Jörgen Bitzekis – E-handeln har snart halva apoteksmarknaden
I Detaljhandelspoddens 144e avsnitt beskriver Jörgen Bitzekis, e-handelsdirektör på Kronans Apotek, den enorma potentialen för receptbelagt online, hur rollen förändras för butikerna och hur skattkartan leder organisationen att sticka ut bland konkurrenterna. Innehåll:02:00 Handeln genomgår ett stålbad 08:00 En avreglerad marknad har öppnat upp möjlighet för varumärken att nå ut10:00 Sammanslagningen mellan Kronans Apotek och Apoteksgruppen pågår fortfarande15:00 En växande marknad där branschens alla aktörer kan utvecklas17:00 Enorm potential för apotek online19:00 E-handel med receptbelagt kan vara en väldigt bra affär27:00 Viktigare att serva våra kunder än att jaga Apotea29:00 E-handelspenetration närmare 50 procent om fem år31:00 Rollen för apoteksbutikerna kommer att förändras35:00 Alla Apotek är likadana, vilket tvingar oss att bli bäst på operations!38:00 Skattkartan skapar ett momentum i organisationen och höjer hastigheten42:00 Framtidens apoteksmarknad innehåller skräddarsydda läkemedel och högre grad av tjänster Jörgen hittar ni här:linkedin.com/in/jorgenbitzekishttps://www.kronansapotek.se
--------
48:37
Monika Magnusson – Apotek Hjärtat växer med ICA, med branschens bästa kundmöte och med en kultur där vi alltid springer
I Detaljhandelspoddens 143e avsnitt gästar Monika Magnusson, VD för Apotek Hjärtat. Monika berättar om vägen till förstaplatsen, om hur Hjärtat fortfarande arbetar som det lilla tillväxtföretaget och att även när dagens unga blir pensionärer kommer de vilja besöka en butik. Innehåll01:00 Apoteksspecial i Detaljhandelspodden03:00 Ny omvärldssituation kräver att branschen bygger upp en ny beredskap och robusthet07:00 Tillgänglighet i samarbetet med ICA och ett fantastiskt kundmöte har gjort Hjärtat störst12:00 Prisskillnad mellan kanalerna men prisregleringen ger mindre skillnaden mellan aktörerna16:00 Omtankesförsäljning är merförsäljning20:00 Kundfokus, lagarbete, engagemang och omsorg är nyckelord i Hjärtat23:00 Apoteksbranschen skulle kunna göra större nytta och avlasta vården med tjänster som vaccinering, hälsa och rådgivning.30:00 Integritet nyckeln till nya intelligenta råd och nya affärer34:00 Hård konkurrens driver utvecklingen om vad ett apotek kan vara och hur kundmötet kan utvecklas online 41:00 Fysiska apotek är attraktiva även för en e-handlande generationMonika hittar ni här:linkedin.com/in/monika-magnusson-3a790835https://www.apotekhjartat.se
--------
46:13
Tara Derakshan - Så förändrar Sniph hur vi upptäcker doft
I Detaljhandelspoddens 142:a avsnitt gästas vi av Tara Derakshan, medgrundare av Sniph. Tara berättar om hur intresset för doft växer, hur sinnliga upplevelser kan förflyttas till det digitala rummet – och hur en smart affärsmodell kan bygga lojalitet och driva tillväxt. Innehåll:01:00 Mäns parfymintresse exploderar05:00 Sniph föds ur en passion för doft och viljan att förändra branschen07:30 Därför är det mer logiskt att köpa parfym online än i butik10:00 Vi hjälper parfymhusen att nå ut – och kunden att hitta rätt13:00 Datadriven doftmatchning17:00 Prenumerationsmodellen fungerar23:00 Eget parfymhus med multisensoriska ambitioner28:00 Doft står inför samma resa som det svenska vinintresset31:00 Överraskningar i brevlådan – varje månad35:00 Tunga investerare med framtidsblick i ryggen Tara hittar ni här:linkedin.com/in/taraderakshanhttps://www.sniph.comhttps://nehperfumes.com
--------
41:24
Bank Bergström, Nordic Nest Group – Lönsamheten sitter i kulturen
I Detaljhandelspoddens 141a avsnitt gästar Bank Bergström, VD på Nordic Nest Group. Det blir en diskussion om att ständigt växa och att hela tiden jaga förbättringar, om fördelen med att ha butiker och att känsla slår data. Bank beskriver också vikten av att alla ordrar måste vara lönsamma och att lönsamhet är en kultur, inget e-handeln bara kan ställa om till. Innehåll01:00 Analysera Temus framfart på ett sansat sätt04:00 Från 50 procents tillväxt per år under pandemin till ”bara” 7 procent idag.07:00 Fyll bara lagret för de tre närmaste månaderna11:00 Konkursvågen är som värst just nu, våren 202513:00 E-handelns omställning till lönsamhet handlar framförallt om att ändra en kultur, och det tar tid.15:00 Alla order måste vara lönsamma20:30 Vi vill alltid växa och vi kan alltid bli bättre23:00 Tyskland är största marknaden och snart öppnar vi första butiken!26:00 Butik och e-handel fyller olika syften 28:00 Känsla viktigare än data30:00 Med Lightshop och Kitchentime blir vi kategorispecialister33:30 Bygghemmakoncernens styrka finns i de många bolagens kreativitet och delaktighet36:30 Viktigast just nu är att: 1, lyckas med butiken i Tyskland 2, förbättra kundupplevelsen 3, jobba med teamet40:00 Butiksdöden kan vara illa för oss eftersom synligheten av möbelbutiker som väcker intresset minskar Bank hittar ni här:linkedin.com/in/bank-bergström-486bb331https://www.nordicnest.se
--------
43:32
Detaljhandelspodden by HUI - Så påverkas detaljhandeln av det stökiga omvärldsläget
I detta specialavsnitt av Detaljhandelspodden tar Helene Vinberg och William Lindquist från HUI Research över mikrofonen och bjuder på en djupdykning i konjunkturläget och utsikterna för handeln. Innehåll:02:00 - Stökig omvärld och höjda matpriser05:00 - V12 - Bojkott av matvarubutiker07:00 - Ljusnande ekonomi?08:30 - Konsumenternas beteende vid ekonomisk kris10:00 - Ungdomsbarometern, hur ser dagens ungdomar på ekonomi?11:30 - Amerikansk handelspolitik13:30 - Historiska betydelsen av handeln vid ekonomiska kriser15:00 - Lågprisutvecklingen och attitydförändring gentemot lågprishandeln16:30 - Konjunkturrapporten och detaljhandelns utveckling18:30 - Summering av omvärld och vad tar vi med oss?Helene och William hittar ni härlinkedin.com/in/helene-vinberg-588bb818linkedin.com/in/william-lindquist-26026b195www.hui.se
Välkommen till Detaljhandelspodden! Vi, Jonas Arnberg, Magnus Ohlsson och Nic Staeger, spanar om handelns utveckling och diskuterar läget i handeln med gäster från handelns framkant.