Kan 5000 prenumeranter och ett upprop sätta Magda Gads mediesatsning på kartan?
Magda Gad lanserade sin nya sajt Gad News med ett omdiskuterat upprop. Mediepodden tittar på uppropet och analyserar den digitala tidningens möjligheter att överleva. Räcker 5000 prenumeranter och hur troligt är det att sajten lockar så många prenumeranter? Dessutom pratar vi om Viaplays nya förvärv, sparpaketet på Stampen, och om hur Googles AI-sammanfattning påverkar mediebranschen. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
38:48
--------
38:48
Sommarspecial: Intervju med Leo Lagercrantz, avgående publisher på EFN
Mediepoddens Olle Lidbom träffade Leo Lagercrantz på en sommarlunch och pratade om tiden på EFN, vad han ska göra framåt, miljarderna som Handelsbanken förvaltar och om hans relation till Bonnier. Med Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
22:23
--------
22:23
Allt om Viaplays hemliga USA-satsning, nya medieaffärer och kvinnliga högerinfluencers
Mediepodden avslöjar att Viaplay inte verkar ha skrotat sin USA-satsning utan lanserar nu nya projekt på den amerikanska marknaden under namnet Viaplay. Och det gör man med en svensk storserie. Vi pratar även om NWT, Polaris och Schibsteds olika affärer med varandra, om att Sveriges Radio backar efter Mediepoddens kritik (?) och om hur högerns influencers försöker nå den kvinnliga målgruppen med Hollywood-kändisar. Dessutom får vi en rapport från ett EFN-tätt Riche och ett lite glesare Almedalen. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
31:27
--------
31:27
NWT säljer vidare, DI surar och SvD granskar badfluencers
Mediepoddens avslöjande om NWT:s försäljning av Schibsted fick spridning i branschpress - och nu fortsätter NWT sälja sina medieinnehav. Dessutom synar vi en medieaffär i 150-miljonersklassen när Everysport Group byter ägare. Vi pratar även om DI:s magsura reaktioner på EFN:s rekryteringsräd och pekar ut nästa tänkbara stjärnvärvning. Och så pratar vi om SvD och Podme:s förnämliga poddsatsning, Schibsteds jakt på synergieffekter mellan medieföretagen i koncernen och om Schibsteds Medias första bokslut som visar att man inte tänker bedriva välgörenhet. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
--------
31:29
--------
31:29
Är attacken mot SVT farlig för demokratin - och NWT miljardsäljer medieinvesteringen
Flera dagars upprepade överlastningsattacker mot SVT har väckt frågor om public service-bolagets roll för Sveriges beredskap. Behövs det nu mer pengar till SVT? Och varför har SVT lagt sina servrar på amerikansk mark? Vi tittar även på tidningskoncernen NWT:s otroliga miljardvinst och har prtat med NWT:s vd som förklarar att rekordresultatet kommer från en enormt stor medieaffär. Dessutom pratar vi om vad som hände med Stampens miljarder efter att de betalades till Centerpartiet, om affärerna som gör ai-musiken i Udio mer laglig och om annonseringen som ökar i dagspress igen. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss på patreon.com/mediepodden
Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör det utan att vara rädda för konflikter.
Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.