Powered by RND
PoddsändningarUtbildningPedagog Norrköping

Pedagog Norrköping

FoU utbildningskontoret Norrköpings kommun
Pedagog Norrköping
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 42
  • Språk och lek är som syskon
    I det här avsnittet av Språket med Lotta och Caroline får du ta del av ett samtal med Margareta Öhman. Margareta pratar om vikten av lek och hur betydelsefull leken är för språkutveckling. Hon beskriver att all lek per automatik inte är språkutvecklande utan att det har stor betydelse hur pedagogerna organiserar och stöttar i leken. Hon pratar också om skillnaden i leken utifrån barns ålder hur viktigt det är att leka aktivt med de allra yngsta barnen, benämna saker och att även utmana i leken. Hon lyfter att vi behöver reflektera kritiskt kring hur vi organiserar för lek. Hur viktigt det är att det finns goda miljöer för lek och vad det finns det för material som förstärker och förtydligar i leken och då främst med fokus på att utveckla språket hos barnen. Hon beskriver vidare att barn som håller på att utveckla leken och språket behöver föreställande konkret material för att språket ska stärkas men också ge stöttning i hur man kan leka. Det är särskilt viktigt om barnet är flerspråkigt och att hela tiden benämna saker så barnet får höra språket i ett sammanhang. Margareta Öhman är barnkulturvetare och legitimerad psykolog och familjeterapeut, och författare till en rad olika böcker bland annat Samspelsbar och samtalsklar- om samtal i förskolan och skolan, Låt leken främja språket och När leken inte fungerar m.fl. Margatera har lång erfarenhet av att stötta på olika förskolor med fokus på lek och språk och är även en välkänd föreläsare. ( foto boken Låt leken främja språket). Här finns ett frågebatteri som du kan använda dig av när du har tagit del av podden. Samtala gärna med dina kollegor för att vidga tankar och arbetssätt. · Vilka tankar får du när du lyssnar på podden? · Hur brukar du stötta i leken på förskolan? · Hur brukar du stötta språkligt i leken? · Hur organiserar ni leken på er förskola? · Hur ser era miljöer ut på förskolan vad det gäller lek? Stimulerar de till lek? På vilket sätt? · Hur ser det ut med konkret föreställande material som stöttar i leken på er förskola? · Vad tycker du var viktigast/mest intressant av det Margareta lyfter i podden? · Vad behöver du/ni arbeta vidare med utifrån det du har hört i podden?   Länktips: Margareta Öhman pratar om lek https://www.gothiakompetens.se/omraden/forskola/temasidor/sprakutveckling-i-forskolan
    --------  
    45:04
  • Undervisningsförbättring som gynnar eleverna, med Simon Hjort & Pether Sundström - Utveckling och pedagogik med Caisa
    Simon Hjort och Pether Sundström berättar i poddavsnittet om hur lärare kan analysera och utveckla sin undervisning genom att identifiera förbättringsområden med hjälp av sju olika dimensioner som de lyfter fram som centrala. De ger exempel på klassrumsnära strategier och knyter an det till ett kognitivt perspektiv; hur elevernas minne och tänkande fungerar och hur kunskapsstrukturer byggs upp i hjärnan. Samtalet utgår från deras senaste bok "Fördjupa elevers lärande - handbok i undervisningsanalys".
    --------  
    45:22
  • Implementering i skolan, med Kata Nylén - Utveckling och pedagogik med Caisa
    Therese Björnstam från Barn- och elevhälsopodden och Caisa Skoglund från podden Utveckling och pedagogik gör podd tillsammans! I avsnittet pratar vi med Kata Nylén, leg. psykolog och specialist inom arbets- och organisationspsykologi. Mycket i skolan är under pågående utveckling och förändring varje läsår och många processer sker samtidigt. Vilka förutsättningar behövs för lyckad implementering och hur får vi med alla på tåget, så att arbetet ger frukt. Tillsammans samtalar vi om våra erfarenheter grundat i implementeringsforskning.
    --------  
    46:10
  • GY25 i praktiken: samtal om undervisning och väsentliga kunskaper, med Anna Karlefjärd - Utveckling och pedagogik med Caisa
    I det här poddavsnittet samtalar Norrköpings kommuns utvecklingslärare Helena Fälting och utvecklingsstrateg Annika Karlsson med Anna Karlefjärd, sakkunnig och expert på betyg och bedömning, om implementeringsarbetet av gymnasieskolans nya läroplan, GY25. I samtalet tar de upp hur Norrköpings kommun tillsammans med förstelärare, processledare och rektorer arbetar med implementeringen. Anna pratar också om vikten av undervisning, lärande och kunnande och väsentliga kunskaper. Avsnittet riktar sig till gymnasieskolan men kan med fördel också lyssnas på av personal även i andra skolformer.
    --------  
    57:09
  • Hjärnan och lärandet, med Anna Tebelius Bodin - Utveckling och pedagogik med Caisa
    Anna Tebelius Bodin, pedagog och talare, intervjuas i podden om hjärnan och lärandet. Hon berättar att vi lär oss genom att medvetet tänka på något medan vi gör det och hur vi medvetet behöver reflektera över intryck för att det ska ske en lärandeprocess. Vikten vid att ha fokus på en sak i taget vid inlärning och att vara aktiv producent i lärandet, även om det kräver ansträngning. Anna berättar också om dopamin, stimulans och meningsfullhet.
    --------  
    45:30

Fler podcasts i Utbildning

Om Pedagog Norrköping

Pedagog Norrköping är en podd tillhörande webbsidan med samma namn. Forsknings- och utvecklingsavdelningen på utbildningskontoret i Norrköping producerar podden. Vi har två olika poddar i samma kanal; ”Utveckling och pedagogik, med Caisa” samt ”Språket med Lotta och Caroline”. Läs mer om respektive podd på www.norrkoping.se/pedagog. Ljudslinga till podden” Utveckling och pedagogik, med Caisa” är skapad av Johan Meckbach. Ljudslinga till podden ”Språket med Lotta och Caroline” är skapad av Karl Malbert.
Podcast-webbplats

Lyssna på Pedagog Norrköping, I väntan på katastrofen och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.23.7 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 9/6/2025 - 3:48:18 PM