Ellen Key möter Maria Montessori – två röster om barn och skola
Ellen Key kallade 1900-talet för Barnets århundrade och hennes idéer har fortsatt att väcka debatt. Det här avsnittet är ett samtal med Kerstin Signert om Keys liv, hennes tankar och beröringspunkterna med Maria Montessori. Vi tipsar också om boken Den som följer en stjärna vänder inte om av Malin Haawind samt Nationalmuseums utställning om Hanna Hirsch Pauli, där flera porträtt av Ellen Key visas fram till den 11 januari.
--------
41:58
--------
41:58
Växjö Montessoriskola blir en del av Montessori Sverige
I det här avsnittet möter vi Marie och Malena från Växjö Montessoriskola. Skolan har sedan starten byggt sin verksamhet på litenhet, relationer och en stark tro på barnens förmåga.
Vi pratar om skolans historia, om modiga föräldrar som vågade satsa på något nytt, och om den vardag som i dag präglas av trygghet, livskunskap och rörelse. Marie delar erfarenheter från de tidiga åren, medan Malena blickar framåt mot framtidens visioner.
Nu är Växjö Montessoriskola en del av Montessori Sverige. Vi säger varmt välkommen till gemenskapen!
--------
42:44
--------
42:44
Integrerad slöjd – en montessoriskola visar vägen
På Montessoriskolan i Norrtälje är slöjden helt integrerad. Här arbetar eleverna med trä, metall och textil i samma lokaler och under samma lektioner. Det betyder att en väv kan börja med en egenhändigt byggd vävbräda i trä, eller att en pall får en sydd dyna – allt inom ramen för samma ämne.
I avsnittet berättar slöjdlärarna Carola och Emma om hur de organiserar undervisningen, hur lokalerna är planerade och varför arbetssättet passar så väl ihop med montessoripedagogiken. Vi pratar om återbruk, hållbarhet, handens betydelse i en digital tid och om glädjen i att se eleverna bli trygga i hantverkets olika material.
Lyssna på hur slöjden i Norrtälje blir ett ämne för kreativitet, samarbete och stolthet,
Montessoripodden produceras av Montessori förskolor och skolor AB.
--------
50:43
--------
50:43
Att förvalta arvet efter Maria Montessori – samtal med Dana Loonen
I det här avsnittet av Montessoripodden möter vi Dana Loonen från Montessori-Pierson Publishing Company, förlaget som förvaltar och sprider Maria Montessoris skrifter världen över.
Dana berättar om sin egen bakgrund som barnbarnsbarnbarn till Maria Montessori, om familjens engagemang i montessorirörelsen och om varför hon själv valt att gå en AMI-utbildning. Vi får höra historien om hur förlaget grundades, hur de arbetar för att bevara originaltexterna så autentiskt som möjligt och samtidigt göra dem tillgängliga för nya generationer lärare och föräldrar.
Samtalet rör också betydelsen av att förvalta ett arv, personliga minnen och anekdoter från familjen samt de spännande nya bokprojekt som är på gång, bland annat kring kosmisk utbildning och de stora berättelserna.
Eftersom avsnittet publiceras strax före Maria Montessoris födelsedag den 31 augusti reflekterar Dana även över hur skolor, lärare och familjer kan uppmärksamma dagen.
👉 Rekommenderad läsning för den som vill börja med Montessoris texter: The 1946 London Lectures. Den går också att beställa via Propé.
--------
40:52
--------
40:52
Montessori in the Digital Age
🎙️ Montessori i den digitala tidsåldern – med Sarah Kennedy-Berge
Vad har kreativt skapande, kodblock och montessorimaterial gemensamt? I det här avsnittet samtalar Maria Jacky med Sarah Kennedy-Berge, författare till boken Montessori in the Digital Age. Sarah delar med sig av hur hennes syn på Montessori förändrades när hon började arbeta i en norsk montessoriskola – och varför hon brinner för att föra in digitala verktyg i klassrummet, på ett sätt som är förenligt med Montessoripedagogiken.
Vi pratar om:
– varför vi inte kan blunda för tekniken
– hur digitala verktyg kan bli ett komplement till montessorimaterialen
– vikten av det förberedda teknologiska klassrummet
– vad "creative technology" innebär
– exempel från hennes "manual" med övningar, både med och utan skärm
– hur vi stärker barnens digitala ansvar, etik och självreglering
Sarahs bok vänder sig främst till grundskolan (6–12 år), men flera av exemplen är användbara även för yngre barn. Hon betonar: du behöver inte vara programmerare för att komma igång – lika lite som du behöver vara musiker för att presentera klockorna.
📚 Montessori in the Digital Age finns att köpa på Amazon. I boken finns också QR-kod till nedladdningsbart material och praktiska resurser.