På regeringens uppdrag granskade Skolinspektionen undervisningen i sexualitet, samtycke och relationer våren 2025. Vi träffade elever som vill ha mer verklighetsnära samtal och lärare som tycker att det finns samtal som är svåra att ha. Hur ser utmaningarna ut för ämnesområdet i våra klassrum?
Medverkande:
Olivia Öberg, utredare på Skolinspektionen
Teresa Fernández Long, undervisningsråd på Skolverket
Cecilia Samuelsson, vice förbundsordförande på Elevernas riksförbund
Kalle Norwald, socionom, sexolog, psykoterapeut och författare
Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen
--------
29:59
--------
29:59
Fem år med ägar- och ledningsprövning
Januari 2019 kom nya krav för de som äger och driver en fristående skola. Kraven innebär att ägar- och ledningskretsen för en skola ska ha erfarenhet och insikt i de lagar och regler som gäller för skolverksamhet. De ska även bedömas lämpliga och ha ekonomiska förutsättningar. Ägar-och ledningsprövning har nu funnits i fem år, men vad har de nya reglerna lett till och vad har vi sett på de här fem åren?
Medverkande: Helén Ängmo, generaldirektör, Carin Clevesjö, enhetschef för avdelningen tillstånd och skolors ekonomi - tillståndsprövning, Gunnar Persson, enhetschef för avdelningen tillstånd och skolors ekonomi - ekonomisk granskning, Agnes Gidlund, pressansvarig.
--------
24:59
--------
24:59
Jämställdhet i skolan
Hur kan skolan öka jämställdheten och normmedvetenheten? ”Grabbiga pojkar” och ”duktiga flickor”, där färre pojkar når målen och fler flickor mår dåligt i skolan. Varför är det så?
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Jakob Lindahl, senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten, Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen
--------
31:16
--------
31:16
Diskriminering och kränkningar i skolan
Alla har rätt att känna sig trygga i skolan. Men så är det inte för alla elever. Hur vanligt är det med diskriminering och kränkningar i skolan, och vad ska man göra om man blir utsatt för det?
Medverkande: Mårten Petersson, Barn- och elevombudet (BEO), Caroline Larsson, utredare på Diskrimineringsombudsmannen (DO), Jonatan Lamy, vice ordförande på Sveriges elevkårer, Agnes Gidlund, moderator och pressansvarig på Skolinspektionen
--------
30:02
--------
30:02
Extra anpassningar och särskilt stöd
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken?
Medverkande: Anna Sellin, avdelningschef Skolinspektionen, Johanna Fredman, utredare Skolinspektionen, Linda Sandell, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen
En podcast från Skolinspektionen. Med den här podden vill vi ta upp intressanta ämnen och områden som vi har granskat och som har fått stor uppmärksamhet.