Avsnitt 106: Övergång mellan förskola och skola för ett barn med blindhet
Barn och elever med blindhet är en liten grupp vilket gör att kunskapen om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningen vanligtvis inte finns i verksamheten. Hur gör man då? Var börjar man? Och vem eller vilka är ansvariga för att få verksamheten att fungera för barnet eller eleven? I samtalet medverkar Laholms kommun som har involverat hela styrkedjan, från förvaltning till rektorer, och så klart även pedagoger för att kunna möta en elev med blindhet. Ledstjärnan i arbetet har varit barnets bästa och SPSM har varit med och gett stöd längs vägen. Medverkar gör Hillevi Ålund, specialpedagog i Laholms kommun och Liselott Ljunggren, rådgivare på Resurscenter Syn på SPSM. Samtalet leds av Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
--------
27:51
Avsnitt 105: Förbättrad undervisning och måluppfyllelse i Ekerö kommun
Ekerö kommun har i sitt utvecklingsprojekt med stöd från SPSM fått en ny syn på hur man kan använda skolpsykolog och specialpedagog i det pedagogiska arbetet. Genom att låta undervisningen vara i fokus och genom att tvärprofessionellt utveckla den samma har skolan fått möjlighet att möta det kompensatoriska uppdraget och öka elevers närvaro, trivsel och kunskapsutveckling. Arbetssättet har inte minst gynnat elever med funktionsnedsättning. Hör projektledaren och skolpsykologen Jenny Vidarsson berätta om projektet. Med i samtalet är också Gärd Roxin, som varit projektets kontaktperson på SPSM. Samtalet leds av Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
--------
27:35
Avsnitt 104: Psykologutredningens viktiga funktion för att hitta rätt stöd
Det är inte alltid lätt för en pedagog att förstå varför en elev hindras i sin kunskapsutveckling. Här har skolpsykologen och en psykologutredning en viktig funktion. I det här avsnittet samtalar Helena Reuterdahl, legitimerad psykolog på Resurscenter tal- och språk på SPSM och Anna-Carin Grahn Ekstrand, legitimerad psykolog med specialistkompetens i neuropsykologiskt utredningsarbete, om hur en psykologisk utredning går till och vad den kan ge för viktiga svar. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
--------
41:29
Avsnitt 103: Inkluderande skolledarskap - två rektorer berättar
Ett samtal om rektors ledarskapshandlingar som främjar alla barn och elevers lärande och utveckling. Möt rektorerna Stina Bond -Waldefeldt och Märta von Feilitzen i ett samtal om elevhälsoarbete och vikten av ett förtroendefullt arbetsklimat. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson. Även Elisabeth Högberg, utredare på SPSM medverkar. Hon ger sina reflektioner över samtalet på slutet utifrån hennes erfarenhet av inkluderande skolledarskap på Europeisk nivå. Avsnittet är 37 minuter långt och spelades in i januari 2025.
--------
37:49
Avsnitt 102: Knäck koden med läs- och skrivstöd på SFI
I Eskilstuna kommun arbetar man framgångsrikt sedan ett antal år med metoder för avkodning som ett komplement till kurserna i SFI. Tack vare läs- och skrivstödet har elevernas förmåga att lära sig läsa har ökat och därmed har de fått en ökad självkänsla för vidare etablering i samhället. Medverkar gör Elin Zettervall och Annica Franzén som båda arbetar på SFI i Eskilstuna. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM. Avsnittet är 24 minuter långt och spelades in i december 2024.
Om Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten
I podden Lika värde förklarar, fördjupar och diskuterar vi specialpedagogik och ger goda råd till dig som arbetar i eller har barn som går i förskolan och skolan.
Lyssna på Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Snacka om brott och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen