Vem är det egentligen som har makten över vilka böcker som köps in och lånas ut på skolbiblioteket? Hur hanterar man otillbörlig påverkan och en rektor som inte stöttar? Vi pratar med skolbibliotekarien Susanne Köhler om när boken Gender queer blev censurerad på hennes skola efter att en vårdnadshavare hade klagat.
Men vi inleder avsnittet med att prata med förläggaren Hilma Olsson. Innan en bok ens når läsaren har den passerat många vuxna beslutsfattare; förläggare, redaktörer, inköparen och förmedlare. Hur tänker man på förlag kring urval av utgivning och känsliga ämnen och är all läsning verkligen bra?
Susanne Köhler tipsar om dessa Instagramkonton:
@susannetipsarombocker
@svenska_pen
@facketdik
@rfsl.norrkoping
@skolbibliotekarierna
Läs mer:
Krönikan Linnea refererar till:
https://www.biblioteksbladet.se/ideer/kronika/ar-det-alltid-bra-att-lasa-eller-finns-det-skadliga-bocker/
Artiklar om Susannes erfarenheter:
https://www.expressen.se/debatt/debatt-mellanstadiebarn-maste-fa-lana-queerbocker-/
https://www.qx.se/samhalle/sverige/293713/rfsl-ungdom-anmaler-norrkopingsskola-efter-stoppad-bokutlaning/
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/begransat-utlan-av-hbtqi-bok-efter-klagomal/
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/kim-forsokte-lana-boken-men-fick-nej-det-ar-helt-sjukt/rggqn7er
Formulär där du kan anmäla försök till otillbörlig påverkan hos Svensk Biblioteksförening:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScp7cr9JZ7CJfovadRWIaFWhFeduZfMo62fTCikQt5x46_O2A/viewformhttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScp7cr9JZ7CJfovadRWIaFWhFeduZfMo62fTCikQt5x46_O2A/viewform
--------
42:10
--------
42:10
19. Skolbibliotekslagen – förväntningar, farhågor och förhoppningar
Den nya skolbibliotekslagen är på plats sedan 1 juli. Innan sommaren debatterades de orimliga skolbibliotekstjänster som utlystes runt om i landet. Därför pratade vi med fackförbundet DIKs förbundsordförande Anna Troberg om annonserna. Men också vad de önskar av rektorer och huvudmän för att lagen verkligen ska kunna efterföljas, och vilka förhoppningar fackförbundet har inför framtiden.
Vi passade också på att fråga skolbibliotekarien Katarina Hjärpe om vad som krävs för att en skolbiblioteksverksamhet ska fungera och vilka utmaningar hon ser i sin vardag.
Här kan ni kika mer på både Katarinas och DIKs arbete:
@ortagard_bibliotek
@facketdik
Tack till Machete Studios (@machetestudios) för klipp.
Lättlästpodden drivs av Hegas
www.hegas.se
--------
39:45
--------
39:45
18. Dyslexi: Jag läser långsamt, jag är inte dum i huvudet.
Hur kan vi stötta barn med dyslexi, och vad borde vi undvika? Vi ringde upp radioprataren Alfred Wreeby Ljung för att fråga vilka strategier han tar till för att klara ett texttungt jobb trots sin dyslexi. Vi passar också på att fråga hur stor betydelse en diagnos har och vilket bemötande han hade önskat att han hade fått när han kämpade med läsningen i skolan.
Alfreds boktips:
Eric Ericson: Brev till samhället
Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang
Läs mer:
Dyslexiförbundet: https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/las-och-skrivsvarigheter/
Kodknäckarna, tips på stöd: https://www.kodknackarna.se/vad-kan-jag-som-pedagog-gora
SPSM: https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/las--och-skrivsvarigheterdyslexi/
Föreläsning om dyslexi och andraspråk: https://urplay.se/program/162000-ur-samtiden-specialpedagogik-dyslexi-och-andrasprak
Artikel om dyslexi på olika språk: https://dyslexi.org/wp-content/uploads/2021/11/dyslexi_pa_olika_sprak.pdf
Forskningssammanfattning https://static1.squarespace.com/static/5be9651cec4eb71aee6e4d65/t/5c48c5654d7a9ca63638ae1f/1548272997854/forskningsammanfattning.pdf
Tack till Machete studios för klipp.
Lättlästpodden drivs av Hegas.
--------
39:22
--------
39:22
17. Phonics – lösningen på läskrisen?
I förslaget till ny läroplan, Kunskap för alla, står läsinlärningsmetoden phonics med. Men vad är phonics och varför är det så bra? Och hur går det till när vi lär oss att läsa? Vi pratar med Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic som är logopeder, läromedelsförfattare och specialister inom språk-, läs- och skrivutveckling om nybörjarnas läsning i allmänhet och phonics i synnerhet.
Ingrids och Lejlas läs- och lyssningstips:
Lära barn att läsa (2025) LegiLexi
Grunderna i läs- och skrivinlärning (2020) Inger Fridolfsson
Ending the reading wars (2018) Castles, Rastle & Nation
Hur låter bokstaven? (2019) Susanna Cabander
Podcasten Sold a story, finns exempelvis på Spotify
Ingrid och Lejlas konto @spraklasskrivbyran på Instagram
Fler lästips:
Blandat om phonics på bloggen Språkforskning
Vi lärare: Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen
Tack till Christian på Machete studios för klipp!
Lättlästpodden drivs av Hegas.
--------
36:31
--------
36:31
16. LitteraLund 2025. Hela redaktionen på utflykt
I år drog hela Hegas redaktion till LitteraLund, Sveriges största barn- och ungdomslitteraturfestival som går av stapeln i april varje år. Redaktionen försnackar om sina förväntningar och förhoppningar och eftersnackar om hur det egentligen gick. Vad såg vi för trender och vilken plats hade lättläst bland programpunkter och samtal?
Tack till Hilma, Karin, Linda och Lukas för att ni ställde upp.
Vill ni veta vad vi lyssnade på kan ni kolla programmet här:
https://lund.se/uppleva-och-gora/vad-hander-i-lunds-kommun/litteralund/konferensprogram
Tack till Christian på Machete studios för en heroisk klippinsats.
Lättlästpodden drivs av Hegas.
I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och språkvetaren Emelie från Hegas förlag diskuterar aktuella ämnen, pratar med förmedlare och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur. Häng med!
Hegas förlag har gett ut lättlästa böcker för barn och unga 1983. Hegas mål är att alla barn och unga ska hitta en bok med ett tema som känns roligt att läsa om, på en nivå som är lagom utmanande.
Hegas böcker: Lätta att läsa - svåra att motstå. Läs mer på Hegas.se.