Powered by RND
PoddsändningarKonstLättlästpodden

Lättlästpodden

Hegas
Lättlästpodden
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 26
  • 22. Läsning i anpassad skola – inte rocket science
    Tänker du att läsning i anpassad grundskola är svårt, krångligt och avancerat. Det behöver det inte vara. Lyssna på Martin Mattsson som är lärare i anpassad grundskola och som klargör att det enda som behövs är en bok, elever och en vuxen som kan stötta. Elever i anpassad grundskola vill ha samma sak som alla andra elever: en bok på rätt nivå med ett innehåll intresserar dem och som de känner representerar dem.   Läs mer: Skolverkets rapport: Elever i anpassade grundskolan läsåret 2024/25 https://www.skolverket.se/download/18.1526584f195b2462c74d44/1742541917344/pdf13224.pdf Skolverket: Om anpassade grundskolan: https://utbildningsguiden.skolverket.se/grundskolan/om-forskoleklass-och-grundskola/om-anpassade-grundskolan   Martins boktips: Aidan Chambers: Böcker inom och omkring oss Annika Rehn: böckerna om Ebba Forskaren han pratar om heter Elisabeth Duursma och jobbar på university of Wollongong.   Tack till Christian på Machete studios för klippning.
    --------  
    29:26
  • 21. Ämnesövergripande arbete – skapa förståelse för hur världen hänger ihop
    Att läsa en skönlitterär bok som ingång till ett historiskt skeende är kanske ganska vanligt. Men hur kan man jobba ämnesövergripande i fler ämnen? Har litteratur någon plats i hemkunskap och vilka fördelar har det att jobba ämnesövergripande? Vi pratar med läraren och forskaren Jenny Edvardsson om ämnesövergripande arbete i allmänhet, och lättläst litteraturs roll i detta i synnerhet. När passar det att läsa lättlästa böcker – och när är det kanske bättre att låta bli? Läs mer: Lättläst litteratur i skolan – konkreta tips och idéer av Jenny Edvardsson Jennys boktips: Karin Erlandsson – Havets väktare, De försvunna  Tom Palmer – Motstånd Mårten Melin – Animal Boy, Flykten   Tack till Christian på Machete studios för klipp.
    --------  
    29:33
  • 20. Censur – Läs! Fast inte just den boken …
    Vem är det egentligen som har makten över vilka böcker som köps in och lånas ut på skolbiblioteket? Hur hanterar man otillbörlig påverkan och en rektor som inte stöttar? Vi pratar med skolbibliotekarien Susanne Köhler om när boken Gender queer blev censurerad på hennes skola efter att en vårdnadshavare hade klagat. Men vi inleder avsnittet med att prata med förläggaren Hilma Olsson. Innan en bok ens når läsaren har den passerat många vuxna beslutsfattare; förläggare, redaktörer, inköparen och förmedlare. Hur tänker man på förlag kring urval av utgivning och känsliga ämnen och är all läsning verkligen bra?   Susanne Köhler tipsar om dessa Instagramkonton: @susannetipsarombocker @svenska_pen @facketdik @rfsl.norrkoping @skolbibliotekarierna   Läs mer: Krönikan Linnea refererar till: https://www.biblioteksbladet.se/ideer/kronika/ar-det-alltid-bra-att-lasa-eller-finns-det-skadliga-bocker/ Artiklar om Susannes erfarenheter: https://www.expressen.se/debatt/debatt-mellanstadiebarn-maste-fa-lana-queerbocker-/ https://www.qx.se/samhalle/sverige/293713/rfsl-ungdom-anmaler-norrkopingsskola-efter-stoppad-bokutlaning/ https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/begransat-utlan-av-hbtqi-bok-efter-klagomal/ https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/kim-forsokte-lana-boken-men-fick-nej-det-ar-helt-sjukt/rggqn7er   Formulär där du kan anmäla försök till otillbörlig påverkan hos Svensk Biblioteksförening: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScp7cr9JZ7CJfovadRWIaFWhFeduZfMo62fTCikQt5x46_O2A/viewformhttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScp7cr9JZ7CJfovadRWIaFWhFeduZfMo62fTCikQt5x46_O2A/viewform
    --------  
    42:10
  • 19. Skolbibliotekslagen – förväntningar, farhågor och förhoppningar
    Den nya skolbibliotekslagen är på plats sedan 1 juli. Innan sommaren debatterades de orimliga skolbibliotekstjänster som utlystes runt om i landet. Därför pratade vi med fackförbundet DIKs förbundsordförande Anna Troberg om annonserna. Men också vad de önskar av rektorer och huvudmän för att lagen verkligen ska kunna efterföljas, och vilka förhoppningar fackförbundet har inför framtiden. Vi passade också på att fråga skolbibliotekarien Katarina Hjärpe om vad som krävs för att en skolbiblioteksverksamhet ska fungera och vilka utmaningar hon ser i sin vardag.   Här kan ni kika mer på både Katarinas och DIKs arbete: @ortagard_bibliotek @facketdik   Tack till Machete Studios (@machetestudios) för klipp. Lättlästpodden drivs av Hegas www.hegas.se
    --------  
    39:45
  • 18. Dyslexi: Jag läser långsamt, jag är inte dum i huvudet.
    Hur kan vi stötta barn med dyslexi, och vad borde vi undvika? Vi ringde upp radioprataren Alfred Wreeby Ljung för att fråga vilka strategier han tar till för att klara ett texttungt jobb trots sin dyslexi. Vi passar också på att fråga hur stor betydelse en diagnos har och vilket bemötande han hade önskat att han hade fått när han kämpade med läsningen i skolan.   Alfreds boktips: Eric Ericson: Brev till samhället Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang   Läs mer: Dyslexiförbundet: https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/las-och-skrivsvarigheter/ Kodknäckarna, tips på stöd: https://www.kodknackarna.se/vad-kan-jag-som-pedagog-gora SPSM: https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/las--och-skrivsvarigheterdyslexi/ Föreläsning om dyslexi och andraspråk: https://urplay.se/program/162000-ur-samtiden-specialpedagogik-dyslexi-och-andrasprak Artikel om dyslexi på olika språk:  https://dyslexi.org/wp-content/uploads/2021/11/dyslexi_pa_olika_sprak.pdf Forskningssammanfattning https://static1.squarespace.com/static/5be9651cec4eb71aee6e4d65/t/5c48c5654d7a9ca63638ae1f/1548272997854/forskningsammanfattning.pdf   Tack till Machete studios för klipp.   Lättlästpodden drivs av Hegas.
    --------  
    39:22

Fler podcasts i Konst

Om Lättlästpodden

I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och språkvetaren Emelie från Hegas förlag diskuterar aktuella ämnen, pratar med förmedlare och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur. Häng med! Hegas förlag har gett ut lättlästa böcker för barn och unga 1983. Hegas mål är att alla barn och unga ska hitta en bok med ett tema som känns roligt att läsa om, på en nivå som är lagom utmanande. Hegas böcker: Lätta att läsa - svåra att motstå. Läs mer på Hegas.se.
Podcast-webbplats

Lyssna på Lättlästpodden, Bokhandlerskan och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner

Lättlästpodden: Poddsändningar i Familj

Sociala nätverk
v7.23.11 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 11/8/2025 - 9:28:05 AM