Det här är ett samtal som är viktigt för alla på en arbetsplats och hemma vid matbordet. Varför gör de såhår??Det talas ganska mycket om vad olika generationer har för karaktäristika. Baby Boomer, Generation X, Millenials och nu den alltsomoftast diskuterade Generation Z. I det här avsnittet får du lära dig om vad ex.vis Generation Z förväntar sig av sina chefer och arbetsplatser, där forskningen kanske överraskar och utmanar dina egna fördomar?I avsnittet gästas vi av Anna Hislop som valt att specialisera sig lite mer inom området Generationsintelligens. Med en bakgrund i skolans värld upptäckte hon att det helt plötsligt inte funkade längre att lära ut på samma sätt som vi "alltid gjort". Så hur gör vi då? Och vad innebär det på en arbetplats nu när Generation Z faktiskt både behövs, tar plats och dessutom vill skapa revolution i sina samhällen på ett helt annat sätt än vad vi tidigare mött. Världen förändras snabbt. Som vanligt modereras avsnittet av härlige Gunnar Oesterreich - en tvättäkta Baby Boomer. Jacob Bergström från HR On Demand är också med där han idag får representera Generation X och som vanligt får tillfälle att reflektera lite utifrån en HR-chefs perspektiv. I den senare rollen består dagarna i mångt och mycket av att försöka förstå sig på varför människor gör som de gör och reda ut när det skiter sig.Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:00:28
--------
1:00:28
At Your Service
"Är det detta du kallar service?!!"Vi har alla varit där. Resan som kunde blivit magisk, men landade i irritation. Eller tvärtom – en liten gest som förvandlade ett vanligt bemötande till ett minne för livet.Service gör hela skillnaden.Och det gäller inte bara på flyget eller restaurangen – utan överallt där människor möts. I ledarskap. I kundrelationer. På jobbet. I HR.Men vad är service egentligen? Är det ett leende, ett bemötande, en handling – eller en inställning?I det här avsnittet gräver vi djupare i servicebegreppet tillsammans med Stefan Kalin, som under många år ansvarat för kabinpersonal och varit HR-chef på ett stort flygbolag. Idag är han senior rådgivare på HR On Demand – med unika insikter om vad som krävs när förväntningarna är skyhöga och marginalerna små. Tillsammans med Jacob Bergström, som har mer än 20 års erfarenhet av rådgivning och kundnära uppdrag, diskuterar Stefan vad som skiljer äkta service från tomt leende – och varför service inte är något du gör, utan något du är.Avsnittet modereras som vanligt på ett härligt och befriande Göteborgskt sätt av Gunnar Oesterreich.Det här är ett avsnitt för alla som jobbar med människor, oavsett om du är chef, HR-proffs, medarbetare eller bara... människa.Tryck på play, luta dig tillbaka – och tänk efter:Hur vill du att andra ska minnas dig?Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:04:16
--------
1:04:16
Får vi lov?
Internationell rekrytering och remote work är två områden som har blivit alltmer populära i dagens globala arbetsmarknad. Örjan Berg, Global Mobility Director på KPMG delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper om hur man kan hantera dessa utmaningar.Internationell rekrytering är ett komplext ämne som kräver kunskap om olika länders lagar och regler. Örjan Berg betonar vikten av att ha en bra förståelse för olika länders lagar och regler när det gäller skatter, socialförsäkringar och arbetstillstånd. Han nämner också att det är viktigt att ha en bra onboarding-process för att hjälpa nya anställda att komma in i företaget och att förstå de olika kulturella skillnaderna.Avsnittet modereras som vanligt på ett skönt sätt av Gunnar Oesterreich som tillsammans med Jacob Bergström från HR On Demand skapar ett samtal med förankring i hur det faktiskt fungerar på en arbetsplats när det kan riskera att skita sig.Det här avsnittet riktar sig till många och är särskilt bra för dig som funderar på att jobba utomlands och givetvis dig som behöver rekryterare medarbetare för arbete i ett annat land. Vi är också säkra på att alla som vill jobba med det som kallas HR kommer uppskatta innehållet stort!Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:04:27
--------
1:04:27
Hjälp! Jag har blivit stämd...
