I detta avsnitt möter vi Nadia Abouda, marknadschef på Forefront, som delar med sig av sina insikter och lärdomar. Vi pratar bland annat om:- Hur marknadsteamet på Forefront är uppbyggt- Vägen till en ny varumärkesplattform och de strategiska valen bakom den- Hur hon prioriterar idéer och projekt för maximal effekt- Vikten av att se kandidater som en lika central målgrupp som potentiella kunder- Utmaningen att mäta marknadsföringens effekt – och hur man kan bli mer datadriven- Forefronts arbete med LinkedIn och dess betydelseLyssna på detta inspirerande samtal och ta del av Nadias bästa tips!Programledare: Martin Matiesen och Sandra ModéeProducent: Peder Groth, MindpoolLänk till poddens hemsida: https://sverigesmarknadschefer.se/
--------
34:39
--------
34:39
#16 Monica Holmvik Persdotter - Varumärkeschef på Vattenfall
I detta avsnitt möter vi Monica Holmvik Persdotter, varumärkeschef på Vattenfall, som delar med sig av sina insikter och lärdomar. Vi pratar bland annat om:- Hur hennes team ser ut- Vilka hennes viktigaste KPI:er är- Hur Vattenfall arbetar med Media Mix Modeling (MMM)- Balansen mellan långsiktigt varumärkesbyggande och kortsiktiga säljinsatser- Att starta ett CRM-team på Sri Lanka – från ett tomt rum med cementgolv till framgång- Hur hon ser på ledarskap och konsten att få rätt person på rätt plats- Kompetensutveckling och hur hon lyfter sitt team till nya nivåerMissa inte detta inspirerande samtal – lyssna nu!Programledare: Martin Matiesen och Sandra ModéeProducent: Peder Groth, MindpoolLänk till poddens hemsida: https://sverigesmarknadschefer.se/
--------
35:29
--------
35:29
#15 Oscar Limbäck - Marknadschef på Convendum (specialavsnitt)
Oscar Limbäck, Marknadschef på Convendum, berättar bland mycket annat om:- Hur co-working-marknaden såg ut för tio år sedan och hur Convendum hittade en ny nisch- Hur Convendums marknadsföring har förändrats under åren- Hur marknadsteamet ser ut- Att hitta balansen mellan varumärkesbyggande och leadsgenererande initiativ- Varför inga idéer är för dumma- Vikten av att främja kreativitet och ägandeskap- Varför det var en viktig del av Convendums identitet att kommunicera på engelska- Varför “testimonials” är en central komponent i marknadsföringen- Vilka sökord Convendum budar påVarmt välkommen att lyssna!Programledare: Martin Matiesen och Sandra ModéeProducent: Peder Groth, MindpoolLänk till poddens hemsida: https://sverigesmarknadschefer.se/
--------
29:55
--------
29:55
#14 Patrik Söder - Marknadschef på SBAB
Patrik Söder, Marknadschef på SBAB, berättar bland mycket annat om:
- Vikten av att vara trogen sitt varumärke
- Hur marknadsavdelningen på SBAB ser ut
- Hur SBAB skapar reklam som folk vill titta länge på
- Utmaningen och möjligheten med att arbeta med humor
- Varför han träffar alla som börjar på SBAB
- Att hitta och behålla kreativa talanger i tuff konkurrens med duktiga byråer
- Vad som krävs för att kunna gå från idé till kommunikation på en vecka
- Att ha total ångest för att SBAB ska göra dålig kommunikation
- Varför de valt en “YouTube-first” strategi
- Att vara med och lansera H&M i USA
- Utmaningar med att hoppa på AI-tåget full ut
Varmt välkommen att lyssna!
Programledare: Martin Matiesen och Sandra Modée
Producent: Peder Groth, Dogwood AB
Länk till poddens hemsida: https://sverigesmarknadschefer.se/
--------
32:33
--------
32:33
#13 Karolina Åhs Karlsson - Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten
I detta avsnitt av Sveriges Marknadschefer får vi en inblick i Elgigantens marknadsföringsstrategier tillsammans med deras Head of Marketing & E-commerce, Karolina Åhs Karlsson. Karolina berättar bland annat om:
- Vad som lockade henne att börja på Elgiganten
- Den starka företagskulturen på Elgiganten
- Hur hennes team inom marknad och eCom är uppbyggt
- Varför de har valt en prestationsbaserad modell med sin mediebyrå - och hur det fungerar i praktiken
- Hur butikerna och e-handel samverkar för att skapa effektiva marknadsföringskampanjer
- Vikten av kundklubben och dess roll för att bygga kundlojalitet
- Att hitta rätt mediamix och arbeta med ekonometrisk modellering för att optimera sin marknadsföring
- En kampanj som inte gick som planerat och lärdomarna från det
- Varför Elgiganten har fått utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete
- Hur Karolina främjar kompetensutveckling i sitt team
- Elgigantens användning av sociala medier och ambassadörer för att stärka varumärket
- Betydelsen av att kunna lita på sitt team
Varmt välkommen att lyssna!
Programledare: Martin Matiesen och Sandra Modée
Producent: Peder Groth, Dogwood AB
Länk till poddens hemsida: https://sverigesmarknadschefer.se/
Djupdykande samtal med inspirerande marknadschefer. Arbetar du med marknadsföring? Lyssna och lär dig mer om hur några av Sveriges främsta marknadschefer tänker kring sin marknadsföringsstrategi, sitt marknadsteam och sin marketing tech-stack. Programledare är Martin Matiesen och Sandra Modée.