Powered by RND
PoddsändningarHistoriaJärnvägshistorier

Järnvägshistorier

Järnvägsmuseet
Järnvägshistorier
Senaste avsnittet

Tillgängliga avsnitt

5 resultat 7
  • Avsnitt 6 – del 2 av 2: Järnvägen och andra världskriget
    Det är nu 80 år sedan freden efter andra världskriget. I avsnitt 6 av Järnvägshistorier berättar vi om hur järnvägen hanterade den civila trafiken under denna tid. Då det finns mycket att berätta är avsnittet uppdelat i två delar: Del 2: Vilka utmaningar fanns med ånglokdrift och vedeldning och hur gick det till att skicka hemlig post med kurirtrafik över gränserna? Del 1: Vilka förutsättningar hade järnvägen när kriget började 1939 och hur genomfördes den enorma ökningen av gods- och persontrafik?
    --------  
    57:44
  • Avsnitt 6 – del 1 av 2: Järnvägen och andra världskriget
    Det är nu 80 år sedan freden efter andra världskriget. I avsnitt 6 av Järnvägshistorier berättar vi om hur järnvägen hanterade den civila trafiken under denna tid. Då det finns mycket att berätta är avsnittet uppdelat i två delar: Del 1: Vilka förutsättningar hade järnvägen när kriget började 1939 och hur genomfördes den enorma ökningen av gods- och persontrafik? Del 2: Vilka utmaningar fanns med ånglokdrift och vedeldning och hur gick det till att skicka hemlig post med kurirtrafik över gränserna?
    --------  
    55:52
  • Avsnitt 5 Elloket D101
    Den 28 maj 2025 är det 100 år sedan elloket D101 levererades till SJ. Det firar vi med ett nytt avsnitt av Järnvägshistorier, som tillägnas de 333 stycken D-lok som tillverkats i Sverige. Inför elektrifieringen av Västra Stambanan år 1923 beställde SJ 50 D-lok. Lok 101 levererades den 28 maj 1925 till SJ och kom sedan till Järnvägsmuseet år 1972. I det här avsnittet startar vi även upp samtal om Du 432 som också finns i Järnvägsmuseets samlingar. Vi möter dessutom tre pensionerade lokförare i Nässjö som berättar om hur det var att arbeta på D-loken.
    --------  
    53:14
  • Avsnitt 4 Järnvägens planteringar
    När järnvägarna etablerades i Sverige var det en självklarhet att anlägga parker kring stationsbyggnaderna. Där fanns odlingar för husbehov till de anställda och som skyddsplanteringar längs banorna. Nu är nästan alla planteringar sedan länge försvunna. I avhandlingen ”Staten som trädgårdsmästare. Järnvägens planteringar från naturförsköningskonst till testamente” beskriver Anna Lindgren, idag kulturmiljöspecialist vid Trafikverket, om de händelser och ideal som präglat järnvägens planteringar över tid. Hon samtalar här med Charlotte Hagström, etnolog vid Lunds universitet.
    --------  
    26:36
  • Avsnitt 3 Kvinnor inom järnvägen
    Järnvägens kvinnor är en resa tillbaka till järnvägens tidiga år om kvinnliga järnvägsarbetare och deras arbete vid järnvägen under åren 1850-1910. Christina Engström, intendent på Järnvägsmuseet i Gävle, har sökt efter spår av dessa kvinnor i arkiv och samtida litteratur. Charlotte Hagström, etnolog vid Lunds universitet, leder samtalet om detta eftersatta forskningsfält. Boken som nämns i avsnittet är ”Bland gruvpigor och gruvdrängar: svenskt gruvarbete under 1700- och 1800-talen” av Håkan Henriksson.
    --------  
    30:49

Fler podcasts i Historia

Om Järnvägshistorier

Järnvägshistorier är podden om svensk järnvägshistoria från Järnvägsmuseet i Gävle. Podden tar upp ämnen som inte alltid får så stort utrymme – allt från de stora dragen till de små detaljerna. Podden leds av Henrik Reuterdahl och Inger Olausson från Järnvägsmuseet, som tar hjälp av arkiv, föremål och kunniga gäster.
Podcast-webbplats

Lyssna på Järnvägshistorier, Harrisons dramatiska historia och många andra poddar från världens alla hörn med radio.se-appen

Hämta den kostnadsfria radio.se-appen

  • Bokmärk stationer och podcasts
  • Strömma via Wi-Fi eller Bluetooth
  • Stödjer Carplay & Android Auto
  • Många andra appfunktioner
Sociala nätverk
v7.23.9 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 10/1/2025 - 3:33:27 PM