52. Niclas Winberg, Dura Group: Buy-and-build och lärdomar.
Vi träffar Niclas Winberg, CEO för Dura Group. Niclas började sin karriär inom SEB Private Equity men bestämde sig för att ta ett annat spår – först som en av köparna bakom Tugg Burgers, och därefter som grundare av sin egen buy-and-build-struktur som idag vuxit starkt både organiskt och via förvärv. Vi går igenom resan från komplexa finansieringar som privatperson, till att bygga långsiktiga strukturer med kapitalpartners. Och självklart pratar vi också om ledarskap, svåra kriser, personliga drivkrafter och vad som händer när man kombinerar empati med affärsinstinkt.
--------
53:44
--------
53:44
51. Almi Invest Portfolio Summit 2025: Karin Edström, Caroline Farberger & Adam Widebert
I det här specialavsnittet från Almi Invest Portfolio Summit 2025 bjuder vi in till en spännande paneldiskussion om entreprenörskap, inkludering och framtidens affärer. Vi möter Caroline Farberger – företagsledare, investerare och G7 Advisor på jämställdhet.Karin Edström från Turbine Capital – med lång erfarenhet av Venture Capital och tidiga investeringar. Adam Widebert från Almi Invest – som dagligen arbetar med att stötta Sveriges mest lovande tillväxtbolag med exitfrågor. Vi diskuterar vad investerare söker hos entreprenörer, hur man skapar långsiktigt värde inför en exit och varför kultur, drivkraft och balans kan vara lika viktiga som affärsmodellen – med fokus på människan bakom bolaget.
--------
58:38
--------
58:38
50. Philip Bayati, EBE Gruppen: Exit till VD i en global koncern? (update)
Vi möter Philip Bayati – entreprenören som byggde upp EBE-gruppen, sålde den till SSG och sedan följde med på resan när SSG i sin tur blev en del av den internationella koncernen Belfor, där han var VD under två år. Vi pratar om hur det är att gå från ägarlett bolag till att bli en del av en global jätte, vilka lärdomar man tar med sig från en försäljningsprocess, och hur man som ledare kan balansera öppenhet, ärlighet och tillgänglighet utan att tappa sig själv på vägen. Philip delar också med sig av sina personliga erfarenheter – om att tappa glädjen i jobbet, om vad frihet betyder för honom idag, och om passionen för bilar, klockor och livet utanför affären. Det blir ett samtal om entreprenörskap, försäljning och ledarskap, men också om att våga sätta sig själv och sitt välmående i centrum när jobbet riskerar att ta över.
--------
35:58
--------
35:58
49. Joel Löwenberg, Gymkompaniet: Att köpa bolaget man jobbar på?
Förvärvspodden möter vi Joel Löwenberg – entreprenören som gick från anställd till ägare när han 2015/2016 köpte Gymkompaniet. Sedan dess har han utvecklat bolaget till en av de starkaste aktörerna i sin bransch. Joel är inte bara vd och ägare – han är också en av Sveriges mest intressanta röster på LinkedIn och har 2025 blivit utsedd till en av landets 150 superkommunikatörer av Resumé. Han driver dessutom podden Make Sweden Stronger, där han med samma energi som i sitt företagande vill lyfta styrka, hälsa ochf öretagssbyggande. I det här samtalet pratar vi om resan från att vara anställd till att köpa sitt bolag, om lärdomarna på vägen och om hur man bygger långsiktigt värde både i affärer och i livet. Vi kommer också in på ledarskap, kommunikation.
--------
54:40
--------
54:40
48. Jonas Karles, Devotion Ventures: Försäljning till ett megabolag?
Vi träffar Jonas Karles – serieentreprenör, venture-studio-grundare och en person med både humor, fart och affärsmässig skärpa. Jonas har byggt flera bolag – och sålt ett av dem, Minna Technologies, till ett av världens största tech orienterade finansbolag, Mastercard. Hur går det egentligen till när ett megabolag knackar på dörren? Hur förhandlar man? Vad händer i teamet? Och vad tar man med sig till nästa resa? Vi pratar om förvärvsstrategier, uppköpslogik, ledarskap under press – och varför eld i handen, skinny jeans och bibeln också hör hemma i berättelsen om en bolagsresa. Varmt välkommen till Förvärvspodden!
Vi är ett par personer från Corptrade som tyckte det saknades ett forum om ägarfrågor. Intressanta intervjuer (inte bara pressmeddelanden) av köpare och säljare samt någon som på allvar vill prata om den ibland svåra ägarfrågan.