandra, vad som händer om AI gör internet reklamfritt och konsekvensen av fortsatt digital transformation. Innehåll:02:00 Konjunkturvändningen drar ut på tiden!07:00 Flationernas tid är här – Från inflation, stagflation, krympflation och trumpflation till ghostflation!14:00 Viktigt att bevaka varumärkets tänkvärdhet och prisvärdhet19:00 Tänk om vi får en reklamfri betalversion av internet, vad händer då med alla e-handlares trafik?30:00 Få ordning på din AEO34:00 Det digitala skiftet fortsätter att sätta press på den fysiska handeln linkedin.com/in/magnus-ohlsson-1a7ab911linkedin.com/in/staegerlinkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41https://www.detaljhandelspodden.se
--------
50:28
HUI – Global motvind, men svensk medvind i sikte
Detaljhandelspodden by HUI är tillbaka med William Lindquist och Helene Vinberg och fokus är HUI:s Detaljhandelns konjunkturrapport Q2, med rykande färska prognoser över ekonomin och handeln. Utsikterna för den svenska handeln är oviss i spåren av en skakig omvärld och svag köplust men signaler om ljusning finns och HUI skruvar upp flera av prognoserna för handelns olika branscher. Innehåll01:00 Fortsatt turbulent på andra sidan Atlanten03:00 Euroanslutning intressant för den svenska handeln?05:00 Pessimistiska svenska konsumenter håller tillbaka konsumtionen09:00 Bygg, möbler och elektronik har haft det tufft men nu är prognosen positiv10:30 Apoteken och lågprishandeln fortsätter att driva handelns tillväxt14:00 Sporthandeln lyfter igen för första gången sedan pandemin17:00 Fortsatt svag utveckling för kläd- och skohandeln20:00 Second hand växer snabbare än retail22:00 Ovisshet fortsätter att prägla ekonomin framåt, men räntesänkning innan sommaren och löneökningar kan ge hopp Ta del av Detaljhandelns konjunkturrapport här:https://hui.se/rapporter/detaljhandelns-konjunkturrapport/linkedin.com/in/helene-vinberg-588bb818linkedin.com/in/william-lindquist-26026b195
--------
26:00
Rebecka Berntsson, Amazon – E-handel och One Stop Shop utvecklar handeln och minskar antalet körda mil
I Detaljhandelspodden 150e avsnitt gästar Rebecka Berntsson, Samhällspolitisk expert på Amazon. Rebecka redovisar resultatet från en ny analys av e-handelns transporter sm enligt beräkningar från Amazon, Adlibris, Meds och PostNord minskar antalet körda mil med 88 procent. Det blir också en diskussion om vilka möjligheter som finns i att utveckla e-handeln, både för konsument och medborgare. Innehåll02:00 Mer än hundra tusen företag säljer via Amazons plattform i Europa05:00 Det ligger i Amazons intresse att de små företagen utvecklas bra08:00 Amazon är hela e-handelssveriges röst13:00 E-handel har ett oförtjänt dåligt rykte 18:00 E-handeln sänker antalet körda mil och mängden koldioxid21:00 E-handeln koncentrerar fler varor till färre leveranser, i en bil som dessutom oftast kör fossilfritt23:00 Gap mellan upplevelse och verklighet24:00 Hemleverans är det mest miljösmarta valet för leverans av en vara26:00 Bilen dominerar inköpsresorna till butiker27:00 One Stop Shop ökar effektiviteten i handeln till en helt ny nivå30:00 Fler skulle handla online om vi förstod vilken nytta e-handeln gör32:00 Viktigt att förstå e-handels potential för att kunna ställa om samhället till en mer hållbar handel37:00 Amazons ambition är att göra stor skillnad över tid och bidra till innovation, nyskapande och en mer hållbar handelRebecka Berntsson här: linkedin.com/in/rebecka-berntsson-8793346b Rapporten hittar ni här
--------
40:50
Karin Mineur – Åhléns bygger butiker igen och tar fighten online
I Detaljhandelspoddens 149e avsnitt gästar Karin Mineur, inköpschef på Åhléns. Karin berättar om konsten att fokusera på kortsiktig överlevnad och samtidigt hålla ett långsiktigt perspektiv i en springande organisation. Vi får också en inblick i utformningen av det nya Åhléns, med Zlatanprodukter och varuhus i stadsstjärnor samtidigt som Åhléns online förbereds för att ta fighten med de stora e-handelsföretagen. Innehåll:01:00 Kina fortfarande viktiga i värdekedjan07:00 Bred kundbas som grund för ett fantastiskt varumärke09:00 Kö när Åhléns öppnar upp i stadskärnor igen11:00 Från Powerpointslides till en tydlig affärsnära ägare med fokus på operations 13:00 Konsten att fokusera på kortsiktig överlevnad och samtidigt hålla ett långsiktigt perspektiv16:00 Från optimering av olika avdelningar till att få ihop erbjudandet för helheten i det nya Åhléns20:00 En springande organisation i kombination med ödmjukt ledarskap inför snabb förändring27:00 Betydelsen av det välkända varumärket Åhléns kan inte underskattas31:00 Kanalerna bygger varandra och Åhlens.se har stor potential att slåss online!35:00 Retail Media en jätteviktig del för Åhléns 37:00 Varuhushandel fungerar, men prispositionen är viktig40:00 Framtidsfokus är lönsamhet, att ta hand om kunden och att arbeta med sortimentet
--------
43:02
Christina Ericsson, Telia – E-handelns utveckling har aldrig gått snabbare
I Detaljhandelspoddens 148:e avsnitt gästas vi av Christina Ericsson, Head of Digital B2C på Telia. Christina delar med sig av sina insikter som digitaliseringsstjärna och berättar om handelns snabba utveckling, hur AI skapar nya möjligheter inom bland annat sök och prissättning – men också ställer högre krav på tekniskt kunnande och kompetensutveckling. Innehåll01:00 – E-handelns utveckling har aldrig varit så intensiv som nu08:00 – Butikerna är fortfarande den största kanalen12:00 – E-handel pågår dygnet runt – du kan aldrig slappna av24:00 – Starka varumärken har ett försprång i en mer digital och AI-driven värld28:00 – AI förändrar sök i grunden och öppnar en ny trafikkälla 29:00 – Dynamisk prissättning öppnar nya möjligheter33:00 – AI tar prissättningen till en ny nivå38:00 – Teknikkunskap blir en allt viktigare framgångsfaktor inom e-handel41:00 – Anpassning till AI och satsning på kompetensutveckling är dina viktigaste prioriteringar framåt
Välkommen till Detaljhandelspodden! Vi, Jonas Arnberg, Magnus Ohlsson och Nic Staeger, spanar om handelns utveckling och diskuterar läget i handeln med gäster från handelns framkant.