
Exit, Ägarskap Och Expansion - Entreprenörens Strategiska Skifte - Moon-Suck Song #339
2025-12-16 | 2 h 18 min.
Entreprenören Moon-Suck Song, gästar podden Framtidens E-Handel och pratar om ägarskap, kultur, långsiktighet, skalbarhet och plattformslogik, men också om hur man behåller nyfikenheten i ett skifte från operativ till strategisk roll.01:45 – Från operativ till strategisk roll – nytt mindset krävs04:15 – Legacy framför lön – entreprenörskap som långsiktig påverkan06:30 – Ekosystem före enskilda bolag – skapa helhet, inte öar09:20 – Investera i människor – relationer före pitch och hype12:00 – AI som nästa industriella revolution – effektivisering är nyckeln14:40 – Plattformar vinner – skapa värde genom kopplingar, inte kontroll19:30 – Svenska bolag måste tänka globalt direkt från start22:15 – Nytt självförtroende krävs i svensk e-handelsvision27:00 – Korea visar vägen – tech, kultur, expansion i ett30:10 – Europa måste säkra sin egen AI-infrastruktur33:00 – Reglering hämmar innovation – dags att ändra fokus36:30 – Creators blir varumärken – men måste bygga struktur39:45 – Influencers ska bli entreprenörer – inte bara innehållsskapare42:00 – Alla med publik kan produktifiera sin relation47:10 – Våga skala ner, tänka om, börja nytt50:30 – Exempel: bygga system, inte bara kampanjdrivna affärer53:20 – Techbolag måste också bära värderingar och kultur56:00 – Kreativitet är strategi – inte bara “fluff” vid sidan av59:10 – Sverige bör leda globalt samtal om framtidens tech63:00 – Nästa våg: gemenskap, community och långsiktig påverkanHär hittar du Moon-Suck Song:https://www.linkedin.com/in/moonsuck/ Sponsor:https://www.soscalemedia.se/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

De Skalar Hundmatsvarumärket Från Industriköket i Stockholm - Josefine Hållsten & Julia Hänström, Frank & Maggie's #338
2025-12-12 | 1 h 16 min.
Frank & Maggie’s grundarna Josefine Hållsten och Julia Hänström, gästar podden Framtidens E-Handel och pratar om hur de bygger varumärket genom socialt content, community och influencer marketing, samtidigt som de håller full koll på struktur, skalbarhet och operativ effektivitet.De delar insikter om vad som krävs för att lyckas i en konkurrensutsatt nisch, hur de arbetar med kanalval, retention, innehållsstrategi och säljdrivande kreativitet, hur hundmat kommuniceras, distribueras och konsumeras.01:20 – Resan från finansbranschen till hundmat: varför de startade03:50 – Visionen bakom Frank & Maggie's – hälsosam mat till hundar06:05 – D2C-modellen: fördelar med att äga hela kundrelationen08:15 – Utmaningar med produktion: från recept till leverantör10:40 – Bygga förtroende på en skeptisk marknad12:55 – Kommunikation & storytelling: få kunder att bry sig om innehåll15:30 – Lanseringsstrategi och varför de inte valde Amazon17:45 – Influencer marketing i nisch: vad funkar – och vad funkar inte29:05 – Logistik, fryslager & förpackningsstrategi39:20 – Att bygga bolag med begränsad lön – och stark mission52:05 – Risker med råvarupriser: hur de planerar inköp & säkrar marginal58:10 – Långsiktigt tänk: varför de inte vill växa "för snabbt"71:00 – Framtidsvision: skala klokt, fortsätta ha kul, skapa värdeHär hittar du Josefine, Julia och Frank & Maggie's:https://www.linkedin.com/in/josefine-h%C3%A5llsten-80a62baa/ https://www.linkedin.com/in/julia-h%C3%A4nstr%C3%B6m-224872127/ https://www.frankandmaggies.com/ Sponsor:https://www.ohjay.co/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

