Retail 26 – Jacob Loven: Retail Media stärker din affär
Techprofilen och retailspecialisten Jacob Loven gästar Detaljhandelspodden och reder ut begreppet Retail Media. Hur kan du som handlare sälja en del av din yta till leverantörer, skapa nya intäkter med hög marginal och få ut mer av den trafik du redan har? Innehåll:01:00 Fån Digitala Draken till techrådgivare04:00 Med retail media har handlare möjlighet att skapa en intäkt på sin trafik07:00 Samarbetet mellan retail och leverantör har alltid funnits men med ett digitalt perspektiv, data och möjligheten till uppföljning föds retail media10:00 Dags för retail att börja sälja media – och låta leverantörerna konkurrera om ytan 13:00 Förstå medielandskapet – ta hjälp av din byrå16:00 1-4 procent av dina totala intäkter bör komma från retail media, med 50-80 procent marginal19:00 Trafiken avgör potentialen22:00 Stor potential i samarbeten mellan flera olika aktörer som tillsammans skapar ett retail media-nätverk24:30 Amazon kommer alltid vara störst med högst frekvens och konvertering. Fråga dig om din retail media-strategi ska bygga varumärke, snarare än konvertering?29:00 Så börjar du din Retail Media-resa32:00 Våga testa!
--------
35:01
--------
35:01
Retail 26 – Carl Eckerdal: Regeringen ger med den ena handen, men tar med den andra
I Detaljhandelspoddens 157e avsnitt gästar Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, Magnus och Jonas. Carl spår att en generös höstbudget kommer att ge rejäl fart på konsumtionen och detaljhandeln under 2026. Samtidigt varnar han för att avsaknaden av strukturella reformer, i kombination med politiskt motiverade kostnadsökningar, riskerar att neutralisera effekten av den sänkta matmomsen och försämra konkurrenskraften för svensk livsmedelsproduktion. Innehåll:01:00 Kickstart för hushållens konsumtion 202605:00 Svag lönsamhet i både dagligvaru- och producentled visar att det inte existerar några övervinster08:00 Vinstdrivande dagligvaruhandel viktigare för svensk ekonomi än sänkt matmoms13:00 Inflationen är inte besegrad16:00 Politiken ger med den ena handen och tar med den andra20:00 Pristrycket till följd av momssänkningen riskerar att slå hårt mot livsmedelsproducenterna22:00 Räkna med en prisökningstakt på knappt tre procent per år de närmsta tio åren25:30 Jakten på lågpris förändrar dagligvaruhandeln27:00 En växande andel EMV konkurrerar ut svensk matproduktion…29:00 …och riskerar att urholka viljan att investera i produktutveckling34:00 Retail 26 – En generös budget kan ge en stark detaljhandel 2026
--------
34:59
--------
34:59
Retail 26: Linn Rundgren, Bucky Studios – Tillväxten finns hos varumärken med stark brand identity
I Detaljhandelspoddens 155:e avsnitt möter vi Linn Rundgren, som beskriver resan från Babyshop och livet som entreprenör – till rollen som investerare på Bucky Studios. Tillväxten 2026 finns hos de som lyckas bygga starka varumärken, som vågar välja bort, och som inte är rädda för att ställa dumma frågor. Vi pratar också om AI:s roll i effektivisering, hur tät uppföljning ger handlingskraft – och vad som egentligen ligger bakom lönsam tillväxt. Innehåll:01:00 Lång kö för att få vara en del av Bucky Studios05:00 Babyshop blev snabbt en internationell aktör11:00 Entreprenörskapets lärdomar viktiga i rollen som investerare15:00 Leoni – det senaste förvärvet19:00 Varumärkesbyggande är det viktigaste23:00 KA YO – ett bra exempel på tydlig brand identity28:00 Börja med kända brands medan du bygger ditt eget varumärke33:00 AI effektiviserar många processer men löser inte allt36:00 Tät uppföljning avgörande för att kunna agera snabbt43:00 Lönsam tillväxt är nyckeln till långsiktig framgång Connecta med Linn Rundgren på Linkedin: linkedin.com/in/linn-rundgren-a621a734
--------
48:29
--------
48:29
Retail 26 – Arash Gilan: AI förändrar handeln i grunden
I säsongens andra avsnitt av Detaljhandelspodden gästas Nic och Jonas av entreprenören, poddaren, författaren och AI-experten Arash Gilan. Budskapet är tydligt: AI är ett verktyg som hjälper dig att bli en bättre version av dig själv. Missar du tåget riskerar du att snabbt hamna på efterkälken och redan nästa år kan AI få egna ”ögon” och agenter börja handla med varandra. Innehåll:03:00 AI har redan börjat ersätta människor08:00 Vi vet inte vart AI tar oss, men det blir ett grundläggande verktyg16:00 Så hjälper AI dig att förstå kunden och lösa deras problem19:00 Uppgifter som tidigare var omöjliga är nu möjliga23:00 AI lyfter dina svagheter till en helt ny nivå 28:00 Det största hotet: att vi överlåter vårt tänkande till maskinen34:00 Framtidens hemsidor har ett agentläge och ett människoläge38:00 Ge organisationen inspiration och utrymme att utforska AI41:00 Personalen behöver få en wow-känsla45:00 AI är en penna – men det är du som måste skriva47:00 2026: AI får ögon och agenter börjar handla med varandra Arash Gilan hittar ni här:linkedin.com/in/arashgilanvivamedia.se
--------
53:47
--------
53:47
HUI – Goda förutsättningar för handeln 2026
I detta avsnitt av specialserien "Detaljhandelspodden by HUI" tar Helene Vinberg och William Lindquist tempen på handelskonjunkturen. De diskuterar hur skatte- och räntesänkningar ger hushållen mer köpkraft och vilka branscher som väntas gå starkast in i 2026.Innehåll:01:00 Skatte- och räntesänkningar sätter fart på konsumtionen08:00 Positivare trend i tidigare pressade branscher12:00 Mode och sport utmanas av väder, reapriser och second hand15:00 Nordiska grannar brottas med svag återhämtning17:00 Gränshandeln växer20:00 Tullar skadar – men minskar tillfälligt osäkerheten23:00 Ljusare framtid för hemelektronik26:00 Nytt rekord för julhandeln
Välkommen till Detaljhandelspodden! Vi, Jonas Arnberg, Magnus Ohlsson och Nic Staeger, spanar om handelns utveckling och diskuterar läget i handeln med gäster från handelns framkant.