Inköp är ju världens roligaste jobb. Inga konstigheter med det. Märkligt nog finns det såna som ännu inte har sett ljuset. Och för oss som har sett ljuset behövs det kanske ibland en liten påminnelse. Så här kommer en diskussion med Anna Falk, CPO på Boliden, om just detta - varför inköp är världens roligaste jobb!
--------
56:14
--------
56:14
15. Avtal - att ha rätt eller att få rätt, det är frågan.
Vi har alla varit där. Avtalet är kristallklart - vi har rätt och leverantören har fel. Vi vet det. Vår stakeholder vet det. Leverantören vet det också (förmodligen). Men trots att vi har avtalet på vår sida, och trots att vi fäktar på så tappert vi kan med vår cape och vårt svärd, gör leverantören ändå som den vill. Resultatet? Vi har rätt, men vi får inte rätt.Hur kan det bli så? Och viktigast av allt – hur bör man agera för att inte bara ha rätt, utan också få rätt?För att reda ut frågan träffar vi Agne Lindeberg, advokat på Delphi, som delar med sig av sina insikter.---Inköpspodden presenteras i samarbete med Find My Factory
--------
1:06:51
--------
1:06:51
14. Halvledarkrisen - The Rise of Resilience, eller När världen fick slut på chips
Halvledarkrisen 2020/2021 skakade hela världen. Produktion stannade, försäljning uteblev, och företag ställdes inför utmaningar de sällan tidigare upplevt. För många blev krisen ett wake-up call och startskottet för ett mer strukturerat arbete med supply chain resilience. I det här avsnittet pratar vi med Johan Larsson, som när halvledarkrisen slog till var CPO inom bilindustrin och stod mitt i stormen. Han berättar om:- Bakgrunden till halvledarkrisen- Hur företaget hanterade situationen- Vilka lärdomar som kan vara viktiga för framtiden-- I samarbete med Find My Factory
--------
49:32
--------
49:32
13. CSRD for Dummies by Dummies
CSRD & CSDDD. Ingen lämnas oberörd. Entusiasm, ångest, leda, repeat.Här hade vi kunnat göra ett riktigt knastertorrt avsnitt med spjutspetsexperter som skulle ge mer eller mindre tydliga svar kring exakt vad allting är och vad man måste göra och vad man absolut inte får göra. Vi vände på det istället - vi bjöd in två inköpschefer och resonerade på inköpslekmannanivå kring vad inköparna behöver göra, hur inköps roll påverkas på sikt, och om det verkligen (bara??) är ett nödvändigt ont eller om det också finns möjligheter.Stort tack till en intressant och trevlig diskussion till Martin Löfgren och Tor Myhrman!
--------
1:07:51
--------
1:07:51
12. Change management - viktigare än både TCO och tullar?
Graden av förändring och transformation inom inköp är sannolikt större än nånsin, och det kommer nog inte bromsa in heller. Då ska man hålla på med change management, säger ens dåliga samvete envist, och försöker slåss om bandbredd med processer, tullar, TCO och CSR. Men är change management lika viktigt som ens dåliga samvete säger till en att det är? Hur gör man för att lyckas, och vad innebär change management för oss på inköp? Vi har träffat Hanna Skjutare, Performance & Change Management Lead, på Telia och diskuterat igenom det hela.