Late night show-dilemmat i USA, Mediekonsumtion 2025 och Olles nya jobb
Vi tittar på händelserna kring Jimmy Kimmels stoppade tv-program och de ekonomiska och strukturella drivkrafterna bakom. Hur har tittandet och intäkterna utvecklats de senaste åren. Finns det fler sätt att se på kritiken mot Kimmel och Colbert än rent politiska? Vilken roll spelar egentligen tv-programmens storstadsliberala inriktning? Svenska Mediemyndighetens nya rapport Mediekonsumtion 2025 har släppts och vi tittar på några spännande datapunkter om tv-tittande och ungas mediekonsumtion. Dessutom pratar vi om att Olle slutar som kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp, om spillrorna av mediesatsningen GAD och om vår nya gäst till Mediebaren den 16 oktober: Dobb TV, som producerar Fotbollsmorgon. Säkra din plats här: https://billetto.se/e/mediebaren-med-mediepodden-16-oktober-biljetter-166463 Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
35:47
--------
35:47
Flashback i tingsrätten, nya Kvartal och nya Hint
Flashbacks grundare och chef Jan Axelsson är i tingsrätten, åtalad för Flashback-inlägg som användare gjort på sajten. Kommer Axelsson fällas får det stor påverkan på andra som driver sajter. Men kan Flashbacks vd verkligen ställas till svars? Dessutom tittar vi på Hint, som lanseras av gänget bakom Veckorevyn - och varför vill Bonnier ta tillbaka varumärket Veckorevyn? Vi funderar också över Kvartals nya inriktning som verkar ta upp kampen med DN och SvD. (Kvartals chefredaktör kommer också som gäst på vår AW 16/10!) Och har poddmarknaden fått revansch? Nya siffror från IAB och Acast bokslut ger det intrycket. Och om Charlie Kirks mördare, en rättelse om Astrid Lindgren och SR:s syn på Teracom. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
33:50
--------
33:50
Ny ranking: Svenska digitala mediehusen som går bäst
I årets stora genomgång av Sveriges digitala medieföretag – de så kallade Pure Players – avslöjar Mediepodden vilka som växer, vilka som går med vinst och vilka som drar ner snittet. Omni är störst, Breakit är stabilt, Marcus Oscarsson tjänar mest – och Dobb, Kvartal och Dopest imponerar med stark tillväxt. Samtidigt: Gota Media hör av sig med ett argt mejl om hur Olle tolkat deras bokslut – och får till viss del rätt. Emanuel och Olle reflekterar över styrkeförhållandena mellan traditionella mediehus och digitala uppstickare. Dessutom: – TV4:s sorti från marknätet verkar ha sparat långt mindre än de påstådda 150 miljonerna – Joakim Lundell tar över Kristallen – och TV4 – Och: Olle får rätt om Murdochfamiljens arvstvist – 3,3 miljarder bytte händer Avsnittet avslutas med en påminnelse: Den 16 oktober är det premiär för Mediebaren, en exklusiv livekväll i Stockholm med Irena Pozar som första gäst. Gratis för Patreons – så bli en du också! Med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten. Betala och få mer tillgång på https://patreon.com/mediepodden Länk till eventet: https://billetto.se/e/mediepoddens-aw-16-oktober-biljetter-1664637
--------
35:36
--------
35:36
150 miljoner skäl för TV4 att ska sluta vara gratis-tv
TV4 slutar sända i marknätet – en historisk förändring som innebär att kanalen inte längre är gratis i det klassiska tv-systemet. Mediepodden analyserar varför TV4 gör detta, vilka som drabbas och hur beslutet påverkar branschen. Dessutom går vi igenom färska bokslut från TT, Gota Media, UNT och Omni och diskuterar vilka som lyckas och vilka som kämpar i en allt tuffare mediemarknad. Vi tar också upp kulturkanons betydelse, Sveriges Radio-husets plats i den och om EVENTET!! Med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten. Betala och få mer tillgång på https://patreon.com/mediepodden
--------
29:17
--------
29:17
Kupé lägger ned - Irena Pozars hemliga medieprojekt
Efter 25 år läggs SJs kundtidning Cupé ner – en symbolisk slutpunkt för en av Sveriges mest spridda gratistidningar. Vi pratar också om Irena Pozars planerade nyhetstjänst för kvinnor som undviker traditionella medier, samt statsepidemiolog Magnus Gissléns öppna uppgörelse med Folkhälsomyndigheten via sociala medier. Dessutom: SVT:s låga tittarsiffror för kyrkflytten i Kiruna, PodMes rekordförluster trots växande intäkter och Mauris sensationella resultat. Vi avslutar med intryck från Publicistklubbens hetsiga PK-debatt om pressfrihet och medias roll i konfliktfyllda tider. Med Olle Lidbom och Emanuel Karlsten. Betala och få mer tillgång på https://patreon.com/mediepodden
Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör det utan att vara rädda för konflikter.
Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.