Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska ge...
Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska ge...
Mer
Tillgängliga avsnitt
5 resultat 99
Episod 95: Max Payne (med Erik Bergérus)
"He was trying to buy more sand for his hour glass. I wasn't selling any."Spelvärldens hårdaste snut backar inte för nåt. Max Payne är en film noir-snut i ett John Woo-inspirerat actionspel och stundtals är den premissen precis lika cool som den låter - än idag.Gäst: Eric Bergérus
2023-09-21
1:36:35
Episod 94: Phoenix Wright Ace Attorney (med Alexander Rehnman)
Hur kan man inte älska Phoenix Wright: Ace Attorney? I det här lilla spelet återfinns några av spelvärldens mest älskvärda karaktärer som utkämpar rättegångsdueller mot varandra där de bokstavligen drar pekfinger för att ytterligare understryka sina argument. Det är rena rama vilda västern och fullständigt underbart.Gäst: Alexander Rehnman
2023-09-14
2:28:07
Episod 93: Fez (med Samson Wiklund)
En platt värld kan dölja många hemligheter. Det är nu lite mer än ett decennium sen Phil Fishs kavata kubkaos släpptes och fortfarande försöker fansen hitta dolda pärlor och framför allt förstå sig på Fez.Häng med när vi gör ett tappert försök att förklara ett av tidernas främsta indiespel.Gäst: Samson Wiklund
2023-09-07
1:25:11
Episod 92: Assassin's Creed Brotherhood (med Fredrik Eriksson)
Assassin's Creed-serien har alltid varit en utmärkt plats för historisk turism, men förutom miljöerna har det varit lite si och så med själva innehållet i spelen. Men Assassin's Creed Brotherhood lyckades förena 1500-talets Rom med roligt plattformande, intressanta karaktärer och en spelvärld som kändes levande och inbjudande. Och så hade det ju - inte minst - en Ezio Auditore da Firenze i storform.Gäst: Fredrik Eriksson
2023-08-31
1:24:36
Episod 91: Mr Gimmick (med Stefan Gancer)
Sunsoft maxade NES-hårdvaran med kultspelet Mr Gimmick. Inget annat spel till konsolen är lika tekniskt imponerande. Musiken var otrolig, mycket tack vare ett speciellt utvecklat chip - som bara användes till Mr Gimmick. Att man kunde skapa sin egen plattform i form av en vilt studsande stjärna liknade inget annat. Och varför släpptes det bara i Japan och i Skandinavien?(Förutom Mr Gimmick avhandlar vi även spelföretaget Sunsoft i stort.)Gäst: Stefan Gancer
Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska genombrott så har alla kulturella verk som avhandlas i podden öppnat upp nya filer på den ettor och nollor-drivna autobahn vi kallar spelmediet.