Säsongspremiär! Donia har fått förhinder, i stället gästas podden av kritikern och redaktören Fredrik Svensk. Vi har varit på GIBCA, Göteborgs biennal, och sett Basma al-Sharifs film ”Old Masters”, där våldet i Gaza inte skildras men ändå är närvarande. Hur berättar man det obeskrivliga? I Stockholm har Ulrika varit och sett Lars Tunbjörks ”Landet utom sig” som visas på Kulturhuset. Vilket land var Sverige egentligen åren kring 1990? Och håller fotot stilen?
--------
31:59
--------
31:59
Konsten att förstöra konsten
Ulrika ångrar löftet att prata om dokumentären Zlatans näsa. Men samtalet klarar sig – och kanske skulle någon annan ha druckit öl med MFF-fansen. Donia har sett två spännande utställningar i Göteborg, Nevvens tioårsjubileum och ”Lillhagen i färg” på Stadsmuseet. Ulrika tog sig upp på Torekällberget och Södertälje konsthalls utställning i exil.
Bild från ”Lillhagen i färg”, akrylmålning av Mirja Seppänen (beskuren).
Nazikitsch, grabbarna i orten och textilkonst med skogens färger
I själva verket har läst Andreas Gedins bok ”Christer Strömholm och nazismen” och funderar på det alldeles speciella med fotografiets exploaterade motiv. Två utställningstips levereras: Grabbar på SKHLM Konsthall i Skärholmen och Beckerstipendiaten Lisa Englund på Färgfabriken. Och så fick det bli några minuter om en oväntat rolig Vårsalong.
--------
38:44
--------
38:44
Ljudet, konsthallen och det offentliga
I vårens första avsnitt har Donia sett den norska filmen Open Call av den norska konstnären Sille Storihle. Den behandlar en tävling för ett offentligt monument och är en sorts satir. Men över vad egentligen? Göteborgs konsthall stänger inför sin flytt till Gamlestaden – vi hissar och dissar. Till slut är det dags att bada i omslutande matematisk musik på konsthallen Mint och lyssna till protestsång från Pakistan på Konsthall C i Hökarängen.