Sammeli: "Svenska företag underanvänder sina talanger"
Att hitta, utveckla och behålla talanger är avgörande för framgångsrika organisationer. Men enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli misslyckas många företag med att frigöra medarbetarnas fulla potential.
I en intervju i Kommunikationspodden delar serieentreprenören Carl Fredrik Sammeli med sig av sina erfarenheter kring talangutveckling efter att ha byggt framgångsrika kommunikationsbyråer som Prime och United Minds.
– Många företag behandlar talangfrågorna väldigt traditionellt. Man utser en HR-chef och en HR-avdelning, sköter löneadministration och liknande. Men man tänker kanske inte individualiserat på talangfrågorna, säger Sammeli och tillägger att människor är olika och därför inte kan styras på samma sätt.
Sammeli menar att introduktionen av nya medarbetare ofta följer en föråldrad mall. Hans eget alternativ är en tvåveckorsperiod där nyanställda arbetar med kunduppdrag på förmiddagen och genomgår introduktion på eftermiddagen – där de får ta med sig verkliga problem från kundprojekten och lösa dem tillsammans med erfarna kollegor.
– Vi jobbade med riktiga klientprojekt på förmiddagen och på eftermiddagen jobbade vi med att utveckla dig och lära dig kulturen. Det viktiga är hur vi jobbar här, vad som sitter i väggarna och hur vi tänker, berättar Sammeli.
Enligt Sammeli presterar verksamheter med chefer som är aktiva i den operativa verksamheten oftast bättre än de med "högspecialiserade ledare som bara leder".
– De duktigaste cheferna ska vara med på kundmötena. De ska vara ute och träffa och behovsinventera och förstå. Det är där hela slaget står, säger han och tillägger att framgångsrika entreprenörer som Steve Jobs och Elon Musk kännetecknas av sitt engagemang i verksamheten.
Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden med Carl Fredrik Sammeli som handlar om talanger här
--------
38:55
--------
38:55
Carl Fredrik Sammeli: "Kreativa genier behöver riktiga affärsmål"
För att leda kreativa team till framgång krävs både individualiserat ledarskap och tydlig koppling till affärsmål, menar serieentreprenören Carl Fredrik Sammeli. I en intervju i Kommunikationspodden delar den tidigare Prime-grundaren med sig av sina erfarenheter kring hur man får kreativa människor att leverera affärsnytta.
Sammeli, som ledde kommunikationsbyrån Prime till internationella framgångar inklusive utmärkelser i Cannes Lions, pekar på en vanlig utmaning: att få kreativa individer att se kopplingen mellan sitt arbete och kundens affärsbehov.
– Många kreativa personer behöver motiveras att se att det är en kommersiell problemlösning vi ägnar oss åt. Vi använder kreativitet som metod för att lösa kommersiella problem, säger Sammeli i Kommunikationspodden.
En huvudpoäng i Sammelis ledarskapsfilosofi är att kreativa personer kräver individuell hantering. Han exemplifierar med en av sina tidigare anställda som fick magont av byråns prestationsmätningar med att en annan chef fick inskrivet sitt anställningskontrakt att byrån skulle bli bäst i världen – ett mål som uppnåddes fyra år senare.
– Där var hårda mål bra. Han var kanske den som betydde mest i resan att göra oss bäst i
världen.
Lösningen för Prime blev att dela ledarskapet mellan olika personlighetstyper, där olika personer ansvarade för kreativitet, intäkter respektive kostnader. Trots att individualitet är viktigt i ledarskapet, förespråkar Sammeli starkt ett kollektivt arbetssätt. Hans recept för framgångsrika kreativa team är tydligt:
– Professionellt arbetssätt, höga ambitionsnivåer och bra människor. Det attraherar. Och du måste leverera i vardagen till de här människorna. Ge dem empati, passion och glädje av att lösa problem tillsammans. Då får du högpresterande kreativa team, avslutar han.
– Jag tror på det kreativa geniet i en kollektiv kontext. De som tycker det är skoj att lösa saker tillsammans med andra bra personer, de kan vara kreativa genier i en kollektiv kultur.
Lyssna på hela avsnittet om att sätta affärsmål för kreationerna med Carl Fredrik Sammeli i Kommunikationspodden här
--------
33:01
--------
33:01
Så skyddar du dig mot desinformation i jobbet – expert ger råden
Kommunikatörer och marknadsförare använder dagligen samma tekniker som främmande
makter utnyttjar för att sprida desinformation. Men hur undviker man att själv bli påverkad? Pär
Norén, utbildningssamordnare på Myndigheten för psykologiskt försvar, har konkreta råd till
yrkesverksamma inom kommunikation.
