Under 90-talet var Malmös äventyrsbad Aqvakul (”aq-va-kul”) ett välkänt utflyktsmål i Skåne med omnejd. Från mitten av 00-talet kantades anläggningen av återkommande problem med alltifrån legionellabakterier till söndervittrande betong. 2015 stängdes äventyrsbadet för gott.
På tiden då Aqvakul var öppet låg anläggningens webbplats på en egen domän. När verksamheten lades ned gjorde webbplatsen likaså. Besökare som gick till den gamla adressen skickades vidare till en ny webbsida på Malmö stads webbplats, åtminstone under det första året.
2017 upptäckte någon att Malmö stad hade låtit bli att förnya den gamla domänen. Personen registrerade domänen och återpublicerade en kopia av den gamla Aqvakul-webbplatsen, fast med en nämnvärd skillnad. Längst ned på Aqvakuls startsida ligger numera orelaterade reklamlänkar för belysning, akustikplattor och flyttstädstjänster.
Dagens sökmotorer prioriterar sökresultaten efter en mängd olika parametrar. En av parametrarna som väger tyngst är hur många andra välrenommerade webbplatser som länkar in till webbplatsen i fråga. Det har skapat en marknad för så kallade spamlänkar. Företag som vill få sina webbplatser att ranka högre kontaktar andra sajtägare i hopp om att få köpa länkar på deras webbplatser.
När någon, likt Malmö stad, låter en gammal domän förfalla kan en aktör i spamlänksbranschen registrera den gamla domänen. Aktören kan dra nytta av att många andra webbplatser fortfarande har länkar till den övergivna domänen, vilken därför har ett gott sökmotorsrykte. Det innebär att aktören kan publicera en ny webbplats på den gamla domänen och ta bra betalt för länkar till andra webbplatser.
I veckans poddavsnitt pratar Peter och Nikka om den ljusskygga handeln med länkar. Trots att länkspam är förbjudet enligt Google finns det stora nätverk som säljer, köper och byter länkar med varandra. En typ av verksamhet som gärna betalar för Google-förbjudna länkar är kasinoföretagen, framför allt företagen som inte vill följa lagar och regler.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd330.
--------
35:04
--------
35:04
#329 Mobil och bil utan 2G- eller 3G-nät
Inför årsskiftet slutför Sveriges operatörer nedsläckningen av sina 3G-nät. Tele2 och Telenor släcker också sitt gemensamma 2G-nät, och Tre har aldrig haft något sådant nät. Telias 2G-nät blir därmed det enda 2G-nätet som lever vidare. Telia har meddelat att de skjuter upp nedsläckningen av sitt 2G-nät till årsskiftet 2027/2028.
Genom att släcka gamla mobilnät frigörs plats åt nya mobilnät med högre kapacitet och snabbare överföringshastigheter. Nedläggningen är dock inte helt oproblematisk. 2G- och 3G-mobiler är inte framåtkompatibla med 4G-näten. Många äldre 4G-mobiler saknar också stöd för att ringa 4G-samtal, vilket gör att dessa mobiler förvandlas till små surfplattor när 2G- och 3G-näten försvinner.
(SOS-samtal går, oavsett operatör, att ringa via Telias 2G-nät så länge det finns kvar.)
Problemet berör inte enbart mobiler. Många äldre larmsystem och andra mobilnätsuppkopplade prylar har inbyggda 2G- eller 3G-modem. Sådana modem kan inte kommunicera via 4G- eller 5G-nätet över huvud taget.
Sveriges bilflotta berörs likaså. Trots att många uppkopplade bilar har moderna 4G-modem förlorar bilarna nödfunktionen Ecall samma dag som Telia stänger av sitt 2G-nät. Fram till i år har nämligen alla uppkopplade bilar förlitat sig på 2G-nätet för Ecall-funktionen även om de har använt 4G- eller 5G-nätet för övrig funktionalitet.
I veckans podd reder Peter och Nikka ut vad händer med svenska mobiler och bilar när de gamla mobilnäten släcks. Podduon pratar också om att Utgivarna har polisanmält Metas chef Mark Zuckerberg på grund av att Meta inte har tagit itu med bluffannonsproblemet.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd329.
--------
39:13
--------
39:13
#328 AI-genererade orosmoln var befogade
Molnbaserade AI-chattbotar används för att diskutera många typer av frågor, inklusive frågor om känsliga ämnen. Detta är ChatGPT:s ägare OpenAI väl medvetna om. I mitten av november publicerade OpenAI ett blogginlägg där de skrev att det nu är över 800 miljoner människor som använder ChatGPT varje vecka. Enligt blogginlägget för användarna känsliga samtal med ChatGPT, och de delar allt från minnen och filer till inloggningsuppgifter och betalningsinformation.
På grund av en pågående rättstvist försöker New York Times tvinga OpenAI att lämna ut 20 miljoner privata chattsamtal. Eftersom OpenAI har designat molntjänsten utan totalsträckskryptering har OpenAI åtkomst till chattarna och kan därmed tvingas lämna ut dem.
ChatGPT är inte den enda chattboten som har hamnat i blåsväder under de senaste veckorna. Förra veckan avslöjade Crowdstrike att den kinesiska modellen Deepseek-R1 genererade programmeringskod som, med högre sannolikhet, innehöll sårbarheter om användaren nämnde ämnen som är politiskt känsliga för kinesiska kommunistpartiet.
Faktumet att Deepseeks molntjänst är hårt censurerad är ingen nyhet (lyssna på avsnitt 286 av Bli säker-podden), men Crowdstrikes avslöjande gällde inte molntjänsten utan själva modellen. Crowdstrike körde modellen i egen regi och kunde därmed påvisa att det är modellen i sig som är problematisk.
I veckans podd pratar Peter och Nikka om dessa orosmoln som nu har visat sig vara befogade att ta på allvar. Podduon bekymrar sig också över ett nytt orosmoln som Microsoft har skapat: Windows-chefen har precis twittrat att Windows ska bli ett AI-agentbaserat operativsystem.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd328.
--------
33:32
--------
33:32
#327 En webbläsare i webbläsaren
Angripare behöver inte besitta någon större teknisk kompetens för att utföra sofistikerade nätfiskeattacker. Kriminella aktörer säljer färdiga nätfiskeverktyg som angriparna kan utnyttja för att försöka stjäla inloggningsuppgifter.
Under hösten har det rapporterats om hur två kommersiella nätfiskeverktyg har lagt till stöd för så kallade browser-in-the-browser-attacker. Det är en attacktyp där en webbsida skapar en ruta som ser ut som ett riktigt webbläsarfönster. I själva verket är rutan bara grafik som visas ovanpå resten av webbsidans innehåll. Eftersom den falska rutan inte är något äkta webbläsarfönster kan angriparna anpassa allt som visas däri, inklusive domänen i rutans falska adressfält.
Den här typen av attack går att avslöja genom att försöka dra det falska webbläsarfönstret ut från webbsidan som det visas ovanpå. Om webbläsarfönstret är falskt är det omöjligt. Genom att använda en lösenordshanterare minimeras risken för att falla offer. En lösenordshanterare föreslår bara inloggningsuppgifter som är kopplade till domänen för webbsidan som visas. Eftersom det falska webbläsarfönstret är en del av en aldrig tidigare besökt webbsida har lösenordshanteraren inga sparade inloggningsuppgifter att föreslå.
Microsoft har också noterat att de så kallade Clickfix-attackerna blir alltmer sofistikerade. Angripare har bland annat börjat dra nytta av webbsidor som visar falska blåskärmar. Webbsidorna efterliknar de blå Windows Update-skärmarna och öppnas i helskärmsläge. För ovana datoranvändare är det svårt att se skillnad på en riktig Windows Update-skärm och en webbsida som simulerar en sådan men i själva verket instruerar användaren att infektera sin egen dator.
I veckans podd pratar Peter och Nikka om de innovativa webbläsarattackerna och vad användare bör göra för att inte falla offer. Podduon pratar också om vad som orsakade tisdagens stora internetproblem. Nikka går även igenom Nordpass lista över Sveriges vanligaste lösenord och konstaterar att listan är helt orimlig.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd327.
--------
36:27
--------
36:27
#326 Meta tjänar miljarder på bedrägerier
Förra veckan släppte nyhetsbyrån Reuters ett stort avslöjande. Reuters hade fått tag i interna dokument från Meta. Dessa dokument bekräftade farhågorna som länge funnits kring alla bluffannonser som förpestar Metas sociala medier. Reuters konstaterade att Meta inte bara är medvetna om problemet. Meta väljer att låta det fortgå eftersom intäkterna är större än de sannolika sanktionsavgifterna.
Enligt Metas interna dokument kommer omkring tio procent av Metas totala årliga omsättning från annonser för bedrägerier och förbjudna varor. Det rör sig om över hundra miljarder svenska kronor. Metas presstalesperson Andy Stone svarade Reuters att siffran var överinkluderande men ville inte uppge någon annan siffra.
I veckans poddavsnitt blickar Peter och Nikka tillbaka på några av de många bedrägliga annonskampanjer som podden har uppmärksammat genom åren. Med Reuters avslöjande i åtanke är Metas agerande mer förståeligt. Faktumet att redan ertappade bedragare får fortsätta publicera nya bluffannonser har sin naturliga förklaring. I stället för att spärra misstänkta annonsörer höjer Meta annonspriserna.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd326.
“Bli säker” är podden som gör dig lite säkrare för varje vecka som går. Karl Emil Nikka och Peter Esse diskuterar dagens IT-säkerhetsutmaningar varvat med de senaste säkerhetsnyheterna och lyssnarnas frågor.
Podden produceras av Nikka Systems och SSF Stöldskyddsföreningen. Avsnitten publiceras under CC BY 4.0-licens.