I det här avsnittet får du veta mer om ATC-systemet: ett system som lokförare och signalpersonal är väl bekanta med. ATC-systemet finns till för att övervaka lokförares hastighet och se till att de inte kör förbi stoppsignaler. 1970-talet var ett tungt årtionde vad gäller tågolyckor. Vad ledde egentligen fram till beslutet att satsa på ATC och hur påverkade det lokförarna? Gästande Ulf Pålsson, Sivert Wallin, Anders Sjöberg och Tommy Bäckström berättar om hur systemet kom till. De pensionerade lokförarna i Nässjö, som även var med i avsnitt 5, delar också med sig med sina erfarenheter.
--------
1:13:55
--------
1:13:55
Avsnitt 6 – del 2 av 2: Järnvägen och andra världskriget
Det är nu 80 år sedan freden efter andra världskriget. I avsnitt 6 av Järnvägshistorier berättar vi om hur järnvägen hanterade den civila trafiken under denna tid. Då det finns mycket att berätta är avsnittet uppdelat i två delar:
Del 2: Vilka utmaningar fanns med ånglokdrift och vedeldning och hur gick det till att skicka hemlig post med kurirtrafik över gränserna?
Del 1: Vilka förutsättningar hade järnvägen när kriget började 1939 och hur genomfördes den enorma ökningen av gods- och persontrafik?
--------
57:44
--------
57:44
Avsnitt 6 – del 1 av 2: Järnvägen och andra världskriget
Det är nu 80 år sedan freden efter andra världskriget. I avsnitt 6 av Järnvägshistorier berättar vi om hur järnvägen hanterade den civila trafiken under denna tid. Då det finns mycket att berätta är avsnittet uppdelat i två delar:
Del 1: Vilka förutsättningar hade järnvägen när kriget började 1939 och hur genomfördes den enorma ökningen av gods- och persontrafik?
Del 2: Vilka utmaningar fanns med ånglokdrift och vedeldning och hur gick det till att skicka hemlig post med kurirtrafik över gränserna?
--------
55:52
--------
55:52
Avsnitt 5 Elloket D101
Den 28 maj 2025 är det 100 år sedan elloket D101 levererades till SJ. Det firar vi med ett nytt avsnitt av Järnvägshistorier, som tillägnas de 333 stycken D-lok som tillverkats i Sverige. Inför elektrifieringen av Västra Stambanan år 1923 beställde SJ 50 D-lok. Lok 101 levererades den 28 maj 1925 till SJ och kom sedan till Järnvägsmuseet år 1972. I det här avsnittet startar vi även upp samtal om Du 432 som också finns i Järnvägsmuseets samlingar. Vi möter dessutom tre pensionerade lokförare i Nässjö som berättar om hur det var att arbeta på D-loken.
--------
53:14
--------
53:14
Avsnitt 4 Järnvägens planteringar
När järnvägarna etablerades i Sverige var det en självklarhet att anlägga parker kring stationsbyggnaderna. Där fanns odlingar för husbehov till de anställda och som skyddsplanteringar längs banorna. Nu är nästan alla planteringar sedan länge försvunna.
I avhandlingen ”Staten som trädgårdsmästare. Järnvägens planteringar från naturförsköningskonst till testamente” beskriver Anna Lindgren, idag kulturmiljöspecialist vid Trafikverket, om de händelser och ideal som präglat järnvägens planteringar över tid. Hon samtalar här med Charlotte Hagström, etnolog vid Lunds universitet.
Järnvägshistorier är podden om svensk järnvägshistoria från Järnvägsmuseet i Gävle. Podden tar upp ämnen som inte alltid får så stort utrymme – allt från de stora dragen till de små detaljerna. Podden leds av Henrik Reuterdahl och Inger Olausson från Järnvägsmuseet, som tar hjälp av arkiv, föremål och kunniga gäster.