Det viktigaste verktyget för att upptäcka påverkanskampanjer är att lyssna på sina känslor,
menar Norén.
– När du ser ett budskap som gör dig väldigt känslomässigt berörd – arg, ledsen, orolig eller
rädd – då försöker någon påverka dig att dela det vidare, säger han.
Hans råd: Ta ett steg tillbaka, ta ett glas vatten och tänk igenom budskapet innan du agerar.
Så sprids desinformationen
Påverkanskampanjer börjar ofta i statskontrollerade medier och sprids sedan via falska
nyhetssidor, sociala medier och "oberoende" bloggare.
En aktuell metod är "doppelganger-kampanjer" där falska nyhetssidor imiterar riktiga medier
med nästan identiska webbadresser.
Praktiska råd för kommunikatörer
Noréns främsta råd när du misstänker påverkan:
Ignorera oftast – Att prata om desinformation kan sprida den vidare
Prata med kollegor – Dela dina iakttagelser med andra i samma yrkesroll
Dubbelkolla källor – Var extra noggrann med källkritik
Använd nätverk – Samarbeta med andra organisationer och myndigheter
Enligt Säkerhetspolisen kommer huvudhoten från Ryssland, Kina, Iran, våldsbevakande
islamister och våldsbejakande högerextrema utomlands.
Vad gör påverkan otillbörlig?
– Det otillbörliga kommer in när man gör något normbrytande – när man ljuger. Det finns ingen
kultur där ljugande är accepterat, förklarar Norén.
Skillnaden mellan vanlig opinionsbildning och otillbörlig påverkan är att den senare bygger på
avsiktliga lögner för att skada demokratiska värden.
Vill du veta mer? Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden här.
--------
28:25
--------
28:25
Ny rapport: unga slutar googla – frågar ChatGPT istället
Ny rapport från Internetstiftelsen visar radikala förändringar i hur svenskarna använder internet. För kommunikatörer och marknadsförare innebär utvecklingen att SEO-strategier behöver kompletteras med helt nya taktiker.
Fyra av tio svenskar använder idag AI-verktyg, och bland dem som har gjort övergången sker
en dramatisk förändring: över hälften ställer numera sina frågor till generativ AI istället för till
sökmotorer som Google.
Det visar den nya rapporten "Svenskarna och internet 2025" från Internetstiftelsen, som ger en
omfattande bild av hur internetanvändningen förändras i Sverige.
Vill du veta mer? Lyssna på hela avsnittet av Kommunikationspodden. Programledare är Maria
Marteleur.
--------
22:55
--------
22:55
Kommunikatörer behöver starkare hälsofokus – fem nycklar till framgång
Kommunikationsbranschen präglas av stress och ohälsa. Karin Hagman, vd för Sunt
Arbetsliv och vice ordförande i Sveriges Kommunikatörer, varnar för att kommunikatörer
riskerar att bli Sveriges sjukaste yrkesgrupp.
I en färsk poddintervju i Kommunikationspodden lyfter Hagman fram de utmaningar som
kommunikatörer, marknadsförare och andra i branschen dagligen möter. Det gränslösa jobbet,
otydliga förväntningar och den ständiga förändringen med AI och nya kanaler skapar en stressig arbetsmiljö.
– Man förväntas vara duktig på mycket. Alla har åsikter om kommunikation och det kan bli svårt
att bli tagen på allvar för sin yrkeskompetens, förklarar Hagman.
Råd för chefer
Karin Hagman betonar chefernas ansvar:
– Prata om det som är svårt. Lyssna på medarbetarna och hjälp dem utvecklas. Alla måste ha
en utvecklingsplan för att vara anställningsbara på dagens arbetsmarknad.
Hon understryker också vikten av grundläggande hälsofaktorer:
– Du behöver äta bra, sova, träna och ha trygghet på jobbet genom goda relationer.
För kommunikationsbranschen som helhet ser Hagman en framtid där relationsbyggande blir
allt viktigare när AI tar över vissa uppgifter.
– Nyckeln ligger i att våga prioritera, sätta gränser och fokusera på kvalitet framför kvantitet.
Lyssna på hela intervjun här i Kommunikationspodden