Att vara orolig för rättsliga processer är inte alls så konstigt, men egentligen ganska onödigt om man bara vet vad som gäller. Det här avsnittet är för dig som vill veta lite mer om hur, eller kanske mer varför, arbetsrättsliga tvister uppstår och vad som händer då. Så att du kan vara lite lugnare på jobbet framöver, helt enkelt. I avsnittet gästas vi av Filip Lidrot Malm, Partner och Advokat på Advokatfirman Lindahl. Filip är verkligen en passionerad arbetsrättare! Vi får höra mer om varför arbetsrätt är kul, hur det fungerar i praktiken och att det faktiskt handlar om människor. Filip delar med sig av mycket klokskap och kunskap där han bland annat menar att arbetsrätt handlar om att hantera relationen mellan människor och att det är viktigt att ha en öppen dialog för att lösa tvister. Vi får också höra mer om hur den svenska modellen fungerar i praktiken, skillnaden på tvisteförfarande med eller utan kollektivavtal och en hel del annat som är aktuellt över tid men kanske lite extra mycket just nu i slutet av 2024. Nya LAS har hunnit verka en tid och vi närmar oss också fullskalig implementation av det s.k. Lönetransparensdirektivet. Avsnittet modereras som vanligt på ett skönt sätt av Gunnar Oesterreich som tillsammans med Jacob Bergström från HR On Demand skapar ett givande samtal med förankring i hur det faktiskt fungerar på en arbetsplats när det kan riskera att skita sig. Det här avsnittet riktar sig till många och är särskilt bra för alla som har personalansvar. Vi är också säkra på att alla som vill jobba med det som kallas HR kommer uppskatta innehållet stort!Eller som Gunnar sade; "Här fick vi till en go' tvist på programmet!" Och advokat Lidrot-Malm fyllde i; "Utan att vara rädda för dålig stämning!" Ja, ja, vi är från Göteborg allihop.Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
--------
1:15:59
--------
1:15:59
Aha, jag förstår varför!
Det är många företag och ledare som pratar om behovet av kontinuerligt lärande och kompetensutveckling. Ganska få av dem gör något åt det på riktigt.I det här avsnittet gästas vi av en mycket klok företagsledare och entreprenör som tidigt insåg vikten av att förstå varför. Fredrik Gunmalm är idag VD och koncernchef på Medtanken Group. Sedan ett drygt decennium har Fredrik bidragit till att utvecklat primärvården i Sverige. Han kan mer om detta än vad vi andra ens funderat på. Fredriks tillvägagångssätt som ledare har alltid varit och är att använda kunskap och kontinuerligt lärande som styrmedel. Antingen den som redan finns, eller den som skapas när människor förstår och arbetar tillsammans utifrån en insikt att det alltid går att göra saker lite bättre och lite smartare. Fredriks ledarskap har lett till formidabla framgångar för de företag han verkat i, men kanske än viktigare stärkt människor på arbetsplatsen i förmåga att ta rätt beslut vid rätt tillfälle i princip oberoende av hierarkier och gamla vedertagna principer. Detta är ju alldeles självklart viktigt när det kommer till just sjukvård, kan vi nog alla enas om. Som vanligt modereras avsnittet av Gunnar Oesterreich som tillsammans med Jacob Bergström från HR On Demand ställer frågor och vänder lite grand på perspektiven när det behövs. En hel del skratt kring när det kan skita sig och annat utlovas också!När du har lyssnat igenom kommer du själv ha blivit lite klokare och intresserad av din egen och andras lärandeprocess. Dessutom får du god insyn i hur primärvärden fungerar och vilka utmaningar aktörerna har. Och vi som är patienter. Du får också lite tips om vad det är som skapar affärer och att det är rätt smart att sälja produkter eller tjänster på rätt ställe. Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Ibland skiter det sig. En podcast för dig som behöver hantera medarbetare. Här delas tankar, idéer, tips och erfarenheter från verkligheten. Häng med! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.