Har du någon gång funderat på om en försäkring kan vara hållbar – och i så fall, på vilket sätt?
Vi pratar ofta om hållbarhet när vi köper mat, kläder eller teknik, men kanske inte när vi tecknar en försäkring. Samtidigt tar många för givet att försäkringsbolagen jobbar med hållbarhet på alla plan. Men gör de verkligen det? Och hur skiljer det sig mellan olika bolag?
På konsumenternas.se finns det jämförelser av hur bolagen arbetar konkret med hållbarhet inom motor- och boendeförsäkringar.
Allt detta – och lite till – pratar vi om i det här avsnittet av Försäkringspodden.
Gäster i studion är Peter Stark och Sofia Ulriksson som är jurister på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/boendeforsakringar/jamfor-hemforsakringar/
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/fordons---batforsakringar/jamfor-bilforsakringar/
--------
18:55
--------
18:55
50. När bilen stannar – har du rätt skydd?
Vem ringer du och vilket skydd kan din bilförsäkring egentligen ge dig? Behöver du en särskild assistansförsäkring för att känna dig trygg, och vad innebär en självriskförsäkring i praktiken?
I det här avsnittet av Försäkringspodden reder vi ut begreppen kring bärgning, assistans, självriskförsäkringar och nyckelförsäkringar. Vi tar också upp varför du ska vara extra vaksam på bilgarantier och fakturaliknande erbjudanden.
Avsnittet gästas av Sofia Ulriksson och Gustav Jonsson som är jurister på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Lyssna så får du veta vilka skydd du redan har, när det kan vara värt att köpa till en försäkring – och när det faktiskt är onödigt.
--------
17:16
--------
17:16
49. Trygghetsförsäkringar – smart skydd eller onödig kostnad?
Hur skulle din ekonomi påverkas om du plötsligt blev arbetslös? Vad händer om du blir långtidssjukskriven?
Det dyker upp allt fler försäkringar på marknaden som ska ge ekonomisk trygghet och skydd vid sådana situationer. Kanske har du fått erbjudande om att köpa en trygghetsförsäkring, låneskyddsförsäkring eller utgiftsförsäkring? Men hur är det med dessa försäkringar – är det ett oumbärligt skydd vid svåra tillfällen i livet eller en onödig utgift? I det här avsnittet försöker vi reda ut dessa frågor. Jag som programleder heter Jenny Sparring och med mig i studion finns Håkan Carlsson som är personförsäkringsspecialist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
--------
19:52
--------
19:52
48. Så gör du om du skadas eller blir sjuk på resan
Vad gör du om du får magsjuka i Grekland, stukar foten i Alperna eller blir inlagd på sjukhus mitt under drömresan? Vem kontaktar du först – sjukhuset eller försäkringsbolaget? Och vad täcker egentligen din försäkring när du blir sjuk eller skadas utomlands? Detta och mycket annat reder vi ut i det här avsnittet. Jag heter Jenny Sparring och med mig i studion finns Marie Spångberg som är process- och kvalitetsansvarig på Falck Global Assistance och Gabriella Hallberg som är specialist på reseförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
--------
32:27
--------
32:27
47. Så skyddas du av en dolda-fel-försäkring
Att köpa bostad är för många en av livets största affärer – både känslomässigt och ekonomiskt. Men vad händer om det visar sig att allt inte var som det såg ut vid köpet? Vad räknas egentligen som ett dolt fel? Och hur fungerar de så kallade dolda-fel-försäkringarna?
I studion finns två gäster med lång erfarenhet inom området; Magnus Bäckström, kundvägledare på Mäklarsamfundet, och Peter Stark, specialist på boendeförsäkringar på Konsumenternas Försäkringsbyrå . Programleder gör som vanligt Jenny Sparring.
Konsumenternas Försäkringsbyrå är en stiftelse som ger hjälp och vägledning om dina privata försäkringar. Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring ingår i styrelsen. https://www.konsumenternas.se är vår webbplats.