
Bemöta en elev i affekt
2022-6-30 | 24 min.
Hur kan skolpersonal bäst bemöta en elev under ett känslomässigt utbrott? Hur kan barnet komma ur låsningen? Det undrar en pedagog som upplever att prat bara gör barnet argare. Han vill bli bättre på att kommunicera utan ord. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Syskon hamnar i skymundan
2022-6-30 | 12 min.
En pojke har nyligen fått diagnoserna högfungerande autism och ADHD. Hans mamma vill ha tips på hur fritids kan bli bättre på att hjälpa sonen med till exempel toalettbesök. Dessutom är hon orolig för storebror som hon känner allt för ofta hamnar i skymundan. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Svårt att vara flexibel
2022-6-30 | 22 min.
En pojke får utbrott när något inte blir som han har tänkt, när han känner sig kränkt eller när det inte finns någon plan för dagen. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo handleder på telefon.

Sonen accepterar inte nya sambon
2022-6-30 | 22 min.
En mamma har stora bekymmer med sin 10-åriga son sedan hon och barnen flyttade ihop med en ny man och hans barn. Sonen vill tvinga henne att göra slut med sambon och blir våldsam när han inte får som han vill. Hur ska de få ett familjeliv där alla trivs? Och vad är skillnaden mellan att anpassa och att tassa? Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Värderande ord stämplar elever
2022-6-30 | 17 min.
En specialpedagog undrar hur hon ska få sina lärarkollegor att sluta använda värderande ord som "trött, lat, jobbig och krånglig" när de skriver eller talar om sina elever. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.



NPF-podden