18. Dyslexi: Jag läser långsamt, jag är inte dum i huvudet.
Hur kan vi stötta barn med dyslexi, och vad borde vi undvika? Vi ringde upp radioprataren Alfred Wreeby Ljung för att fråga vilka strategier han tar till för att klara ett texttungt jobb trots sin dyslexi. Vi passar också på att fråga hur stor betydelse en diagnos har och vilket bemötande han hade önskat att han hade fått när han kämpade med läsningen i skolan.
Alfreds boktips:
Eric Ericson: Brev till samhället
Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang
Läs mer:
Dyslexiförbundet: https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/las-och-skrivsvarigheter/
Kodknäckarna, tips på stöd: https://www.kodknackarna.se/vad-kan-jag-som-pedagog-gora
SPSM: https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/las--och-skrivsvarigheterdyslexi/
Föreläsning om dyslexi och andraspråk: https://urplay.se/program/162000-ur-samtiden-specialpedagogik-dyslexi-och-andrasprak
Artikel om dyslexi på olika språk: https://dyslexi.org/wp-content/uploads/2021/11/dyslexi_pa_olika_sprak.pdf
Forskningssammanfattning https://static1.squarespace.com/static/5be9651cec4eb71aee6e4d65/t/5c48c5654d7a9ca63638ae1f/1548272997854/forskningsammanfattning.pdf
Tack till Machete studios för klipp.
--------
39:22
17. Phonics – lösningen på läskrisen?
I förslaget till ny läroplan, Kunskap för alla, står läsinlärningsmetoden phonics med. Men vad är phonics och varför är det så bra? Och hur går det till när vi lär oss att läsa? Vi pratar med Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic som är logopeder, läromedelsförfattare och specialister inom språk-, läs- och skrivutveckling om nybörjarnas läsning i allmänhet och phonics i synnerhet.
Ingrids och Lejlas läs- och lyssningstips:
Lära barn att läsa (2025) LegiLexi
Grunderna i läs- och skrivinlärning (2020) Inger Fridolfsson
Ending the reading wars (2018) Castles, Rastle & Nation
Hur låter bokstaven? (2019) Susanna Cabander
Podcasten Sold a story, finns exempelvis på Spotify
Ingrid och Lejlas konto @spraklasskrivbyran på Instagram
Fler lästips:
Blandat om phonics på bloggen Språkforskning
Vi lärare: Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen
Tack till Christian på Machete studios för klipp!
--------
36:31
16. LitteraLund 2025. Hela redaktionen på utflykt
I år drog hela Hegas redaktion till LitteraLund, Sveriges största barn- och ungdomslitteraturfestival som går av stapeln i april varje år. Redaktionen försnackar om sina förväntningar och förhoppningar och eftersnackar om hur det egentligen gick. Vad såg vi för trender och vilken plats hade lättläst bland programpunkter och samtal?
Tack till Hilma, Karin, Linda och Lukas för att ni ställde upp.
Vill ni veta vad vi lyssnade på kan ni kolla programmet här:
https://lund.se/uppleva-och-gora/vad-hander-i-lunds-kommun/litteralund/konferensprogram
Tack till Christian på Machete studios för en heroisk klippinsats.
--------
26:29
15. Skräck – låt splatter och monster väcka läslust!
Gillar dina elever att bli skrämda från vettet. Eller vill de bara ha något lagom mysrysigt. Författarna Jenny Milewskis och Tobias Gards populära böcker spänner från humoristiskt rys för lågstadiet till splattrig skräck för tonåringen. Hur kom det sig att de började skriva skräckböcker? Hur läskigt vill läsarna ha det och hur gör man det riktigt läskigt på få ord? Och hur kan man använda skräck för att locka till både läsning och skrivande?
Tobias tips:
Mats Strandberg: Monstret Frank
Wiley Blevins: Lilla skräckbiblioteket
Jennys tips:
Shirley Jackson: The Haunting of Hill House (Hemsökelsen på Hill house)
Stephen King – typ allt
Läs boken – se filmen – jämför
Tobias böcker:
Rysliga resor (6–8)
Creepy (9–12)
Knackaren (9–12)
Under isen (9–12)
Jennys böcker:
Den sista skolresan (13+)
Mördarens märke (13+)
Gullstorp racing (ej skräck) (13+)
Tack till Machete Studios.
--------
45:22
14. "Det är roligt att läsa för jag lär mig mer ord". Fler svar om SvA
I det här avsnittet pratar vi med SvA-forskaren Helén Egerhag om svårigheter och utmaningar för både SvA-elever och SvA-lärare. Hennas avhandling visar att det ofta är avkodningen som utgör det största hindret för läsutvecklingen.
Vi åker också till Ljungenskolan i Furulund och träffar några elever som läser svenska som andraspråk där. Vad tycker eleverna om undervisningen i svenska som andraspråk i allmänhet och om läsning i synnerhet?
Elevernas boktips:
Dahl: SVJ
Gard: Visslaren
Henriksson: Din hand i min
Kaneshiro & Nomura: Blue Lock
Kibuishi: Amulett
Lindbäck: God jul, Ester Jansson!
Helén Egerhags avhandling:
Att främja läsutvecklingen i svenska som andraspråk
https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1801217/FULLTEXT01.pdf
Tack till Machete studios
https://www.instagram.com/machetestudios/
I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och språkvetaren Emelie från Hegas förlag diskuterar aktuella ämnen, pratar med förmedlare och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur. Häng med!
Hegas förlag har gett ut lättlästa böcker för barn och unga 1983. Hegas mål är att alla barn och unga ska hitta en bok med ett tema som känns roligt att läsa om, på en nivå som är lagom utmanande.
Hegas böcker: Lätta att läsa - svåra att motstå. Läs mer på Hegas.se.