AI i Digital Retail: Från Agentic Commerce till Intelligent Techstack - Adobe, Vaimo & Bluestone PIM #337
2025-12-09 | 1 h 17 min.
I det här specialavsnittet tar vi dig till frukosteventet “AI Breakfast for Digital Leaders” som presenterades av Adobe, Vaimo och Bluestone PIM, där vi hör Morten Naess (CPIO, Bluestone PIM), Jakob Dahlner (CTO, Elon Group) och Dennis Koraen (Head of Marketing & E-commerce, Granit) dela insikter om hur man kombinerar datakvalitet, automation och customer obsession för att skapa affärsvärde i realtid. Vi får höra om hur moderna retailbolag bygger techstackar som klarar både tillväxt och AI-omställning, om konkreta kundcase, datakvalitet som tillväxtmotor, AI-integrering i realtid, och hur man framtidssäkrar sin commerce-setup i en komplex omnikanalvärld.https://business.adobe.com/https://www.vaimo.com/sv/https://www.bluestonepim.com/08:40 – AI möjliggör skalbar contentproduktion - snabba test & iteration15:10 – Datakvalitet som bas för PIM, CX och AI-strategier28:30 – AI på kundtjänstdata - GPT som analysmotor34:55 – Utmaning: tonalitet & varumärkeskontroll i AI-genererat innehåll39:20 – AI-pilotprojekt kräver modularisering av techstack45:10 – Hallucinationer i AI - varför human QA fortfarande behövs52:05 – Vision: autonoma system för content, inköp och marknad58:30 – Lärdomar från bilbranschen - AI som säljstöd, inte hot65:15 – Nya kompetenser: adaptivitet, analys, promptförståelse71:45 – MVP-fokus krävs för att AI ska ge faktisk affärsnytta76:30 – Framtidens PIM: composable, API-först, integrerat i CX81:10 – AI demokratiserar data men kräver ny organisationsstrukturHär hittar du Morten Naess, Jakob Dahlner & Dennis Koraen:https://www.linkedin.com/in/morten-naess/ https://www.linkedin.com/in/jakob-dahlner-a1670234/ https://www.linkedin.com/in/denniskoraen/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducenter Michaela Dorch & Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Maya Delorez: Lönsam Global Tillväxt Utan Genvägar - Madelene Törnblom, Maya Delorez #336
2025-12-05 | 1 h 10 min.
Madelene Törnblom, grundare Maya Delorez, gästar podden Framtidens E-Handel och pratar om organisk tillväxt, hur man bygger team och struktur i takt med tillväxten, och varför Madelene valt att satsa internationellt direkt utan att kompromissa med lönsamheten. Hon delar insikter om ledarskap, produktutveckling, performance marketing, expansion och vad som krävs för att bygga något långsiktigt i en snabbrörlig bransch. 06:00 – Internationell tillväxt från start - fokus på strategi och branding10:10 – Att växa utan externt kapital - självfinansiering och kontroll14:40 – Lönsam tillväxt som vägval - inte maxa tillväxt till varje pris17:20 – Organisation och team - att bygga struktur från grunden22:00 – Performance marketing och ROI-fokus24:00 – Marknadsprioritering: så väljer man rätt länder att skala i25:30 – Varumärkeskontroll och kanalstrategi30:40 – Community och fysisk närvaro som konkurrensfördel32:30 – Ledarskap i förändring - från kontroll till förtroende38:00 – Lärdomar från tuffa marknader och misstag44:00 – Rekrytering och att bygga rätt teamkultur46:00 – Madelenes långsiktiga mål och mindsetHär hittar du Madelene & Maya Delorez:https://www.linkedin.com/in/madelene-t%C3%B6rnblom-0a7664138/ https://mayadelorez.com/ Sponsor:https://www.ohjay.co/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Kunden Först, Alltid: Så Skapar Du Tillväxt Genom Customer Obsession - QLIRO Gbg Edition #335
2025-12-02 | 1 h 57 min.
I det här specialavsnittet tar vi dig med till Qliros event i Göteborg, där några av branschens mest erfarna röster delade insikter om framtidens betalningar, AI och konsumentbeteenden. Jacob Lovén pratar tillsammans med gästerna om hur kassaupplevelsen blivit en avgörande konkurrensfördel, varför kundernas förväntningar ökar snabbare än företagens system - hur rätt betalstrategi kan avgöra konvertering, lojalitet och marginal, och hur AI förändrar riskhantering, kreditbedömning och personalisering i realtid.https://qliro.com/for-merchants03:00 – Konsumentbeteende 2025 – snabbhet, trygghet, tillgänglighet07:45 – Data: så påverkar betalmetod konverteringen10:20 – AI i betalflöden – från riskanalys till personalisering15:45 – Små friktionspunkter – stora intäktsförluster18:00 – Generationsskillnader i betalvanor21:10 – Personalisering i checkout och UI-design24:00 – Säkerhet vs enkelhet – den eviga balansen26:45 – Förtroende i sista steget – checkouten som lojalitetsmoment29:00 – ROI på kassaupplevelse – hur man mäter effekten34:10 – Open banking & framtidens regleringar37:00 – Partnerskap: fintech, retail och data i samspel42:30 – Panelens slutsats: betalning = nyckeln till tillväxtHär hittar du Jacob & gästerna:https://www.linkedin.com/in/jacob-lov%C3%A9n-49091319/ https://www.linkedin.com/in/evelin-kaup-792a0a27/ https://www.linkedin.com/in/christoffer-rutgersson-7ab7a611/ https://www.linkedin.com/in/martin-kamphav-4742a611/ https://www.linkedin.com/in/erika-johansson-53486b65/ https://www.linkedin.com/in/erik-wickman-6266381/ https://www.linkedin.com/in/erikssonhanna/ https://www.linkedin.com/in/charlotte-nord%C3%A9n-2512b921/ https://www.linkedin.com/in/sofia-sandberg-72b726197/ https://www.linkedin.com/in/magnus-pettersson-5578851/ https://www.linkedin.com/in/jespermellberg/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducenter Michaela Dorch & Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.



Framtidens E-Handel