Powered by RND
PoddsändningarKonstLättlästpodden

Lättlästpodden

Hegas
Lättlästpodden
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 22
  • 18. Dyslexi: Jag läser långsamt, jag är inte dum i huvudet.
    Hur kan vi stötta barn med dyslexi, och vad borde vi undvika? Vi ringde upp radioprataren Alfred Wreeby Ljung för att fråga vilka strategier han tar till för att klara ett texttungt jobb trots sin dyslexi. Vi passar också på att fråga hur stor betydelse en diagnos har och vilket bemötande han hade önskat att han hade fått när han kämpade med läsningen i skolan.   Alfreds boktips: Eric Ericson: Brev till samhället Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang   Läs mer: Dyslexiförbundet: https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/las-och-skrivsvarigheter/ Kodknäckarna, tips på stöd: https://www.kodknackarna.se/vad-kan-jag-som-pedagog-gora SPSM: https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/las--och-skrivsvarigheterdyslexi/ Föreläsning om dyslexi och andraspråk: https://urplay.se/program/162000-ur-samtiden-specialpedagogik-dyslexi-och-andrasprak Artikel om dyslexi på olika språk:  https://dyslexi.org/wp-content/uploads/2021/11/dyslexi_pa_olika_sprak.pdf Forskningssammanfattning https://static1.squarespace.com/static/5be9651cec4eb71aee6e4d65/t/5c48c5654d7a9ca63638ae1f/1548272997854/forskningsammanfattning.pdf   Tack till Machete studios för klipp.  
    --------  
    39:22
  • 17. Phonics – lösningen på läskrisen?
    I förslaget till ny läroplan, Kunskap för alla, står läsinlärningsmetoden phonics med. Men vad är phonics och varför är det så bra? Och hur går det till när vi lär oss att läsa? Vi pratar med Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic som är logopeder, läromedelsförfattare och specialister inom språk-, läs- och skrivutveckling om nybörjarnas läsning i allmänhet och phonics i synnerhet. Ingrids och Lejlas läs- och lyssningstips: Lära barn att läsa (2025) LegiLexi Grunderna i läs- och skrivinlärning (2020) Inger Fridolfsson  Ending the reading wars (2018)  Castles, Rastle & Nation  Hur låter bokstaven? (2019) Susanna Cabander  Podcasten Sold a story, finns exempelvis på Spotify  Ingrid och Lejlas konto @spraklasskrivbyran på Instagram Fler lästips: Blandat om phonics på bloggen Språkforskning Vi lärare: Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen   Tack till Christian på Machete studios för klipp!
    --------  
    36:31
  • 16. LitteraLund 2025. Hela redaktionen på utflykt
    I år drog hela Hegas redaktion till LitteraLund, Sveriges största barn- och ungdomslitteraturfestival som går av stapeln i april varje år. Redaktionen försnackar om sina förväntningar och förhoppningar och eftersnackar om hur det egentligen gick. Vad såg vi för trender och vilken plats hade lättläst bland programpunkter och samtal? Tack till Hilma, Karin, Linda och Lukas för att ni ställde upp. Vill ni veta vad vi lyssnade på kan ni kolla programmet här: https://lund.se/uppleva-och-gora/vad-hander-i-lunds-kommun/litteralund/konferensprogram   Tack till Christian på Machete studios för en heroisk klippinsats. 
    --------  
    26:29
  • 15. Skräck – låt splatter och monster väcka läslust!
    Gillar dina elever att bli skrämda från vettet. Eller vill de bara ha något lagom mysrysigt. Författarna Jenny Milewskis och Tobias Gards populära böcker spänner från humoristiskt rys för lågstadiet till splattrig skräck för tonåringen. Hur kom det sig att de började skriva skräckböcker? Hur läskigt vill läsarna ha det och hur gör man det riktigt läskigt på få ord? Och hur kan man använda skräck för att locka till både läsning och skrivande?   Tobias tips: Mats Strandberg: Monstret Frank Wiley Blevins: Lilla skräckbiblioteket Jennys tips: Shirley Jackson: The Haunting of Hill House (Hemsökelsen på Hill house) Stephen King – typ allt Läs boken – se filmen – jämför Tobias böcker: Rysliga resor (6–8) Creepy (9–12) Knackaren (9–12) Under isen (9–12) Jennys böcker: Den sista skolresan (13+) Mördarens märke (13+) Gullstorp racing (ej skräck) (13+)   Tack till Machete Studios. 
    --------  
    45:22
  • 14. "Det är roligt att läsa för jag lär mig mer ord". Fler svar om SvA
    I det här avsnittet pratar vi med SvA-forskaren Helén Egerhag om svårigheter och utmaningar för både SvA-elever och SvA-lärare. Hennas avhandling visar att det ofta är avkodningen som utgör det största hindret för läsutvecklingen. Vi åker också till Ljungenskolan i Furulund och träffar några elever som läser svenska som andraspråk där. Vad tycker eleverna om undervisningen i svenska som andraspråk i allmänhet och om läsning i synnerhet?   Elevernas boktips: Dahl: SVJ Gard: Visslaren Henriksson: Din hand i min Kaneshiro & Nomura: Blue Lock Kibuishi: Amulett Lindbäck: God jul, Ester Jansson!   Helén Egerhags avhandling: Att främja läsutvecklingen i svenska som andraspråk https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1801217/FULLTEXT01.pdf   Tack till Machete studios https://www.instagram.com/machetestudios/
    --------  
    26:57

Fler podcasts i Konst

Om Lättlästpodden

I lättlästpodden pratar vi lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? Barnboksredaktören Linnea och språkvetaren Emelie från Hegas förlag diskuterar aktuella ämnen, pratar med förmedlare och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur. Häng med! Hegas förlag har gett ut lättlästa böcker för barn och unga 1983. Hegas mål är att alla barn och unga ska hitta en bok med ett tema som känns roligt att läsa om, på en nivå som är lagom utmanande. Hegas böcker: Lätta att läsa - svåra att motstå. Läs mer på Hegas.se.
Podcast-webbplats

Lyssna på Lättlästpodden, PLOT TWIST och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.18.5 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 6/15/2025 - 1:29:59 PM